اطلاعات مفید در مورد تغذیه کبوتر : Bottcher ۱۹۸۲ که آزمایشات وسیعی در این زمینه انجام داده تصویر واضحی از میزان پروتئین خام مناسب ترسیم نکرده است. معمولاً ۸۰ درصد غذای کبوترها را دانه های مختلف غلات و ۲۰ درصد بقیه را دانه هایی که بیشتر حاوی پروتئین هستند، تشکیل میدهند. در مورد نیاز دقیق کبوترها به یکایک مواد مؤثر غذایی آزمایشهای . محدود و اندکی صورت گرفته است. در آمریکا میزان ۱۳/۴ MJ در هر کیلوگرم تغذیه کبوتر توصیه می گردد ۱۹۷۵ Bottcher Klein  ۹۷۴ استفاده از غذای پلت نشده را برای کبوترها توصیه می نماید. زمانی که دانه ها به عنوان غذا مصرف می شوند، ضروری است مخلوطی از مواد معدنی را نیز به عنوان مکمل در اختیار کبوترها گذاشت.

برای مشاهده بخش اول مقاله کلیک کنید

تغذیه کبوتر

دانه

دستگاه جوجه کشی آژاکس ۷۲ تایی

مخلوط مواد معدنی و سنگریزه

یک جفت کبوتر با تولید ۱۳ جوجه درسال

۱۳۶ گرم در روز و حدود ۵۰ کیلوگرم درسال

۷ گرم در روز

۲.۵ کیلوگرم درسال

کبوتر بالغ بدون تولید جوجه

۳۸ گرم در روز

۱۴ کیلوگرم در سال

۲ گرم در روز

۰.۷ کیلوگرم درسال

کبوترهایی با ۴ هفته سن تا ۶ ماهگی

۵۲ کیلوگرم در روز

۸ کیلوگرم در ۲۲ هفته

۲.۵ کیلوگرم در روز

۰.۳۸ کیلوگرم در ۲۲ هفته

کبوترهای جوان تا ۴ هفته سن

۱.۶۲ کیلوگرم

۸۰ گرم

در ایتالیا اغلب از دانخوری های منقسم به بخش های متعدد برای تغذیه کبوتر استفاده می شود. در هر قسمت ماده غذایی خاصی، مانند ذرت، انواع غلات، عدس، پلتهای سرشار از مواد پروتئینی، صدف یا گوش ماهی ریز شده، . مواد معدنی و مخلوط ویتامینی ریخته شده و کبوترها متناسب با نیاز خود از این مواد برداشت می کنند.
از آنجایی که کبوترها در انتخاب دانه ها وسواس به خرج می دهند، لذا سبب می گردند که در تغذیه کبوتر دانه ای بیش از دانه دیگر مصرف شود. بدین جهت استفاده از غذای پلتی (که مخلوطی از دانه های مختلف اردی، پرس شده میباشد) توصیه می شود.
WrieSSing معتقد است که مشابه جیره های طیور را میتوان برای کبوترها نیز به کار برد.

نام

میزان

نام

میزان

پروتئین خام

چربی خام

فیبر خام

انرژی قابل جذب

کلسیم

فسفر

مس

ید

منگنز

روی

۱۸ درصد

۴ درصد

۵ درصد

۱۵ در کیلوگرم

۱ درصد

۰.۶ درصد

۲mg / گرم

۱mg / گرم

۵۰ mg / گرم

۵۰ mg / گرم

میتونین

میتونین + سیستین

لیزین

ویتامین A

ویتامین D3

ویتامین D

ویتامین K

ویتامین B6

ویتامین B12

۰.۳۵ درصد

۰.۶۵ درصد

۰.۸۰ درصد

IE8000 / کیلوگرم

IE1000 / کیلوگرم

۱۵ mg / کیلوگرم

۳ mg / کیلوگرم

۵mg / کیلوگرم

۲۵mg / کیلوگرم

تغذیه جوجه کبوتر
پدر و مادر هر جوجه پس از خوردن غذا با علاقهٔ خاصی مستقیماً به سوی جوجهٔ خود پرواز کرده، به آنان غذا می دهند. در حقیقت مشاهده
این منظره خالی از لطف نیست. همزمان با خروج جوجه ها از تخم، نوعی مایع شیر مانند در معده کبوتر نر و ماده تولید می شود و والدین به وسیله منقار خود این ماده شیر مانند را به جوجه های خود می دهند. این عمل ۳ تا ۴ روز ادامه مییابد، جوجه منقار نازک خویش را در دهان پدر یا مادر خود فرو میبرد و آنگاه این ماده مانند شیر تخلیه شده از پستان، از داخل گلوی والدین بیرون آمده، داخل منقار جوجه می شود و جوجه با کمال اشتیاق و ولع این ماده شیری رنگ را فرو میبرد. پس از ۴ روز غذای تهیه شده توسط والدین اندکی تغییر می نماید و این بار کمی دانه های کوچک مخلوط با شیر مایه یاد شده به جوجه ها داده می شود و پس از سپری شدن ۷ روز دانه های ریز به تدریج تبدیل به غلات درشتتر می شود (مشیری ۱۳۶۰).
چنانچه بخواهیم کبوترها را برای مصرف گوشت آنان پرورش دهیم باید این کار را از سن کم شروع نموده، این جوجهها را در قفسهای گرم و مناسب و آرام و تاریک قرار دهیم و دو بار در روز، صبح ها و عصرها اقدام به تغذیه آنها با غذای مقوی و پرانرژی و پروتئین دار نماییم.
در هنگام تغذیهٔ جوجه کبوترها بهتر است که در آغاز، دانه ها به مدت نیم ساعت خیسانده شود و سپس در اختیار جوجهها قرار گیرد و باید توجه داشت که پرنده بیش از اندازه لازم غذا نخورد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله