تاریخچه تخم مرغ  و ارزش غذایی تخم مرغ 

تاریخچه تخم مرغ  :تخم مرغ از ماقبل تاریخ به عنوان یک ماده غذایی با ارزش بوده است .تاریخ استفاده از تخم مرغ تقریبا موازی با تاریخ استفاده انسان از مرغ به عنوان غذاست.
تخم مرغ در سابقه باستانی همیشه تصویری از نیایش و احترام مذهبی را در مذاهب مختلف به دنبال داشته است و هنوز هم در تعدادی از فرهنگ ها و مذاهب در اطراف دنیا همین حالت وجود دارد . تخم مرغ همیشه نمونه یا مظهری از باروری بوده است . تصویر تخم مرغ در تبس مصر در یک مقبره که در سال ۴۲۰ قبل از میلاد ساخته شده است وجود دارد که نشان می دهد یک مرد در حال حمل ظرفی از تخم شتر مرغ و سایر پرندگان به عنوان هدیه یا پیشکش است.
نقاشی های کشف شده بر دیوار غار ها نشان می دهد هنرمندان غارنشین و اجداد بشر امروزی برای آن که رنگ هاغ خاصیت چسبندگی پیدا کنند و بهتر روی سنگ ها بنشینند رنگ های مورد نظر خود را با تخم مرغ خون خشک شده و شیره گیاهان مخلوط می کردند.
در فراگیر ترین و مهم ترین اعیاد تخم مرغ همیشه برای خوراک استفاده می شده است .بارزترین نمونه آن عید نوروز و عید نوروز و عید پاک است . تخم مرغ به عنوان یک غذای تجملی و لوکس در عهد قدیم مطرح بوده است . همچنین خوردن آن را در ماه روزه و استغفار برای مسیحی ها منع کرده بودند آن ها منتظر عید پاک می ماندند تا در آن روز تخم مرغ ها را مصرف کنند. جالب و گیرا بودن نقاشی هایی که روی پوسته تخم مرغ انجام می گرفته یکی دیگر از کاربرد های آن در اعیاد و جشن هاست.این یک سابقه تاریخی و یک فرهنگ عام و مردمی در بین بسیاری از شهروندان باستان مصر چین یونان و ایران بوده است.
در رم باستان از روش های مختلف برای نگهداری و جلوگیری از فاسد شدن تخم مرغ ها استفاده می کردند همچنین آنها برای دور نگه داتن خودشان از ارواح شیطانی از تخم مرغ و شکستن آن استفاده می کردند.

تاریخچه تخم مرغ

تاریخچه تخم مرغ

 

کاربرد تخم مرغ
تخم مرغ به طور طبیعی برای تولید مثل رشد و نمو جنین و محافظت از آن است. علاوه بر آن تخم مرغ ذخیره ای از منابع غذایی را برای زندگی روز های اول جوجه به همراه دارد.
درباره تغذیه انسان باید گفت تخم مرغ علاوه بر استفاده در بسیاری از غذا ها ترکیب شیریینی ها و بستنی ها را بهبود بخشیده و در تزئین و شکل دهی آنها استفاده می شود. تخم مرغ به سوپ ها نوشیدنی ها نان ها کیک ها و پاستاها مزه می دهد و محتوی آنها را مغذی تر می کند. به نان شیرینی ها جلوه می دهد و خود به تنهایی قابل پختن یا سرخ شدن است و حتی به صورت ترشی در می آیدو تخمیر می شود.از تخم مرغ نطفه دار در جوجه کشی طبیعی و جوجه کشی مصنوعی هم استفاده می شود.

ارزش غذایی تخم مرغ
تخم مرغ از نظر مواد قندى فقیر است و با اینکه غذاى کاملى است چاق نمى کند و داراى مقدار کمى کالرى است یعنى یک تخم مرغ متوسط داراى ۸۰ کالرى است . تخم مرغ به خوبى و سهولت هضم مى شود و چربى آن به سرعت جذب مى گردد. یک کودک شیرخوار چند ماهه چربیهاى مختلف را به سختى هضم مى کند ولى چربى تخم مرغ را بزودى هضم مى کند.
تخم مرغ باید تازه باشد و خوب پخته باشد اگر کهنه باشد و خوب نپخته باشد هضم آن به کندى صورت مى گیرد و در بعضى اشخاص تولید عوارضى مى کند. بعضى از اشخاص در مقابل تخم مرغ حساسیت دارند و عوارض آن فورا به صورت کهیر، اگزما، خارش پوست شروع مى شود. اینها باید از مصرف تخم مرغ با همه فوایدى که دارد خوددارى کنند. کسانى که کبدى حساس دارند مى توانند تخم مرغ را هضم کنند زیرا تخم مرغ وقتى خورده شود ترشح کیسه صفرا را تقویت مى کند و همین ترشحات باعث هضم تخم مرغ مى شود.
یک تخم مرغ مناسب مصرف باید تمیز با پوسته صاف به رنگ قهوه ای یا سفید زرده غلیظ و سفیده نیمه شفاف باشد. یک تخم مرغ ۵ گرمی ۳/۶ پوتئین ۵ گرم چربی و ۶/۰ گرم کربوهیدرات دارد. از ۵ گرم چربی تخم مرغ ۲۱/۰ گرم آن را کلسترول تشکیل می دهد. در تخم مرغ تمام ویتامین ها به جز ویتامین c وجود دارد
تخم مرغ پروتئینی با کیفیت بالا و ارزان دارد که به سادگی هضم می شود و در دسترس همگان است.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی
تاریخچه تخم مرغ

تاریخچه تخم مرغ

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله