تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ های بدون پوسته:در بعضی مواقع تخم مرغ بدون پوسته توسط مرغ گذاشته می شود که در این مواقع احساس می شود مرغ به جای تخم مرغ یک بالون شیشه ای آبی گذاشته است. تخم مرغ های بدون پوسته پرده های زرده و سفید را دارند .این پرده ها به عقب بر می گردند و مکانیسم تشکیل پوسته انجام نمی گیرد .این اتفاق یعنی بی پوسته شدن تخم مرغ حتما نشانه یک بیماری نیست ولی اگر این اتفاق تکرار شود باید با یک دامپزشک مشورت کرد.

تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ داخل تخم مرغ دیگر

حادثه نادر دیگر تولید تخم مرغ داخل تخم مرغ دیگر است. این حادثه زمانی اتفاق می افتد که یک مرغ برای تخم گذاری آماده است اما تخم مرغ به دلایلی از جمله استرس به عقب یا به عبارت دیگر به جهت معکوس بر می گردد و با این که تخم مرغ پوسته دارد یک لایه جدید از آلبومین روی تخم مرغ پوشانده می شود بعضی مواقع برگشت تخم به تخم مرغ بعدی ارتباط دارد به این صورت که دو تخم مرغ باهم در داخل یک پوسته جدید قرار می گیرند. دو پوسته ای شدن تخم مرغ ها بسیار نادر است و کسی دقیقا نمی داند چرا یا چگونه اتفاق می افتد.

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

 

مراحل رشد جنین

جنین در ۲ مرحله رشد می کند

قبل از تخم گذاری

بعد از تخم گذاری

 

رشد جنین قبل از تخم گذاری(در بدن مرغ)

در ایم مرحله تخم مرغ بارور شده و سلول تخم یا زیگوت د تقسیمات پی در پی میتوزی به توده سلولی تبدیل می شود.توده های سلولی در گروه های مجزا تحت شرایط عملیات اختصاص قرار می گیرند در این مرحله جنین در حالت بلاستودرم است. پس از تخم گذاری رشد جنین تا زمان عملیات جوجه کشی متوقف می شود.

 

رشد جنین بعد از تخم گذاری (تحت جوجه کشی)

روز اول

رشد در منطقه های پلوسیدا و اپکای بلاستودرم شروع می شود

رویداد های مهم در روز اول جوجه کشی شامل موارد زیر است

ساعت هیجدهم:لوله گوارش ظاهر می شود

ساعت نوزدهم :چین یا خط مغزی شروع به شکل گیری می کند.

ساعت بیستم:سومایت ها که پایه اسکلت و ماهیچه ها هستند ظاهر می شود.

ساعت بیست و یکم:مغز و سیستم اعصاب شروع به شکل گیری می کنند

ساعت بیست و دوم: چین یا گره سر شروع به شکل گیری می کند.

ساعت بیست و سوم: جزایر خونی ظاهر می شود

ساعت بیست و چهارم: چشم ها شروع به شکل گیری می کنند.

مدت زمانی که لازم است تخم مرغ تحت شرایط جوجه کشی قرار گیرد تا هچ شود ۲۱ روز است که در جوجه کشی مصنوعی در دمای ثابت بین ۹۹ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت نگهداری می شوند و در جوجه کشی طبیعی دمای که توسط بدن مرغ مادر تامین می شود حدود ۱۰۶ درجه فارنهایت است البته در جوجه کشی طبیعی زمانی که مرغ برای خوردن غذا تخم ها را ترک می کند دما متفاوت می شود.

سن جنین در تخم مرغ هایی که با هم تحت شرایط جوجه کشی قرار می گیرند متفاوت است زیرا مرغ تمایل دارد فقط تا اواسط روز تخم گذاری کند و معمولا در بعد از ظهر ها اگر تخم مرغ کامل نشده باشد تخم گذاری به روز بعد موکول می شود.در این صورت جنین نسبت به تخم مرغ هایی که پ از کامل شدن بدون توقف زمانی تخم گذاری می شوند بیشتر رشد می کنند. در هر حال پس از تخم گذاری و سرد شدن تخم مرغ رشد جنین متوقف می شود تا زمانی که دوباره دمای تخم مرغ تحت شرایط جوجه کشی افزایش یابد.

تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ غیر طبیعی و مراحل رشد جنین

تخم مرغ بارور و غیر بارور

د تخم مرغ بدون نطفه هسته ها به صورت یک نقطه روشن روی زرده دیده می شوند در تخم مرغ بارور که اووم با اسپرم ترکیب شده پس از تشکیل نطفه و تقسیمات سلولی پی در پی هسته به شکل بلاستودرم در بخش سطحی زرده قرار می گیرد .

بعد از یک روز که تخم مرغ نطفه دار تحت شرایط جوجه کشی قرار می گیرد یک نقطه کوچک سفید روی زرده دیده می شود و سطح زرده به اندازه یک سکه وسعت پیدا می کند .در ضمن یاد آوری می شود که شالاژ در تخم مرغ نطفه دار برجسته تر و آشکار تر است.

ولی باید تاکید کرد که بین نطفه دار بودن و اندازه و حجم شالاژ از نظر علمی وابستگی وجود ندارد شالاژ ترکیبی از فیبر های موسینی است که ساختار پروتئینی دارد.

 

۲.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله