ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی دست ساز ( Handmade incubation machine ) می توانید به راحتی از تخم های نطفه دار پرندگان اهلی مانند تخم مرغ جوجه کشی کنید. برای ساخت دستگاه جوجه کشی نیاز به اطلاعات در مورد جوجه کشی و شیوه ساخت این دستگاه ها دارید. در این مقاله قصد داریم شما را با تجهیزات لازم برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال خانگی ( Making the incubator with a household refrigerator ) آشنا کنیم.

هزینه ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز از قیمت دستگاه جوجه کشی که در کارخانه ها ساخته می شود بسیار پایین تر است. به همین دلیل اگر شما هم جزء افرادی هستید به جوجه کشی علاقه دارید اما با کمبود بودجه برای خرید دستگاه جوجه کشی مواجه هستید ، توصیه می کنیم با خواندن این مقاله شیوه ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال را یاد بگیرید و با دستگاه جوجه کشی دست ساز خود جوجه کشی کنید.

برای ساخت دستگاه جوجه کشی دست ساز از تجهیزات ابتدایی مانند کارتون ، یونولیت ، ظرف آب و لامپ رشته ای ۱۰۰ واتی می توان استفاده کرد. اما از آنجایی که بدنه یخچال با استفاده از پشم شیشه ساخته می شود و عایق بسیار مناسبی برای دما و رطوبت است ، اغلب افراد ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال را ترجیح می دهند.

راندمان دستگاه جوجه کشی که با یخچال ساخته می شود به مراتب از دستگاهی که با کارتون ، یونولیت یا MDF ساخته می شود بیشتر است. همچنین دستگاهی که با یخچال ساخته می شود ظرفیت بیشتری دارد.

دستگاه جوجه کشی ۲۵۲تایی

لوازم ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال

برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال باید لوازم مناسب را تهیه کرده و از آن ها استفاده کنید. این لوازم عبارتنداز :

  • بدنه یخچال

بدنه دستگاه جوجه کشی یخچال

بدنه ای که برای ساخت یخچال استفاده می شود باید عایق مناسبی برای دما باشد. در غیر این صورت به دلیل منتقل شدن گرما از محیط بیرون ، هوای داخل یخچال گرم شده و مصرف انرژی جهت کاهش دما افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل در ساخت بدنه یخچال از پشم شیشه برای عایق بندی استفاده می شود.

باید توجه داشته باشید که یخچال مستعملی که به عنوان بدنه دستگاه جوجه کشی استفاده می کنید نباید به هیچ عنوان دارای سوراخ ، شکستگی و یا جایی باشد که گرما به داخل آن درز بکند.

یخچال مستعمل و کهنه را با صرف هزینه ای حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می توانید از امانت فروشی ها تهیه کنید. پس از تهیه باید کلیه محتویات یخچال را از درون آن خارج کنید.

  • برد دستگاه جوجه کشی خانگی

برد دستگاه جوجه کشی با یخچال

در ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال از برد به عنوان چیزی شبیه به مغز دستگاه استفاده می شود. نام دیگر این قطعه کنترلر است. در دستگاه جوجه کشی اطلاعات دما و رطوبت توسط سنسور سنجیده شده و به برد یا کنترلر ارسال می شود. اگر دما و رطوبت سنجیده شده از دما و رطوبت مطلوب متفاوت باشد ، کنترلر با فعال یا متوقف کردن فعالیت سایر قطعات مانند هیتر و رطوبت ساز دما و رطوبت دستگاه را افزایش یا کاهش می دهد.

برخی بردهای پیشرفته که در دستگاه های جوجه کشی کارخانه ای به کار گرفته می شوند ، هوشمند هستند مانند بردهای JDR900 و JDR800. این بردهای هوشمند را از این وبسایت می توانید خریداری کنید. کنترلرهای اشاره شده مجهز به هوش مصنوعی هستند.

  • سیستم تامین رطوبت

برای تامین رطوبت در ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال می توانید از ظرف آب و یا رطوبت ساز التراسونیک استفاده کنید.

سیستم تامین رطوبت با ظرف آب ساده و در عین حال بسیار کاربردی است. بیشتر افراد باتجربه این شیوه تامین رطوبت را ترجیح می دهند. در استفاده از سیستم تامین رطوبت با استفاده از ظرف آب باید چند ساعت قبل از جوجه کشی ، دستگاه را روشن کرده و مقداری آب درون ظرف بریزید. اگر رطوبت دستگاه از رطوبت مورد نیاز کمتر یا بیشتر باشد ، باید مقدار آب را تنظیم کنید.

با استفاده از رطوبت ساز التراسونیک دستگاه های جوجه کشی نیز می توانید رطوبت مورد نیاز دستگاه جوجه کشی دست ساز خود را تامین کنید. رطوبت سازهای التراسونیک با استفاده از پیزوسرامیک ها قادر هستند امواج مافوق صوت تولید کرده و مولکول های آب را به صورت بخار سرد از هم جدا کنند. با بکارگیری بخارساز التراسونیک می توانید راندمان دستگاه جوجه کشی دست ساز خود را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهید.

  • المنت یا لامپ رشته ای

دما از المان های جوجه کشی است که باید به صورت اتوماتیک توسط دستگاه جوجه کشی تامین شود. برای تامین دما باید از لامپ رشته ای یا المنت استفاده کنید. فعالیت این تجهیزات توسط برد یا کنترلر تنظیم می شود.

  • رطوبت سنج و دماسنج

دمای مناسب برای جوجه کشی پرندگان به صورت عمومی چیزی حدود ۳۷.۷ درجه سانتی گراد و رطوبت بین ۵۵ تا ۶۵ درصد است. تنظیم دقیق دما و رطوبت موجب افزایش راندمان دستگاه جوجه کشی می شود. اگر دما یک درجه بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد ، جنین در داخل تخم های نطفه دار تلف می شود.

  • موتور و راک دستگاه جوجه کشی دست ساز یخچالی

چرخاندن تخم ها در داخل دستگاه جوجه کشی با استفاده از موتور و راک انجام می پذیرد. بنابراین باید موتور و راک مناسب را تهیه کرده و در داخل دستگاه جوجه کشی نصب کنید.

  • شانه های دستگاه جوجه کشی یخچالی

تخم های نطفه دار برای انجام فرایند جوجه کشی در داخل شانه ها قرار می گیرند. بنابراین باید شانه های متناسب تخم های نطفه دار را خریداری کرده و در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

  • فن دستگاه یخچالی

فن دستگاه جوجه کشی یخچال

برای گردش و سیرکولاسیون هوا نیاز به فن دارید. بنابراین برای تأمین هوا و سیرکولاسیون باید فن های مناسب را تهیه کرده و در داخل دستگاه جوجه کشی نصب کنید.

ساخت دستگاه جوجه کشی با کارتون

با تجهیزاتی که اشاره شد می توانید دستگاه جوجه کشی با راندمان قابل قبولی را تهیه کنید. اما اگر بودجه کافی برای ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال را ندارید می توانید با استفاده از کارتون نیز این کار را انجام دهید. هزینه ساخت دستگاه جوجه کشی با کارتون احتمالا بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان باشد.

راهنمای ساخت دستگاه جوجه کشی با کارتون را در صفحه زیر مطالعه کنید.

برای دانلود PDF مقاله ساخت دستگاه جوجه کشی با یخچال کلیک کنید.

فیلم ساخت دستگاه جوجه کشی یخچالی

incubator is a useful tool if you wish to hatch eggs at home. You can use an … An old refrigerator makes for an inexpensive incubator

همچنین مقالات مرتبط با این مقاله را مطالعه کنید:

۴.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله