تولید مثل بلدرچین

تولید مثل بلدرچین  : جهت اینکار از دستگاههای جوجه کشی استفاده می شود بلدرچین در کوتاه مدت به بلوغ جنسی می رسد جنس ماده در ۴۲ روزگی شروع به تخم گذاری می کند. تولید اسپرم در بلدرچین نر در ۳۶ روزگی شروع می شود و جهت تکثیر و تولید مثل از بلدرچین مادر و تخمهای بدست آمده از آن استفاده می شود. بلدرچین های مادر خریداری شده نباید بیشتر از ۳ – – ۲ هفته سن داشته باشند تولید تخم در روزهای ۶۰ در صورت افزایش مدت زمان روشنایی از فروردین لغایت شهریور ۱۰۰- ۵۰ تخم می گذارند پس از طول سال از یک قطعه بلدرچین ۳۰۰ – – ۲۵۰ تخم یرداشت می شود.

شرایط ایده ال نوردهی و ایجاد روشنایی در سالن ۱۸ – ۱۴ ساعت در روز میباشد. در انتخاب تخمها جهت استفاده در جوجه کشی باید به نکاتی همچون پاکیزگی تخم، سالم بودن و وزن آن توجه نمود. اگر مجبور به ذخیره تخم های بدست آمده از مادران مولد باشیم باید آنها را در شرایط مناسب یعنی در دمای ۱۸ – ۱۶ درجه سانتی گراد و رطوبت ۸۰ – ۷۵٪ نگهداری کرد. اگر تعداد تخم تولید شده کمتر از ظرفیت ماشین جوجه کشی باشد. میتوانیم تخم های بدست آمده را تا ۱۵ – ۱۰ روز در شرایط محیطی فوق الذکر ذخیره و نگهداری نمائیم۔

جوجه کشی بلدرچین

جوجه کشی بلدرچین

جوجه کشی بلدرچین

تخم ها در روی راک بطرز افقی یا بشکلی که نوک تیز آن در قسمت پائین باشد، قرار می گیرند. در صورتی که تخم بلدرچین بیشتر از یک هفته جهت جوجه کشی ذخیره و نگهداری شود باید هر روز با جابجا نمودن، وضعیت انها تغییر داده شود. در تولید جوجه بلدرچین توسط ماشین جوجه کشی رعایت ۴ شرط دما، رطوبت و تهویه مناسب و جابجا کردن الزامی است تخم بلدرچین بعد از ۱۸ – ۱۷ روز هج می شود. دمای ماشین جوجه کشی بایستی ۳۷/۵ درجه سانتی گراد باشد اما در دو روز اخر درجه حرارت جوجه کشی کاهش داده می شود. تهویه توسط یک یا چند سوراخ ایجاد شده در سقف دستگاه انجام می گیرد.

 همچنین FAN تعبیه شده داخل دستگاه منجر به ورود هوای تمیز به داخل و خروج هوای کثیف به خارج آن خواهد شد. در ۱۴ روز اول تخمهای داخلی ستری بلافاصله هر ۴-۲ ساعت یکبار و یا حداقل روزی ۵ بار جابجا می شوند اگر این کار توسط دستگاه و به صورت اتوماتیک باشد به ازاء هر یک ساعت یکبار انجام خواهد گرفت، دو روز آخر تخمها به هچری انتقال داده می شوند.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

هچر

هچر بلدرچین

هچر بلدرچین

تعداد جوجه های هج شده بازاء هر یکصد تخم راندمان هج و تعداد تخمهای بارور بازاء هر یکصد تخم نیز میزان باروری را تعیین می کند. بهترین موقع تعیین درصد ( باروری و راندمان هچ ) انتقال تخمها از ستری به هچری می باشد. تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی و محاسبه اندازه گله مادر اگر بر اساس ارزیابی های بعمل امده فرضا نیاز هفتگی بازار در حدود ۱۰۰۰ قطعه بلدرچین براورد و مشخص شود، باید ۱۰٪ افزون بر این نیاز بلدرچین تولید و عرضه کرد. زیرا تلفات ۱۰ – ۵٪ جوجه ها را در طول پرورش نباید فراموش نمود. به همین منظور جهت تامین ۱۰۰۰ قطعه جوجه بلدرچین در هفته و با در نظر گرفتن ۹۰٪ میزان باروری تخم و ۸۰ ٪ میزان هچ، به تعداد متوسط ۱۵۵۰ عدد تخم نیاز می باشد.

 با این حساب بایستی روزانه ۲۲۵ عدد تخم از گله مادر تولید و پس از یک هفته ذخیره کردن به دستگاه جوجه کشی منتقل می نمائیم. اگر میزان بارور بودن ۱۵۵۰ عدد تخمهای جمع آوری شده در طول هفته که در داخل ماشین جوجه کشی گذاشته شدهاند را ۹۰٪ تخمین بزنیم، در آخر پانزدهمین روز تعداد ۱۴۰۰ – – ۱۳۷۶ عدد تخم بارور از ستری به قسمت ه چری منتقل خواهد شد. به همین منظور ظرفیت هچری باید باندازه ۱۴۰۰ عدد تخم در نظر گرفته شود از طرف دیگر چون هفته ای یکبار تخمها جمع آوری و داخل دستگاه گذاشته می شود ظرفیت ستری را باید دو برابر تولید هفتگی تخم در نظر گرفت.


 

دستگاه جوجه کشی – دستگاه جوجه کشی ایزی باتور – دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۱ – دستگاه جوجه کشی ایزی باتور ۲ – تولید مثل بلدرچین – تولید مثل بلدرچین  مادر – تولید مثل پرنده بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله