تخم اردک بسته به نژاد دارای وزن های متفاوتی است ولی به طور کلی در نژادهای گوشتی وزن هر تخم ۸۰-۷۰ گرم با رکورد ۹۰-۵۰ عدد در سال با این تفاوت که تنها رکورد در نوع آمریکایی نژاد پکن به ۲۰۸ عدد در سال می رسد در نژادهای تخم گذار نیز قدری اوضاع متفاوت است. چرا که تعداد تخم خیلی بیشتر از پر رکوردترین نژاد و موتاسیون گوشتی می باشد ولی تخمها قدری ریزتر هم می شوند. یعنی یک اردک تخمگذار سالانه حدود ۳۰۰-۲۹۰ عدد تخم را با وزنی حدود ۹۵-۹۰ گرم در اختیار مالک خود قرار می دهد و در نژادهای دومنظوره می توانیم تعداد ۲۲۰-۹۰ عدد تخم در سال با وزنی در حدود ۸۵-۹۰ گرم را ببینیم که این مسئله در هر دو نوع به شدت تحت تاثیر نژاد پرنده است که هر چه اصیل تر باشد تعداد تخم بیشتر می باشد. که در این بین تخم های دو زرده بیشتر از بلدرچین و کمتر از مرغ در اردکها دیده می شوند.

تخم اردک

تخم گذاری در اردک از سال اول زندگی (۲۹ هفتگی) آغاز میشود و در سال دوم برخلاف بلدرچین هم از لحاظ رکورد و هم از لحاظ وزن گیری (کمی و کیفی) به اوج خود می رسد و از سال سوم به بعد افت نموده و رکوردی در حد همان سال اول را به ما نشان می دهد که پس از آن نیز دیگر نگهداری این گله مقرون به صرفه نیست و نهایتاً دوره بهره وری ۳ ساله را به ما می دهد. در پرورش پرندگان آبزی نیز باید به این نکته دقت نمود در کل ما می توانیم در یک سال حدود ۱۷.۶ – ۶.۳ از هر اردک بسته به نژاد به منظور پرورش و مدیریت اعمالی در فارم تخم جمع آوری نماییم که با توجه به بازار کم و بسیار ضعیف این محصول نمی توان آن را به خوبی جهت مصرف عرضه نمود. تخم اردک تقریباً شکل و اندازه های تخم مرغ را داراست. البته قدری بزرگ تر است منتهی در رنگ آمیزی متنوع تر است. به گونه ای که می توانیم رنگهای سفید تا قهوهای روشن تر را در تخم های اردک به ترتیب فراوانی مشاهده کنیم. از نظر پوسته و مقاومت آن چیزی مشابه تخم مرغ است ولی به لحاظ ترکیبات درونی آن تا حدودی با تخممرع متفاوت است. به گونه ای که در ظاهر دارای سفیدهای بسیار شفاف تر از تخم مرغ است که به علت آلبومن موجود در آن است و وزن زرده ی آن دو برابر سفیدهای آن است و به همین جهت دارای طعمی واضح تر و به عقیده برخی خوش تر است. همچنین تخم ارد ک دارای کلسترول و چربی بسیار بالایی است به گونه ای که تخم مرغ هم از لحاظ کلسترول از آن عقب تر است و از لحاظ PH دارای ۶.۵ PH برای زرده و ۷.۵ PH برای سفیده اش است.

به جهت مسئله رنگ بندی نیز باید گفت که تخم های اردک معمولاً از رنگ سفید تا زرد روشن تیره وآبی روشن و کمی تیره تر متغیر است که در زیر رنگ بندی ها را بر اساس اردکها معمولاً عادت دارند تا اغلب تخم های خود را در صورت بالانس نوری در حوالی ساعات ۷- ۴ صبح بگذارند در هر صورت شاید تخم اردک از تخم مرغ قدری خوشمزهتر باشد و با بسته به سلیقه برخی از خوردن آن امتناع کنند ولی نمی توان گفت که به لحاظ غذایی بسته غذایی بسیار عالی و کاملی است که این مسئله را می توان در بررسیهای آنالیزی آن مشاهده نمود.

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

خاصیت های تخم اردک

اردکها تقریباً در سن ۲۱۰-۱۷۰ روزگی تخم گذاری خود را آغاز می کنند که پس از آن به مدت حدوداً ۴۵ روز با رکوردی بیش از ۸۸٪ درصد و آن هم در نژادهای تخم گذار برنوب تخمگذاری مؤثر و مناسب دارند و کمکم این رکورد کم می شود تا در ۱۵۰ روزگی پس از شروع تخم گذاری یا همان بلوغ، در بهترین نژادهای تخم گذار اردک به حدود ۴۵٪ رکوردشان کاهش می یابد پس اگر بخواهیم حداکثر توجیه اقتصادی را برای بهترین اردک های تخم گذار در نظر بگیریم نهایتاً شاید بتوانیم این کار را برای مدت ۱۰ – ۹ ماه ادامد دهیم پس در کل می بینیم که اردک در هیچ نژادو گونه ای به لحاظ تخم گذاری قرون به صرفه نیست و تنها شاید بتوان به آن به عنوان یک محصول ثانویه در اردکهای گوشتی نگاه کنیم زیرا تخم اردک نه مرغوبیت آنچنانی نسبت به سایر طیور دارد که حتی تعداد کم آن هم بازار پسند و مفید باشد و نه این که ارزش رکوردی و یا اقتصادی دارد پس از این رو به تخم گذار بودن اردک به لحاظ مصرف خوراکی کمتر از گوشت آن نه تنها در این جا بلکه در هیچ جای جهان به جز شرق آسیا توجه نمی شود و صرفاً به عنوان گله های مادر جهت نسل کشی قابل اهمیت است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله