تشخیص جنسیت جوجه ها

تشخیص جنسیت جوجه ها یک امر مهم در جوجه کشی و استفاده از دستگاه جوجه کشی می باشد.در این آموزش سعی کردیم این موضوع را بررسی نماییم.

خب،در زمانی از سال فصل جوجه هاست که ما عاشق شخصیت و ظاهر قابل ستایش وصدای زیبا و جیک جیک زدن آنها میشویم و متوجه می شویم که نگهداری آنها چقدر می تواند جالب باشد. بنابراین شروع به پرسیدن سوال های قدیمی می کنیم از جمله اینکه نژاد و جنسیت جوجه ی من چیست؟! تعیین جنسیت پرندگان صدها بار سخت تر از تعیین جنسیت دیگر بچه های حیوانات است.

به طور معمول شما نمی توانید تا زمان تولد و هچ آنها جنسیتشان را تعیین کنید و در عوض باید چند هفته ای صبر کنید تا جنسیت آنها آشکار شود. در این مقاله شما راه ها و رازهایی برای تعیین جنسیت موفقیت آمیز جوجه ها را کشف خواهید کرد.

قبل از اینکه سراغ اطلاعات و راهنمایی ها برویم چند استثنا وجود دارد که باید از آن آگاه شوید. برخی از نژاد های مرغ ها وجود دارند که در واقع می توانند به محض هچ تعیین جنسیت شوند .روش تعیین جنسیت این گونه از جوجه ها “تعیین جنسیت از روی رنگ “نام دارد.

دستگاه جوجه کشی سوپر مینیاتور 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

حدود ۱۹۷۵ نژاد تجاری وجود دارند که توسعه یافته اند و پیشرفت کرده اند که جوجه های این نژاد ها می توانند به عنوان نر ها و ماده ها به وسیله ی پرهای زینتی شان شناسایی کرد. به طور کلی رنگ مرغ ها سفید است. درحالی که رنگ خروس ها قهوه ای است. لینک جنسیت جوجه ها مثال هایی عالی برای تعیین جنسیت از روی رنگ ها هستند.

جوجه های ماده جنسیت لینک سیاه ،کاملا سیاه هستند درحالی که جوجه های نر جنسیت سیاه ، سیاه هستند و نقطه های سفیدی رو سرشان دارند. نژاد های خطوط سنگی پلیموت(barred rock plymouth) و ماران های فاخته (cuckoo marans) اغلب می توانند با توجه به رنگ های مختلف روی بال و پرشان تعیین جنسیت شوند. نر ها اغلب کمرنگ تر و دارای خطوطی گسترده تر هستند درحالیکه ماده ها تیره تر و دارای خطوطی نزدیک به هم هستند.

اینجا یک راهنمای سریع و قابل فهم برای تعیین جنسیت به وسیله ی رنگ ها وجود دارد :

خروس های نژاد طلایی (رودآیلند قرمز،مینورکاس،وایاندوت ،پلیموت های سنگی و کوچین ها ) پرورش یافته با مرغ های نقره ای / مدادی (سفید ،کلمبیایی،وایاندوت های لعاب نقره ای ،ساسکس روشن و یا برهماهای روشن و تیره ) که نتیجه ی آنها ماده های به رنگ زرد نخودی یا قرمز و نرهای سفید /خاکستری دودی می شود.

مرغ های خطوط سنگی (barred rock ) پرورش یافته با خروس های به رنگ زرد نخودی ، جوجه های نر سیاه که قسمتی سفید روی سرشان هست دارند.ماده ها به رنگ سیاه خالص هستند.

روشی برای تعیین جنسیت :

تعیین جنسیت مرغ

به سایز جوجه ها توجه نمایید .

 وقتی که جوجه ها ۲ یا ۳ هفتگی هستند . تغییراتی در ظاهرشان پدیدار می شود که با توجه به آنها می توان فرق بین جوجه های مونث و مذکر را تعیین نمود . تغییر سایز جوجه ها در این دوره یکی از فاکتور های مهم  برای جوجه کشی میباشد . جوجه های نر دارای سایز بزرگتر و جوجه های ماده دارای سایز کوچکتر می باشند .

روش دیگر برای تعیین جنسیت :

تعیین جنسیت از طریق مخرج جوجه .

همین اول کار یک هشدار به شما می دهم . برای اجرای این روش بهتر است از یک فرد متخصص استفاده نمایید . با این حال اگر خودتان قصد انجام این کار را داشتید بهتر است به آرامی و با ملایمت به انجام آن بپردازید .

جوجه را به آهستگی در دست گرفته و فشار ملایمی به شکم آن وارد نمایید تا مدفوع از مخرج آن خارج شود . حالا با دقت به مخرج تمیز جوجه توجه نمایید . اگر دست اندازی دیده شد جوجه ها مذکر ولی اگر دست انداز نبود جوجه ها مونث است .

نکته : در بعضی گونه ها ، جوجه های مذکر و مونث هر دو دارای مهره هایی در مخرج شان هستند . در این موارد گونه های مذکر دارای مهره های گرد و گونه های مونث دارای مهره های تخت هستند .

روش دیگر برای تعیین جنسیت :

صبر کنید تا جوجه ها به سن ۶ هفتگی برسند .

اگر تا این مدت برای تعیین جنسیت جوجه صبر کنید ، احتمال موفقیت شما بیشتر می شود . تغییرات فیزکی مانند نحوه راه رفتن تفکیک جنسیت را راحت تر خواهد کرد . از طرف دیگر تغییرات در رفتار های جوجه نیز در این راستا بسیار مشخص و قابل تشخیص است . از تغییرات رفتاری می توان به واکنش وحشت زدگی مرغ اشاره کرد .

نکته : علاوه بر این اگر چند ماه صبر کنید گونه های نر شروع به بانگ زدن خواهند کرد .

 نکته ی یک در تشخیص جنسیت جوجه ها  : نترسید !

اکثر جوجه ها تا زمانی که ۵ هفته ای نشده باشند نمی توانند تعیین جنسیت شوند. (اگر قبل از این از طریق مقعد تعیین جنسیت نشده باشند ).بنابراین من به شما پیشنهاد می کنم که فورا در مورد جنسیت آنها نگران نباشید. همینطور به یادداشته باشید که گاهی اوقات ظاهر می تواند فریب دهنده باشد. من شرایط زیادی را تجربه کرده ام که گزارش شده است که جنسیت طیور به جنسیت دیگری تبدیل شد است.

برای مثال ،ساسکس خالدار من ،رزی از طریق رای ۹ نفراز ۱۰ نفر به عنوان خروس شناخته و انتخاب شد. من مردم را به خاطر حدس اشتباهشان به عنوان خروس سرزنش نمیکنم چون شانه ی او برای مرغ بودن بزرگ و تقریبا صورتی بود. همچنین او ریاست طلب بود وتا حدودی شبیه یک خروس رفتار می کرد. من خودم شخصا از فکر اینکه آن یک خروس باشد می ترسیدم.

اما هنگامی که حدودا ۹ هفته ای شد همه نظرشان را تغییر دادند و به قطعیت گفتند که ان یک مرغ است و بعد شاهد تخم گذاری آن شدیم. تمام این گفته ها به این معنی است که در مورد جنسیت جوجه هایتان زود قضاوت نکنید و فقط منتظر باشید و ببینید که چگونه پیش می رود.

نکته دو در تشخیص جنسیت جوجه ها شانه ها و ریش ها را به دقت مشاهده کنید.

همزمان بااینکه خروس ها بزرگ می شوند و حتی در سنین پایین شان انها شانه های صورتی و ریش خواهند داشت. در هفته ی ششم شما به طور کلی می توانید جوجه های نر و ماده را بسته به نژادشان شروع به مرتب کردنشان بکنید.

جوجه نرهای شما شانه ها و ریش های بزرگتر و برجسته تری نسبت به جوجه ماده ها دارند ولی اگر باز هم یک جوجه ماده ای دیدید که شانه ی بزرگتر از حد نرمال داشت نگران نباشید . گاهی اوقات مرغ ها که بزرگ می شوند شانه ها رنگ پریده تر می شوند و سپس رشد می کنند تا زمانی که بالغ شوند.

یکی از جنبه های مفید برای تعیین جنسیت جوجه ها به وسیله ی ریش و شانه هایشان این است که شانه ی خروس ها زودتر از مرغ ها تبدیل به صورتی مایل به قرمز خواهد شد. شانه ی مرغ ها تا زمانی که آماده ی تخم گذاری نشده باشند به رنگ قرمز تبدیل نخواهد شد.

بنابراین اگر شانه و ریش مرغ ها زمانی که آن ها ۱۸ هفته ای یا بزرگتر شده باشند یک دفعه بزرگ و قرمز روشن شد نگران نباشید . آنها به سادگی در مرحله ی نهایی از بلوغ خود هستند.

(یک خروس سفید به همراه مرغ بالغ _ متوجه قرمزی برابر در شانه ی آنها باشید )

ادامه دارد …

۱ günlük civcivlerde cinsiyet ayrımı :

Yeni yumurtadan çıkan tavuk civcivlerinin cinsiyet ayrımı biraz zor olmaktadır ve ayrım yapmak için biraz bilgiye ve deneyime ihtiyaç vardır.Yumurtadan yeni çıkan civcivler görünüm olarak neredeyse aynı olmaktadırlar ve bazen sadece renk olarak farklı olurlar. Bu yüzden cinsiyet ayrımı yapmak biraz zor olmaktadır.

Büyük tavuk yetiştiriciliğinde büyük ölçekli kuluçka makineleri kullanılmaktadır ve yüzlerce ve bazen binlerce yumurta aynı anda civcivlere dönüşür, bu firmalarda civcivlerin cinsiyet ayrımı önemli olmaktadır ve bu yüzden bu konuda uzman personelleri olmaktadır ve civcivlerin cinsiyet ayrımlarını yapmak ile görevli olmaktadırlar.

Zaten hobi amaçlı tavuk yetiştiriciliği yapanlar için cinsiyet meselesi pek önemli olmayabilir ve genel olarak hobi kuluçka makinesi yardımı ile en fazla 100 adet civciv çıkarırlar ve evlerinin bahçesinde beslerler. 

Bu makalede büyük tavuk yetiştiriciliği firmalarında cinsiyet ayrımı nasıl yapılır ve civcivlerin erkek veya dişi olduklarının nasıl anlaşıldığı konusunda önemli noktalar paylaşılmaktadır.

۳.۶ ۱۹ votes
امتیازدهی به مقاله