جوجه کشی طبیعی

ساده ترین روش برای جوجه کشی  و هچ تخم مرغ های نطفه دارانجام تمامی عملیات جوجه کشی طبیعی توسط مرغ کرچ به طور عریزی است. مرغ کرچ هوادهی گرم کردن چرخاندن و رطوبت را در طول جوجه کشی انجام می دهد و مدیریت می کند.

در پایان هر دوره تخم گذاری در تعدادی از نژاد ها مرغان تحت تاثیر هورمون های ترشح شده در بدن تغییرات بسیار عمیقی در سوخت و سازشان ایجاد می شود. سوخت و ساز پایه افت می کند و درجه حرارت داخلی بدن به میزان یک یا دو درجه کاهش کاهش می یابد و پرنده در آشیانه خود بدون تحرک می ماند . در رفتارهای پرنده تغییراتی ایجاد می شود و نسبت به مزاحمانش رفتار های تهاجمی نشان می دهد . پرهای سینه از هم باز می شود و غالبا کرک هایی که از بدن ریخته می شوند لانه را می پوشانند مجموعه این رفتار ها و تغییرات در مرغ وضعیتی به نام کرچ شدن را ایجاد می کند که پرنده روی تخم ها می خوابد و عملیات جوجه کشی را به طور طبیعی انجام می دهد.

جوجه کشی طبیعی

جوجه کشی طبیعی

ریختن پر ها و نمایان شدن سینه برای آن است که تخم ها بیشتر گرم شوند .مرحله از دست دادن پر ها را که در پایان تخم گذاری انجام می شوند دوره پر ریزی می گویند . در این دوره باز سازی بافت های مجرای تخم انجام می شود و تجدید قوا می کند.

تعداد تخم هایی که مرغ کرچ می تواند روی آن ها بخوابد تا تبدیل به جوجه شوند متفاوت است و بستگی به نژاد مرغ دارد اما معمولا تعداد تخم مرغ ها تا ۱۵ عدد می رسد. هر چه تعداد تخم مرغ ها بیشتر امکان جوجه در آوری کمتر می شود . قرار دادن ۸ تا ۱۰ عدد تخم زیر مرغ کرچ بازده مناسب تری دارد. در جوجه کشی طبیعی علاوه بر تخم های گذاشته شده توسط مرغ کرچ می توان از تخم سایر مرغ ها نیز استفاده کرد . تخم مرغ های نطفه دار را پس از تولید می توان حداکثر تا ۱۰ روز بین حرارت ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد نگهداری و سپس برای جوجه کشی استفاده کرد .لازم به ذکر است که هر چه مدت نگهداری بیشتر شود بازدهی جوجه کشی کمتر می شود.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

مطالعه آشیانه های طبیعی در حین عملیات جوجه کشی نشان می دهد تخم مرغ هایی که در مرکز آشیانه قرار دارند گرم تر از آنهایی هستند که در اطراف قرار می گیرند .دمای آن قسمت از تخم که در تماس با پرنده است تقریبا به اندازه دمای پوست پرنده می شود در حالی که دمای آن قسمت از تخم که با کف آشیانه تماس دارد به میزان قابل توجهی پایین تر از دمای بدن مرغ مادر است گرچه با گذشت زمان کف آشیانه نیز گرم می شود برای تعلیل در پخش گرما مرغ کرچ هر ۲۰ تا ۳ ۵ دقیقه یکبار تخم ها را می چرخاند و تخم های حاشیه را با تخم های مرکز جابجا می کند.

با پیشرفت مراحل جوجه کشی و رشد جنین ها تخم ها هم حرارت تولید می کنند و حتی قبل از زمان تفریح حرارتی بالاتر از حرارت مطلوب جوجه کشی دارند .مرغ به طور غریزی درجه حرارت تخم ها را کنترل می کند و تخم هایی را که سرد هستند به مرکز آشیانه و آنهایی را که گرم تر هستند به اطراف غلط می دهد اگر آشیانه سرد باشد جمع تر می نشیند و اگر خیلی گرم باشد اجازه خارج شدن گرما را می دهد. حرارت مرکز تخم های کوچک حدود ۵/۳۷ درجه سانتی گراد و تخم های بزرگ تر ۲۵/۰ تا ۵/۰ درجه سانتی گراد کمتر است. رطوبت ثبت شده در خلال جوجه کشی نوسان های زیادی را نشان می دهد که به محل آشیانه و شرایط غالب آب و هوایی بستگی دارد. به طور کلی میانگین رطوبت نسبی حدود ۶۰ درصد است . روش چرخاندن تخم ها تصادفی است. و تخم ها به طور کامل چرخانده نمی شوند و در برخی مواقع بعضی از آنها بدون تکامل باقی می مانند.

جوجه کشی طبیعی

جوجه کشی طبیعی

ترک آشیانه توسط مرغ کرچ در حین جوجه کشی با توجه به وضعیت آب و هوا و شرایط جوجه کشی متفاوت است. در مراحل اولیه جوجه کشی غیبت مرغ بسیار کوتاه مدت است و در اواخر جوجه کشی به خصوص در سرایط آب و هوایی گرم زمان ترک آشیانه طولانی تر می شود. در جاهایی که آشیانه با مقادیر قابل توجهی کرک پوشیده شده باشد کاهش درجه حرارت تخم ها به دلیل ترک آشیانه بسیار کمتر است. به طور کلی باید گفت رفتار های پرنده امروزی در مراحل مختلف جوجه کشی حاصل میلیون ها سال تجربه آن هاست.

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله