تاریخچه پرورش غاز

 

تاریخچه پرورش غاز

قدمت و تاریخچه پرورش غاز در جهان مربوط به حدود ۵۰۰۰ سال قبل می شود. زمانی که این عمر می توان ایران، مصر و چین در حال شکل گیری بود که این گفته ها را نقوش کتبههای باستانی بدست آمده در این کشورها گویا هستند که حتی بسیاری از روشهای نوین پرورش نیز که امروزه کاربرد دارند همچون تغذیه اجباری در این کشورها رایج بوده است که پس از آن به بخشهای زیر تقسیم بندی شده است:

دستگاه جوجه کشی صنعتی
دستگاه جوجه کشی ۳۰۰۰ تایی

۳۹۰-۱ سال قبل از میلاد که در آن سال شبی از اقوام وحشی که قصد تهاجم به سنای روم را کرده بودند با سر و صدای غازها مواجه شدند و حمله آنها ناکام ماند. پس از آن تاریخچه پرورش غاز برای رومی ها جنبه قداست پیدا نمود و بعنوان پرنده ای مقدس و نگهبن در معابد رومی نگهداری شد و در حدود ۲۳۰ سال قبل از میلاد مسیح (ع) در مورد نحوه طبخ غاز شروع به نوشتن کتبی نمودند ولی قبل از آن شخصی به نام هومر اولین کتاب پرورش غاز را در ۳۸۸ سال قبل از میلاد به رشته تحریر درآورد. در مورد تاریخچه پرورش غاز و اهلی کردن غازها یک نظریه مبنی بر اینکه چون محل استقرار و جفت گیری غازها در شمال قاره نسبز است پس غازها توسط قوم ژرمن اهلی شده اند. امروزه در جهان نژادهای متفاوت و گوناگونی از غازها وجود دارد، ولی تنها نژادهایی که بصورت اهلی در آمدند و از شکل و حوش خارج شده اند غاز کانادایی، غاز خاکستری و غاز قوئی است.

 

در ایران و در نواحی شمالی کشور ( استان گیلان ) می توان هر سال شاهد مهاجرت و حضور غازهایی از نژادهای آنقورت، پیشانی سفید و خاکستری، عروس غاز، غاز پا زرد که در حال انقراض است را دید.

 

اهمیت پرورش اردک

 

اهمیت پرورش اردک

۱- اردک ها را می توان در تراکم های بالا پرورش داد. یعنی در پرتراکم ترین روش و سیستم می توان آنها را کنار یکدیگر با کمترین کاهش راندمان نگهداری کرد.

۲- رشد اردکها بسیار قابل قبول است. یعنی این پرنده می تواند وزن ۲۵ گرمی خود را در طی ۲۱ روز به ۰ ۱/۴-۱/۳۰ کیلوگرم افزایش دهد ولی با توجه به سایر فاکتورها می توان دریافت که این رشد به اندازهٔ بلدرچین نمی باشد.

۳- اردک را می توان بعنوان یک پرنده تخم گذار نیز پرورش داد. هر چند که شاید زیاد ارزشمند نباشد زیرا گله های پرورش ما جدا میشوند و از سوی دیگر تخم گذاری قطعی اردکها دارای رکورد زیاد خوبی نمی باشد که در حدود ۱۵۰-۱۰۰ عدد تخم در سال است. البته ناگفته نماند که ۳۶۰ عدد تخم نیز برای اردکها در یک سال نیز مثبوت می باشد.

۴-کمیت در کیفیت گوشت و تخم اردک ها تاسن خاص خو یعنی حدود ۶۰ روزگی برای گوشت تاثیری نخواهد داشت.(۶۰ روزگی سنی است که اردک حدود ۳.۶ کلیوگرم وزن دارد)

۵-در پرورش اردک نیازی به تاسیسات درجه یک و یا حتی دره دو هم نداریم و به اصطلاح عام بسیار می توان آن را پرورش داد.

۶-میتوان به عنوان یک محصول مکمل در کنار سایر محصولات کشاورزی و یا باغی مان پرورش دهیم که این مسئله می تواند تا ۹۰-۵۰ درصد تغذیه اردکهایمان را از هزینه های جاری ما کسر کند.

۷- می توان اردکها را در استخرهای پرورش ماهی بویژه کپور ماهیان پرورش داد وسودی دوجانبه برد.

۸- به لحاظ جایگاه یکی از کم خرج ترین جایگاه ها و فارم های پرورش را نیاز دارد.

۹- از لحاظ تغذیه تقریباً در ۵۰ درصد موارد خودکفا است و در ۳۰-۲۰ درصد موارد پرندهای بی عار و راحت است یعنی در خوراکش همچون مرغ های صنعتی سخت گیر نیست.

۱۰- اردک پرنده مقاوم و قوی است به گونه ای که در اکثر شرایط محیطی، آب و هوایی و بیماری می تواند مقاومت کند

۱۱- پرورش اردک با استدلالهایی که از گفته های فوق می کنیم نباید هزینه و سرمایه گذاری سنگینی نیاز داشته باشد و با کمترین هزینه حتی کمتر از پرورش بلدرچین نیز می توان یک فارم پرورش اردک را به نام خود کرد.

۱۲- کما بیش می توانیم از گله اولی که خریداری می کنیم گله های گوشتی یا تخم گذار و یا گوشتی – تخم گذار را بعلاوه مادر تهیه و فراهم کنیم.

۱۳- قیمت تمام شدهٔ کلیه محصولات اردک بسیار پائین است.

۱۴- رشد اردک ها نیز تقریباً به اندازه بلدرچین ها به نسبت خوراک مصرفی شان است  و این در حالت وحشی این پرنده است. یعنی رشدی حدود ۳ برابر سایر طیور اهلی به گونه ای که پس از هفته اول زندگی وزن جوجه اردکهای پرورشی باید در حدود ۷۵-۸۰ گرم باشد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله