انکوباسیون و انکوباتور ها

انکوباسیون و انکوباتور ها:اتاق انکوباسیون قبل از فرا رسیدن فصل جفت گیری مکان مناسب برای انکوباسیون باید انتخاب گردد. بهتر است که یک اتاق مجزا برای این منظور در نظر گرفته شود در غیر این صورت بهتر است مکانی انتخاب گردد که عوامل مزاحم وجود نداشته باشد. از آنجایی که تخم ها بسیار حساس هستند لذا باید مکان مورد نظر کاملا دور از محل رفت و آمد افراد و یا ورود کودکان و حیوانات خانگی باشد.
دمای اتاق به منظور خوب عمل نمودن انکوباتور ها بسیار مهم است .دمای اتاق مورد نظر باید همواره بین ۲۱ تا ۲۶ درجه سانتی گراد تنظیم گردد .اگر دمای اتاق بسیار بالا باشد انکوباتور نخواهد توانست یک دمای داخلی ثابت را ایجاد کند . هنگام انتخواب نوع سیستم های سرمایشی باید به گرمای آزاد شده از انکوباتور ها هم توجه نمود.
در مناطقی که رطوبت نسبی بالاست باید سیستم خنک کننده را نیز مورد توجه قرار داد. ظرفیت هوا به نگهداری رطوبت به طور مستقیم به دما بستگی دارد . هوای گرمتر می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. عامل دیگری که باید در اتاق انکوباسیون مورد توجه قرار گیرد نور است . اتاقی را که دارای پنجره های زیادی است مشکل تر می توان تاریک نمود . از سوی دیگر نور شدید و زیاد خورشید موجب گرم شدن اتاق خواهد شد. تابش شدید آفتاب باعث بالا رفتن دمای انکوباتور ها و از بین رفتن تخم ها خواهد شد.
انکوباتور ها
تنوع بسیار زیادی در سیستم های انکوباتور برای پرندگان اهلی وجود دارد که بسیاری از آنها برای پرندگان شکاری نیز قابل استفاده اند . در عکس زیر یک نوع از انکوباتور ها با نام ایزی باتور نشان داده شده است . این انکوباتور خانگی بوده و برای جوجه کشی تخم ها مناسب است. این انکوباتور به گونه ای طراحی شده است که جای کمی می گیرد و استفاده از آن بسیار آسان است.

انکوباسیون و انکوباتور ها - ایزی باتور

انکوباسیون و انکوباتور ها – ایزی باتور

تعداد انکوباتور های مورد نیاز به تعداد تخم ها بستگی دارد . تعداد دوازده انکوباتور به منظور نگهداری ۵۵۰ تخم در یک فصل باروری کافی است . توصیه می شود که برای واحد های کوچک حراقل سه انکوباتور تهیه گردد . در این حالت یکی از آنها به منظور نگهداری تخم ها و دیگری به منظور از تخم در آمدن جوجه ها و انکوباتور سوم برای کار کردن در رطوبت نسبی متفاوت از بقیه به کار می رود. از انکوباتور سوم می توان زمانی که یکی از انکوباتور ها در حال تمیز شدن است نیز استفاده نمود
مهم ترین بخش یک انکوباتور بخش تنظیم دمایی آن است . تخم ها به گرم شدن بیش از حد بسیار هستند . بنابراین یک انکوباتور مناسب باید دارای کنترل دمایی دوگانه باشد. کنترل دمایی اول عبارت است از یک ترموستات ساده که دمایی معمولی انکوباتور را کنترل می کند . ترموستات دوم حدود ۱۴/۰ تا ۲۸/۰ درجه سانتی گراد بالاتر از ترموستات اول تنظیم می گردد . و در صورتی که ترموستات اول نتواند کار خود را به درستی انجام دهد وارد عمل خواهد شد .
انکوباتور های ایزی باتور دارای یک ترموستات هستند . مکانیسم به کار رفته برای تنظیم حرارت در این سیستم تا ۱۰/۰ درجه سانتی گراد دقیق است. این به شرطی است که دما و فشار محیط ثابت باشد. با این وجود زمان که جبهه های متغیر جوی در حال عبور هستند این سیستم چندان دقیق عمل نخواهد کرد. برای مثال فشار زیاد هوا موجب بد عمل کردن ترموستات و افزایش دمای انکوباتور خواهد شد. فشار کم نتیجه عکس را می دهد. برای رفع این مشکل می توان از ترموستات های جیوه ای استفاده کرد. نصب آنها بر روی انکوباتور اندکی تخصص نیاز دارد تا از آسیب دیدن بخش های مختلف انکوباتور جلوگیری شود.

انکوباسیون و انکوباتور ها :کنترل رطوبت
کنترل دقیق رطوبت انکوباتور ها به منظور موفق بودن بیرون آوری جوجه ها از تخم ضروری است. کنترل رطوبت انکوباتور ها با تنظیم سطح آب موجود برای تبخیر تنظیم می گردد. انکوباتور ها ایزی باتور دارای سیستم تنظیم رطوبت نیز می باشد.
یک روش آسان برای تنظیم رطوبت عبارت است از قرار دادن ظرف کوچک آب درون انکوباتور به منظور جلوگیری از تشکیل رسوب درون ظرف ها باید از آب مقطر استفاده کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله
دستگاه جوجه کشی سوپر مینیاتور 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی