آموزش جامع پرورش بلدرچین

در این مقاله قصد داریم در مورد پرورش و نگهداری بلدرچین برای شما دوستان عزیز مطالب مهم و مفیدی بیان کنیم شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید بلدرچین پرورش بدهید اما اطلاعات کافی در این مورد ندارید با ما همراه باشید تا شما را با نحوه جوجه کشی و پرورش بلدرچین آشنا کنیم

تخم نطفه دار

تهیه تخم نطفه دار برای جوجه کشی از بلدرچین

درهنگام جوجه کشی از بلدرچین باید یه سری فاکتورها در زمان تهیه تخم نطفه دار رعایت شود . مثلا از جای تخم ها را تهیه کنید که به شهرشما نزدیک باشد به عنوان مثال  اگر کسی اهل مشهد هست از ارومیه تخم تهیه نکند چون  به دلیل فاصله ای زیادی که وجود دارد تخم ها به هر نحوی حمل شوند بالا و پایین ، و یا سرد و گرم شده و باعث می شود که تخمه های نطفه دار آسیب ببیند وکیفیت اولیه خودشان را از دست بدهد ، پیشنهاد ما این است که از جاهای بسیار نزدیک تخم نطفه دار، تهیه شود ، به محلی که میخواهید تخم را از آنجا خریداری نمایید حتما حضورا مراجعه کنید و از نزدیک مطمئن شوید که اصول تولید و ذخیره سازی تخم نطفه دار بلدرچین به درستی در آن رعایت میشود.

نکته مهم: توجه داشته باشید استفاده از مواد کلسیم دار در جیره غذایی  بلدرچین سبب سفت شدن پوسته آهکی تخم نطفه دار میگردد وموجبات خفه شدن جوجه در زمان جوجه کشی را فراهم میکند. درواقع به دلیل عدم توانی در شکستن پوسته تخم مرغ  تعدادی از جوجه ها میمیرند.

اهمیت ضریب نر به ماده در تهیه تخم نطفه دار

از شرایط مهم و اساسی که در نطفه دار بودن تخم دخیل هست. ضریب نر به ماده میباشد که مطلوب ترین وضعیت یک نر به سه ماده میباشد که میزان نطفه دار بودن تخم در این شرایط بالای ۹۰ درصد میباشد.

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴

محیط دستگاه جوجه کشی

بعد از تهیه تخم نوبت به آماده سازی دستگاه جوجه کشی و محیطی که دستگاه را درآن جا قرار خواهید داد میرسد.

محیط دستگاه جوجه کشی

۱-باید دارای تهویه کافی باشد.

۲- عاری از هر گونه قارچ و میکروب باشد.

۳- کاملا بهداشتی باشد.

۴- از سیستم های سرمایشی و گرمایشی ( غیرتابشی برقی) استفاده شده باشد.

۵- دمای محیط قرار گیری دستگاه باید بین ۲۰ تا ۲۵ درجه تنظیم شود.

دستگاه جوجه کشی اسکندری

آماده سازی دستگاه جوجه کشی

یک روز قبل از جوجه کشی ، دستگاه جوجه کشی خود را تست کنید و آماده جوجه کشی بکنید ونحوه استفاده از دستگاه رو یاد بگیرید.

تخم نطفه دار پرورش بلدرچین

آماده سازی تخم نطفه دار

یکی ازنکات مهمی که بعد از تهیه تخم و آماده سازی دستگاه ، افراد با تجربه انجام میدهند قرار دادن تخم نطفه دار به مدت نیم روز در محیط دستگاه جوجه کشی است علت این امر، بیدار شدن تخم نطفه دار و آماده رشد شدن ، میباشد.

توجه داشته باشید که اگربه طور ناگهانی تخم نطفه دار از هوای سرد به هوای گرم داخل دستگاه جوجه کشی منتقل شود تخم ها دچار شوک دمایی میشوند همچنین این امر باعث عرق کردن تخم مرغ نطفه دارنیزمیگردد که به موجب آن باکتری ها سطح پوست شسته شد و نهایتا باعث بسته شدن منافذ سطح پوست تخم مرغ می گردد حتی این باکتری ها میتوانند به داخل تخم مرغ نفوذ کنند و باعث خراب شدن زرده تخم مرغ بشوند.

قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی

قبل از قرار دادن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی دستگاه را به مدت ۱۵ دقیقه خاموش نمایید و همه تخم ها را در داخل دستگاه قرار دهید ، دقت نمایید که نوک تیز تخم ها باید رو به پایین قرار بگیرند. بعد از روشن کردن دستگاه دما را روی ۳۷.۷ و رطوبت را روی ۶۵ تنظیم نمایید

دوران ستر و هچر

طول دوران ستردر بلدرچین ۱۵ روز(دما ۳۷.۷ رطوبت۶۵ درصد) و هچر سه روز(دما ۳۷.۲ رطوبت ۶۰ درصد) میباشد که در کل ۱۸ روزکامل زمان لازم است تا نخم نطفه دار به جوجه تبدیل شود. معمولا افراد با تجربه یک روز دیگر را نیز صبر میکنند  تا جوجه های که ازتخم بیرون نیامنده اند نیز خارج شوند.

نکته: طول دوران جوجه کشی با توجه به نژاد های مختلف متفاوت میباشد ولی عمدتأ ۱۸ روزتمام طول میکشد که در مورد نژاد های خاص یا نژاد های که اصلاح ژنتیکی شدند باید از مراجع معتبر و سایت های معتبر طول دقیق این دوران رو استخراج بکنید.

نکته: بلدرچین از جمله پرندگانی هست که نطفه سنجی در آن ممکن نیست این امر به دلیل وجود پوسته ضخیم امکان پذیر نمیباشد

هج-شدن-جوجه-بلدرچین-ها

خارج شدن جوجه ها

پس از بیرون آمدن جوجه  از تخم آن ها را خارج نکنید معمولا جوجه های که تازه از تخم خارج شده اند تا ۴۸ ساعت میتواند در داخل دستگاه جوجه کشی بماند این امرسبب میگردد که با حرکت این جوجه ها به تخم های دیگر نیز شوک وارد شود و جوجه ها سریع تر از تخم خارج شوند ، بعد از پایان دوره جوجه کشی تخم های را که به جوجه تبدیل نشده اند بشکنید و ببیند دلیل اصلی که تخم ها به جوجه تبدیل نشده اند چیست  مطمئنا تعدادی از تخم ها بدون نطفه هستند  هنوز تخم های بدون نطفه در داخل دستگاه وجود داشته باشند.

 

فیلم جوجه کشی از بلدرچین:

 

 

 

 

پیشنهادات میکنیم مطالب زیر را در نیز در مورد  جوجه کشی مطالعه نمایید:

 

لینک های مفید محصولات :

سایتدستگاه جوجه کشی را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تلگرام دستگاه جوجه کشی
تویتر دستگاه جوجه کشی
فیس بوک دستگاه جوجه کشی
آپارات دستگاه جوجه کشی
اینستاگرام دستگاه جوجه کشی
یورتیوب دستگاه جوجه کشی

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله