پرورش بوقلمون

بوقلمون یکی از گونه های بزرگ پرنده می باشد که در راسته ماکیان قرار دارد . یکی از مهم ترین ویژگی هایی که این پرنده را از نظر ظاهر با دیگر پرنده ها متمایز می کند وجود یک ریش گوشتی در زیر نوک آن است علاوه بر این در بالای نوک این پرنده یک گوشت اضافی به حالت برآمده و آویزان مانند قرار دارد که با نام اسنود شناخته می شود . شایان ذکر است که گونه نر این پرنده در مقایسه با گونه ماده دارای جثه بزرگ تر و تنوع رنگ بیشتر می باشد .در این مقاله قصد داریم پرنده بوقلمون را به طور کامل از جنبه ها و موضوع های مختلف مورد بررسی قرار دهیم .

پرورش بوقلمون

جوجه کشی بوقلمون

اولین قدم برای جوجه کشی بوقلمون خرید و یا تهیه تخم نطفه دار این پرنده می باشد . باید توجه داشت که وزن بالای این پرنده ها باعث شده تا تعداد جفت گیری بدون نتیجه در آنها بالا باشد از این رو تخم های بدست آمده از بیشتر بوقلمون ها بدون نطفه می باشند . این امر باعث شده برای بدست آوردن تخم نطفه دار از عمل تلقیح مصنوعی استفاده شود.

از جمله مواردی که در بالا بردن درصد هچ و همچنین حفظ کیفیت تخم های نطفه دار موثر است نحوه نگه داری و همچنین جابه جاییی تخم نطفه دار بوقلمون می باشد . شایان ذکر است که رعایت این اصول برای تخم نطفه دار تمامی پرنده ها یکسان بوده و عدم رعایت آن می تواند شما را در فرایند جوجه کشی با یک شکست بزرگ مواجه خواهد ساخت .

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

همواره می دانید که در فرایند جوجه کشی ۴ عامل بسیار مهم دخیل می باشند و اجرا شدن این عوامل در واقع تعیین کننده کیفیت فرایند جوجه کشی می باشد . تامین دمای لازم برای تخم های نطفه دار ، رطوبت مورد نیاز ، کیفیت تهویه و تامین اکسیژن مواردی هستند که عملکرد و کیفیت یک دستگاه کرده و و همچنین اجرای درست این موارد فرایند جوجه کشی را به سمت راندمانی بالا رهبری خواهد کرد . البته باید به این نکته نیز توجه داشت در صورتی که تنها یکی از این ۴ فاکتور به درستی انجام نشود امکان از دست رفتن تخم های نطفه درا و در نتیجه سرمایه کاربر بالا می باشد . قیمت دستگاه جوجه کشی نیز بالطبع در انتخاب دستگاه مناسب از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

تامین دمای لازم توسط دستگاه جوجه کشی مهمترین مورد در تعیین سرنوشت جوجه کشی بوقلمون می باشد چرا که تنها با چند درجه بالا و پایین شدن دما درصد هچ تخم ها کاهش پیدا می کند و این در حالی است که افزایش اختلاف دما می تواند باعث از دست رفتن تمامی تخم ها شود .

جوجه کشی بوقلمون

اساساً بهترین و استاندارد ترین دما برای جوجه کشی بوقلمون ۳۷.۵ درجه سانتی گراد می باشد . توجه داشته باشید که رعایت هرچه دقیق تر این مقدار بسیار مهم است چرا که جوجه کشی از تخم نطفه دار اینم پرنده در دمایی بالاتر از ۳۸ درجه و در روز های ۱۸ تا ۲۴ باعث پایین آمدن درصد هچ و بالا رفتن میزان کشته و تلفات خواهد شد . اصولاً در دما غیر استاندارد مواردی چون وارونگی ، جابجایی ، آب آوردن چشم های جنین پدید می آید .

البته باید به این نکته نیز توجه داشت که ثابت نگه داشتن دمای در ۳۶.۵ درجه نیز می تواند باعث ایجاد خارج شدن دیر هنگام جوجه ها از تخم را به همراه داشته باشد . در حالت کلی دمای بالاتر از ۳۷.۵ درجه می تواند خطر ساز تر و پر تلفات تر از دمای پایین تر از این میزان استاندارد باشد .

بر اساس بررسی های انجام شده تلفات تخم نطفه دار بوقلمون در دوران جوجه کشی بیشتر با افزایش دما در ۷ روز دوم اتفاق می افتد . در واقع اگر دما در هفته اول یا سوم و یا چهارم جوجه کشی ۳۸ درجه باشد مشکل خاصی فرایند جوجه کشی و تخم های داخل دستگاه را تهدید نمی کند و این در حالی است که اگر همین دما در هفته دوم اعمال شود درصد هچ جوجه ها با میزان قابل توجهی پایین خواهد آمد از این رو تغییرات دما در کل دوره جوجه کشی باید در راس توجهات قرار بگیرد .

پرورش بوقلمون

تغییر هفتگی دما در جوجه کشی از بوقلمون

برای خلق یک شرایط استاندارد لازم است که دما در استارت کار بر روی ۳۸.۵ درجه تنظیم شود ، در روز هفتم دمای دستگاه باید کاهش پیدا کرده و بر روی ۳۷.۷ درجه تنظیم شود . حائز اهمیت است بدانید که این مقدار دما تا روز چهاردهم حفظ شده و بعد از آن به ۳۷.۵ تغییر پیدا می کند . این مقدار دما باید تا روز ۲۵ بدون بالا و پایین شدن حفظ شود .

بعد از اتمام ۲۵ روز ، تخم های نطفه دار وارد دوره هچر بوقلمون می شوند که در این بازه زمانی دمای دستگاه باید کاهش یافته و بر روی ۳۷.۲ درجه قرار بگیرد .

رطوبت لازم برای دستگاه جوجه کشی بوقلمون

در دوره ستر بوقلمون که ۲۴ روز اول جوجه کشی می باشد رطوبت دستگاه باید بر روی ۶۰ درصد تنظیم شود . بعد از اتمام دوران ستر و وارد شدن تخم ها به دوران هچر باید رطوبت دستگاه افزایش یافته و به ۷۰ درصد برسد . به طور کلی فرایند جوجه کشی بوقلمون نیازمند ۲۸ روز می باشد که در روز آخر جوجه ها برای خروج از تخم نوک زنی را آغاز می نمایند .

باید به این نکته توجه داشته باشید که جوجه کشی بوقلمون مانند طاووس و شتر مرغ از حساسیت بالایی برخوردار است از این رو باید کسانی وارد این حرفه شوند که دارای اطلاعات کافی می باشند تا بتوانند پرورش بوقلمون را در مقیاس بزرگ انجام داده و سود بزرگی برداشت کنند .

حائز اهمیت است بدانید که تخم های نطفه دار این پرنده باید تنها یک بار در دستگاه قرار داده شود از این رو استفاده از دستگاه هایی که دارای ستر و هچر همزمان می باشند شاید برای این کار مناسب واقع نشوند البته در صورت استفاده از ماشین جوجه کشی دارای قابلیت ستر هچر همزمان باید تنها یک بار تخم ها را داخل شانه های دستگاه بچنید چرا که تخم های این پرنده از حساسیت بالایی برخوردار هستند از این رو نمی توانید درب دستگاه را به صورت مکرر باز کرده و تخم ها را در چند مرحله در آن قرار دهید .

جوجه کشی بوقلمون

علاوه بر مواد نام برده هنگام خرید دستگاه جوجه کشی بوقلمون به موادی چون سیستم دما ، رطوبت رسانی ، تهویه ، سیستم چرخش تخم ها و سنسور باید توجه شود . امروزه با بروز رسانی هایی انجام شده در زمینه طراحی و ساخت انواع دستگاه های جوجه کشی برترین سیستم تامین رطوبت مدل اتومایز می باشد . استفاده از این سیستم باعث می شود تا تخم های داخل دستگاه از گزند شوک دمایی در امان باشد چرا که در حالت اتومایزر رطوبت در یک دمای معین تولید شده و به داخل دستگاه پخش می شود علاوه بر این رطوبت تولید شده در این سیستم فاقد آهک بوده و به همین دلیل کمترین تاثیر منفی در تخم ها نمی گذارد .

یکی دیگر از موارد مهم سنسور دستگاه می باشد که وظیفه اندازه گیری دما و رطوبت محیط داخل و همچنین دمای محیط خارج دستگاه را بر عهده دارد از این رو در هنگام انتخاب دستگاه به نوع سنسور بکار رفته در آن بسیار توجه نمایید .

پرورش بوقلمون

یکی از موارد بسیار مهم در جوجه کشی کندلینگ می باشد . بهره گیری از کندلینگ یا همان نطفه سنجی باعث می شود تا تخم های نطفه دار و بدون نطفه بطور کامل مشخص شده و از هم تفکیک شوند . بعد از جداسازی ، لازم است که تخم های خراب دور ریخته شوند تا گاز های سمی که از آنها متصاعد می شود در فرایند جوجه کشی تاثیر گذار نباشد . بهره گیری از این روش باعث می شود که اکسیژن رسانی در دستگاه در دوران هچر با کیفیت بالایی انجام شود .

یکی دیگر از نکاتی که باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد عدم خارج کردن جوجه ها از تخم در چند مرحله می باشد . بعد از اتمام جوجه کشی باید صبر کنید تا همه جوجه ها از تخم ها خارج شوند سپس درب دستگاه را باز کنید و اقدام به جمع آوری آنها نمایید .

بعد از خارج کردن جوجه ها از دستگاه لازم است که آنها به یک محیط مناسب با دمای استاندارد منتقل شوند . دمای محیط برای نگهداری جوجه ها در هفته اول باید در حدود ۳۵ درجه ، هفته دوم ۳۲ درجه ، هفته سوم ۲۹ درجه ، هفته چهارم ۲۶ درجه و در نهایت در هفته پنجم ۲۴ درجه باشد . بهره گیری از مادر مصنوعی یکی از بهترین روشهایی است که برای گرم کردن جوجه بوقلمون ها مورد استفاده قرار می گیرد .

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون در حالت طبیعی دارای میزان چربی پایین می باشد به طوری که ۶۰ گرم از گوشت این پرنده دارای ۲ گرم چربی است و این امر باعث شده تا بهره گیری از گوشت این پرنده برای افرادی که رژیم غذایی کم چربی دارند بسیار مناسب می باشد .

شایان ذکر است که مصرف ۳۰۰ گرم از گوشت این پرنده قادر است تمامی نیاز اسید فولیک یک روزه بدن فرد مصرف کننده را تامین نماید . شایان ذکر است که گوشت این پرنده دارای مقدار زیادی پروتئین ، پتاسیم ، روی ، سلنیوم و همچنین انواع ویتامین های B1 ، B3 ، B6 ، B12 می باشد . علاوه بر موارد ذکر شده گوشت بوقلمون دارای مقدار قابل توجهی تریپتوفان می باشد .

گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون باعث پایین آمدن مقدار کلسترول بد خود شده و به همین دلیل یک حس آرامش و نشاط را در فرد ایجاد می کند . علاوه بر این گوشت این پرنده باعث ترشح شدن هورمون تستوسترون شده که به دلیل بالا بردن میزان ایمنی بدن از بیماری سرطان جلوگیری می کند . شایان ذکر است افرادی که می خواهند غذایی با چربی پایین میل کنند می تواند از گوشت سفید و فاقد چربی این پرنده بهره ببرند . در ادامه به بررسی تک به تک مزیت های گوشت بوقلمون می پردازیم .

عامل کاهنده کلسترول بد خون

بخش از گوشت بوقلمون که فاقد پوست می باشد دارای مقدار بسیار کمی چربی ، کلسترول و چربی اشباع بوده و در مقایسه با گوشت های محبوب و پر مصرف مانند گوشت مرغ و گوشت گاو بسیار سالم تر می باشد .

پرورش بوقلمون

ضد سرطان

یاخته های T یکی از مهم ترین لایه های ایمنی بدن به شمار می روند و جالب توجه است که این ساخته ها برای فعالیت نیازمند آمینو اسید تریپتوفان می باشند . حائز اهمیت است بدانید که سلول های T عامل نابود کننده سلولهای سرطانی بوده و اهمیت بسیار بالایی در بدن دارند . نبود آمینو اسید تریپتوفان باعث از بین رفتن سلول های T می شود .

گوشت بوقلمون

ایجاد کننده آرامش و نشاط

آمینو اسید تریپتوفان علاوه بر ضد سرطان بودن باعث آرامش و نشاط فرد می شود چرا که یکی از مهم ترین ناقلین عصبی به نام سروتونین که در واقع عامل شاداب کننده است از همین آمینو اسید ساخته می شود .

تقویت کننده سیستم ایمنی

با استناد بر بررسی های انجام شده اسید آمینه تریپتوفان تاثیر بسزایی در بالا رفتن سیستم ایمنی بدن دارد . بر اساس آزمایشی که بر روی تعدادی موش آزمایشگاهی انجام شد، یاخته های بدست آمده از تجزیه آمینو اسید تریپتوفان در بدن دارای تاثیر دارویی بوده و از آن برای پایین آوردن علائم بیماری MS استفاده می شود .

درمان کم خوابی

یکی از مزیت های منحصر به فرد آمینو اسید تریپتوفان کمک به افرادی است که از بیماری و یا اختلال بی خوابی رنج می برند .

گوشت بوقلمون

عامل افزایش دهنده تستوسترون

استفاده از گوشت بوقلمون باعث پایدار و مناسب ماندن میزان تستوسترون در بدن آقایان می شود علاوه بر این گوشت بوقلمون تولید هورمون استروژن در خانم ها را بالا برده و تولید کلسترول را پایین می آورد .

غذاهایی که توسط مرد های مسن مورد استفاده قرار می گیرد باید سرشار از پروتئین باشد در غیر این صورت میزان گلوبین پیوند یافته با هورمون های جنسی بالا رفته و از طرف دیگر فعالیت های هورمون تستوسترون کاهش پیدا می کند که این امر طی یک سری فرایند باعث بروز پوکی استخوان در فرد می شود .

گوشت بوقلمون مناسب برای افراد دیابتی و دارای کلسترول خون بالا

بهره گیری از گوشت بوقلمون برای کسانی که دارای کبد چرب می باشد مناسب است چرا که که چربی اشباع در آن به مقدار بسیار پایین حضور دارد . همچنین گوشت این پرنده به دلیل داشتن چربی اشباع در مقدار بسیار کم ، کربوهیدرات کم و پروتئین زیاد برای افرادی که از بیماری دیابت رنج می برند و لی کلسترول بالایی ندارند بسیار مناسب و ایده آل می باشد .

جلوگیری از بیماری های مختلف

مصرف گوشت بوقلمون از وقوع بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان سینه ، پروستات ، MS ، آرتروز ، اعصاب و افسردگی جلوگیری می کند . همچنین مانع بالا رفتن مقدار اوره ، چربی و اسید اوریک در خون می شود .

مضرات استفاده از گوشت بوقلمون

– تغذیه از گوشت بوقلمون برای افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند باید در حداقل مقدار ممکن انجام شود .

– استفاده از گوشت بوقلمون پرنده برای کسانی که از بیماری سنگ کلیه اگزالاتی رنج می برند باید در مقدار بسیار اندک و محدود باشد چرا که گوشت این پرنده اندکی اگزالات در خود دارد .

– شایان ذکر است که این پرنده ها به صورت کاملاً طبیعی پرورش داده میشوند از این رو مصرف کنندگان گوشت آن نباید نگران وجود هورمون ها و آنتی بیوتیک باشند .

– حدوداً همه چربی گوشت بوقلمون در پوست آن جای گرفته است از این رو قبل از اقدام به پخت پوست آن را جدا کنید . همچنین گوشت تیره بوقلمون چربی بیشتری در مقایسه با گوشت قسمت های روشن تر دارد از این رو افرادی که کلسترول بالایی دارند باید از بخش های سفید گوشت میل کنند .

– افرادی که معده حساس و ناراحتی دارند نباید از گوشت بوقلمون استفاده نمایند چرا که برای هضم سنگین می باشد . در این حالت می توانید از گوشت های سفید دیگر پرنده ها مانند مرغ و یا حتی ماهی بهره ببرید . توجه داشته باشید که برای هضم راحت تر و عدم رخداد مشکل در معده ، این افراد باید روزانه تنها ۲ یا ۳ واحد گوشت مصرف نمایند . ۳۰ گرم گوشت را یک واحد گوشت می نامند که اندازه ای در حدود یک قوطی کبریت دارد . جالب توجه است که هر تخم مرغ نیز به عنوان یک واحد گوشت در نظر گرفته می شود .

– تغذیه از گوشت بوقلمون برای کسانی که دارای بیماری های قلبی می باشند توصیه نمی شود چرا که که میزان سدیم در ۳۳۰ گرم از این گوشت در حدود ۳۳۵ میلی گرم می باشد .

خواص تخم بوقلمون

تخم بوقلمون در مقایسه با تخم بسیاری از پرنده ها از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است . اکثر کالری محفوظ در تخم بوقلمون از چربی ها حاصل شده اند چرا که در حدود ۹.۵ گرم چربی در تخم این پرنده حضور دارد و این امر باعث شده تا تقریباً ۶۵ درصد کل کالری موجود در تخم بوقلمون از همین چربی تشکیل شود .

خواص تخم بوقلمون

این مقدار چربی در واقع تامین کننده انرژی لازم برای سوخت و ساز دوره اول زندگی (جوجه) و همچنین رشد و نمو این پرنده می باشد . همچنین در تخم نطفه دار بوقلمون منبع مناسب اسیدهای چرب برای غشاهای یاخته ها همین چربی های می باشند . شایان ذکر است که این غشاها وظیفه دارند مواد مغذی را جذب نمایند .

یک تخم بوقلمون حدوداً ۱۰.۵ گرم پروتئین را در خود جای داده است که این مقدار در واقع ۳۰ درصد از کالری تخم را تشکیل می دهد . بادی به این نکته نیز توجه داشت که این مقدار پروتئین موجود در تخم بوقلمون ایمنی بدن مصرف کننده را به مقدار قابل توجهی افزایش داده و همچنین باعث رشد عضلانی و بافتی او می شود . هر تخم بوقلمون مقدار ۱ گرم هیدرات کربن را در خود جای داده است .

پرورش بوقلمون

در بررسی بیشتر خواص تخم بوقلمون می توان بیان کرد که مقدار قابل توجهی آهن ، سلنیوم و مواد معدنی در آن یافت می شود که هر کدام مزیت خواصی برای بدن مصرف کننده دارد . برای حفظ جوانی و گریز از پیری زودرس E سلنیوم موجود در تخم بوقلمون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

آهن یکی دیگر از مواردی که در تخم بوقلمون یافت می شود به عنوان یک پروتئین که وظیفه حمل و نقل اکسیژن و ذخیره سازی آن و همچنین عامل درمان کننده کم خونی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . علاوه بر این آهن یکی از مهمترین فاکتور های بالا برنده فانکشن سیستم ایمنی در فرد می باشد . شایان ذکر است که در هر تخم بوقلمون حدوداً ۳.۲ میلی گرم آهن حضور دارد و این مقدار در واقع ۱۸ درصد آهن مورد نیاز برای خانم ها و ۴۱ درصد آهن مورد نیاز برای آقایان در طول ۲۴ ساعت را تشکیل می دهد .

یکی دیگر از فواید تخم بوقلمون وجود مقدار قابل توجهی سلنیوم در آن می باشد که سبب رشد یاخته های سالم شده و همچنین در عملکرد سالم تیروئید نقش قابل توجهی دارد .

حضور انواع ویتامین ها در تخم بوقلمون

یکی از مواردی که تخم بوقلمون را در مقایسه با تخم بسیاری از پرنده ها متمایز می کند وجود انواع گوناگونی از ویتامین های مهم در آن می باشد . در واقع تخم بوقلمون یک منبع بزرگ از ویتامین ها است از این رو اکثر نیاز های ویتامینی فرد مصرف کننده را برطرف می نماید . دو تا از ویتامین های بسیار مهم که در تخم بوقلمون به فراوانی یافت می شود B9 و B12 می باشند که وظیفه یاری رساندن به بدن برای تولید گلبول های قرمز خون را بر عهده دارند .

خواص تخم بوقلمون

شایان ذکر است که ویتامین B9 با نام فولات نیز شناخته می شود که علاوه بر نقش بسزایی در تولید گلبول قرمز ، باعث پیشرفت رشد و نمو جنین داخل تخم نیز می شود در ناز این موضوع باید توجه داشت که عدم حضور کافی این ویتامین می تواند باعث بروز برخی نقص های مادرزادی در جنین شود .

ویتامین B12 که با نام کبالاین هم شناخته می شود یکی از مهم ترین حامی های عملکرد عصبی بوده و در پایین آوردن امکان ابتلا به سرطان بسیار موثر می باشد .

تنها یک تخم بوقلمون دارای حدوداً ۱.۳ میکروگرم ویتامین B12 می باشد که این مقدار ۵۵ درصد از مقدار مصرف روزانه این ویتامین را برای بدن فرد تامین می نماید . علاوه بر این تقریباً به مقدار ۵۶ میکروگرم ویتامین B9 در تخم این پرنده وجود دارد که ۱۵ درصد از نیاز روزانه فرد مصرف کنند این محصول را تامین می کند .

مضرات تخم بوقلمون

تخم بوقلمون در کنار مزیت های قابل توجه اش دارای برخی مضرات هم می باشد را که به مقدار ۲.۹ گرم اسید چرب اشباع شده و همچنین ۷۷ میلی گرم کلسترول در هر تخم بوقلمون یافت می شود و متاسفانه این مقدار ۲ برابر حد استاندارد کلسترول روزانه می باشد . از این رو تغذیه از تخم بوقلمون برای افرادی که از بیماری های قلبی و عروقی رنج می برند باید در کمترین مقدار ممکن صورت بگیرد .

۱ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله