تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار

تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار:صنعت پرورش مرغ تخم گذار به دو دلیل عمده همانند  صنعت پرورش مرغ گوشتی  موفق  نبوده است . وجود کلسترول در تخم مرغ  و مساله سلامتی انسان  باعث شده که بدون هیچ دلیلی  علیه تخم مرغ  تبلیغ شود .شکی  نیست که جیره های حاوی  اسید های چرب اشباع برای انسان زیان آور است  و باعث گرفتگی عروق  در افراد حساس می گردد اما نقش کلسترول  در بروز   این بیماری هنوز  کاملا شناخته شده نیست .کشور های در حال توسعه  برای تامین احتیاجات  پروتئینی مورد  نیاز  خود در تلاش اند  تا گله های تخم مرغ تخم گذار به یکی  از موثر ترین  مولد های تبدیل خوراک پرنده ها و بهترین منبع پروتئینی  شناخته شده بشر  تبدیل شود. از طرف دیگر صنعت پرورش مرغ  تخمگذار در کشور های  پیشرفته با مشکل عمده ای  دیگری در زمینه  توسعه محصولات  جدید نیز مواجه است .برخی از فروشگاه های ذنجیره ای  مواد غذایی فراورده های  مختلف تخم مرغ را  عرضه می کنند. اما مصرف این مواد غذایی  فقط برای  صبحانه  است و بنابراین  مصرف آنها  محدودیت دارد.

تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار

تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار

مصرف تخم مرغ احتمالا  تنها از طریق ارائه ی محصولات غذایی جدید  که به تازگی در  امریکای شمالی  شروع شده  افزایش  خواهد یافت .به  همین ترتیب تهیه  ترکیبات بیوشیمیایی  از تخم مرغ برای  مصارف خوراکی  و غیر خوراکی  به طراحی و توسعه  روش های مناسب نیاز دارد  و در این زمینه به نظر می رسد  که تغییر ترکیبات تخم مرغ  از طریق ژنتیکی  یک حقیقت قابل دسترس باشد  .به عقیده یبیشتر  صاحب نظران توسعه صنعت پرورش  مرغ تخم گذار  و تولید تخم مرغ به تهیه محصولات فراوری شده  بیشتر بستگی دارد. وزن تخم مرغ تولیدی  و به ویژه میزان ماده  خشک آن معیار مهمی  در افزایش تولید است. برای رسیدن به این هدف  متخصصان  اصلاح نژاد همواره  در حال افزایش وزن  تخم مرغ تولیدی  مرغ های تخمگذارند ولی غالبا بازده ماده  خشک تخم مرغ  در یک  برنامه اصلاح نژادی  در نظر گرفته نمی شود.

طی بیست سال گذشته  پیشرفت های زیادی  در خصوص بیشتر صفات  اقتصادی مرغ های  تخم گذار صورت گرفته  و کاملا روشن است  که بیشترین تغییرات  در مرغ های تخم قهوه ای بوده است . امروزه نحوه  توزیع  مرغ های تخم سفید به تخم  قهوه ای  در سراسر جهان تقریبا برابر است.

قبل از جنگ جهانی دوم  بیشتر واحد های تولیدی  تخم مرغ خوراکی  کمتر از  ۱۰۰۰ قطعه مرغ ظرفیت داشتند .از دهه ۱۹۶۰ پیشرفت فناوری  و گسترش صنایع موجب  تغییر واحد های  کوچک به واحد های بزرگ  صنعتی شد.

ماشین جوجه کشی صنعتی 2016 تایی سوپر مینیاتور
ماشین جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

براساس اطلاعات آماری  FAO تولید تخم مرغ از سال  ۱۹۶۱ میلادی تا سال ۲۰۰۰ حدود ۵/۳ برابر افزایش یافته که  بخش عمده ای از این افزایش به دلیل توسعه سریع  تولید تخم مرغ  در کشور های در حال توسعه است .در این کشور ها تولید  تخم مرغ از ۸/۳ میلیون تن در سال ۱۹۶۱ به حدود ده برابر در سال ۲۰۰۰ افزایش یافته که  بخش عمده آن  مربوط به کشور های آسیایی  است. تولید تخم مرغ در  کشور چین از  ۶/۱ میلیون تن در سال  ۱۹۶۱ به ۳/۲۲ میلیون تن در سال  ۲۰۰۰ رسیده است .

میزان تولید تخم مرغ در سال  ۱۹۹۰ در کشور های در حال توسعه و توسعه و توسعه یافته برابر شده و  در هر یک به حدود ۱۸ میلیون تن در سال رسیده است .در سال ۲۰۰۰ سهم  کشور های توسعه یافته  در تولید تخم مرغ  به ۳۴ درصد کل  تولید جهانی  کاهش یافته است.

تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار

تاریخچه پرورش مرغ تخمگذار

در سال های  ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ تولید تخم مرغ در خاور دور به  ۱۸۱۵ هزار تن افزایش یافته  که بخش عمده آن  تولید کشور های چین  هند ایران میانمار  و اندونزی است.

بر اساس  پیش بینی های  FAO تولید تخم مرغ سالیانه  در سال  ۲۰۱۵ به ۷۲ میلیون تن  خواهد رسید. به نظر  می رسد که در کشور های  توسعه یافته تولید  تخم مرغ از  ۱۸ میلیون تن در سال  ۲۰۰۰ فقط ۲ میلیون تن افزایش یافته و به ۲۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ برسد. امروزه در بسیاری از واحد های  تولید کننده تخمم رغ  در جهان گله های  تخمگذار  ۱۰۰۰۰۰ قطعه ای و برخی  از گله ها با ظرفیت بیش از  ۱۰۰۰۰۰۰ قطعه امری عادی است.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله