ادامه مقاله دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین و عوامل موثر بر آن – بخش اول : به طور خیلی کلی یک دمای استاندارد برای ستر حدود ۳۷/۷ درجه سانتیگراد، برای هچر ۳۷/۲ درجه سانتیگراد، جوجه های ۱ تا ۱۰ روزه ۳۷ درجه سانتیگراد ، جوجه های ۱۰ تا ۳۰ روزه ۲۵ درجه سانتیگراد ، از ۳۰ روز به بالا ۲۲ درجه سانتیگراد می باشد.
همچنین برای تنظیم دما با تهویه سالن باید در نظر داشت که سن بلدرچین های سالن در چه محدوده ای است و براساس همان و مدد جستن از اطلاعات دیگری همچون قدرت تهویه فن ها و حداکثر قدرت سیستم گرمایشی، برنامه شدت گرما دهی را با فن ها تنظیم نمود به گونه ای که با در دست داشتن میزان خروجی هوای گرم و در نتیجه ورودی هوای سرد و نهایت قدرت سیستم برای گرم کردن مقدار هوای سرد ورودی به سالن می توان یک برنامه صحیح ومنظم را برای تنظیم دما با تهویه بدست آورد.

رطوبت و عوامل مؤثر در آن :
در ادامه مقاله دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین در یک سالن پرورش بلدرچین رطوبت بسیار حائز اهمیت است و این امر باز هم به دلیل پرجنب و جوش بودن پرنده است و رابطه ای واضح با دمای هوا و شرایط خود پرنده دارد و این بدین جهت است که کمبود رطوبت باعث سختی تنفس در پرنده میشود و همچنین باعث افزایش گرد و غبار و مشکلات خاصی نظیر ضعف پرها و کند شدن پروسه پردرآوری در جوجه بلدرچین ها می شود و اگر رطوبت یک سالن از نرم خود بالاتر رود میتواند باعث بروز بیماری های میکروبی و انگلی شود که البته کمبود رطوبت در یک سالن کمتر مشاهده می شود و اغلب مشکل افزایش رطوبت را داریم که خود باعث کاهش ظرفیت تنفسی در پرنده می شود و دفع حرارت بیش از حد از بدن پرنده را ایجاد می کند و زمینه رشد انواع باکتری، قارچ ها و انگل ها را فراهم می کند در عین حال بازه رطوبتی استانداردی را که برای هوای یک بلدرچین می توان در نظر گرفت بازه رطوبتی ۷۰- ۹۰ درصد است و برای بستر نیز بازه رطوبتی ۳۰-۱۰ درصد را در نظر می گیریم.
یکی از عوامل موثری که نقش بسزایی را در کنترل رطوبت در یک واحد پرورش بلدرچین ایفا می کند ساختمان واحد است ، لذا در ساخت یک واحد باید توجه داشت مصالحی استفاده شود تا از میعان رطوبت بر روی سقف، دیوارها و در و پنجره ها جلوگیری کند که برای حصول این موضوع باید از مصرف موادی مثل فلزات و یا رنگ های تیره جداً خودداری کرد و اصطلاحاً از موادی با جذب حرارتی پائین در ساخت این سالن ها استفاده کنیم و اگر امکان این را داشته باشیم که درون سالن را با مواد عایق و رنگ های روشن و براق بپوشانیم به کنترل رطوبت و دمای فارم کمک به سزایی کرده ایم.
همچنین مشابه دما برای داشتن یک برنامه ی کارآمد تنظیم رطوبت با تهویه به کمک داشتن قدرت تهویه فن ها در لحظه و رطوبت استاندارد سالن در پروسه و نتیجتاً میزان خروجی و ورودی هوای سالن به یک حد استاندارد دست یافت و برنامه را به خوبی تنظیم نمود.

 

دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین

دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین

همانگونه که در بخش دما ذکر شد در اینجا نیز برای کنترل بهتر رطوبت باید در ابتدا عوامل ایجاد آن را بشناسیم که شامل :
۱. تنفس پرنده که هوای بازدم آن خود حاوی مقداری رطوبت می باشد.
۲. مدفوع پرنده که با جیره مصرفی پرنده در طول روز ارتباط مسقیم دارد.
۳. آب موجود در آبخوری ها.
۴٫ رطوبتی که از کف سالن ها بسته به نوع اقلیم و فصل پرورش خود حاوی میزان .مشخصی از رطوبت است
۵. هوای بیرون سالن که بسته به نوع اقلیم و فصل پرورش خود حاوی میزانسی مشخص از رطوبت است.
به طور کلی رطوبت استاندارد برای ستر ۱۵ ./، هچر ۷۵/، جوجه های ۱ تا ۱۰ روزه ۱۰/، ۱۰ تا ۳۰ روزه ۲۵/، ۳۰ روز به بالا ۱۰٪ می باشد.
هم اکنون با شناخت عوامل ایجاد کننده رطوبت می توان تجهیزات لازم و راهکارهایی را جهت کنترل آن مشخص کرد:
۱. تهویه ها ( فن ها و دریچه ها )
۲. مه پاشی
۳. اسپری تحت فشار
۴٫ میکرو جت
۵. کولر آبی
۱. تعویض به موقع بستر
۷. برخی روش های ابتکاری برای دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین مثل سیستم لوله و آب پر فشار، که در این سیستم یک | لوله را که بر روی آن منافذی منظم و مرتب تعبیه شده در سراسر سالن با فاصله ۳۰سانتیمتری از سقف و ۶ متری از دیوارها نصب می کنیم. از یک سر لوله آب را با فشار زیاد وارد لوله می کنیم و با وجود انسداد انتهای دیگر لوله آب به صورت پودری از منافذ خارج می شود و در فضای سالن اسپری می شود در این روش به ازای هر متر مربع به ۲۵۰ سی سی آب در دقیقه نیاز داریم.
۸ آب پاشی در کف سالن، دیوارهای سالن و سقف سالن در سامانه پرورش در قفس
۹. برخی روش های جدید ترکیبی (کولینگ ها)
۱۰. سیتم ویندولوس که در بین دو دیوار قرار می گیرد.
۱۱. استفاده از برخی مواد شیمیایی که فرآیند گرما گیر دارند و در دماهای بالای هوا می توانند واکنش دهند البته لازم به ذکر است که این مواد دو عامل را نباید همراه خود داشته باشند ۱- مواد مضر نداشته باشند ۲- ارزان باشند.
۱۲. بالانس مناسب جیره غذایی دام مثلا افزودن گندم و جو می تواند تا خد زیادی به افزایش رطوبت بستر کمک کرد.

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

کلمات مرتبط : دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین ، دمای سالن بلدرچین ، رطوبت سالن بلدرچین ، رطوبت سالن نگهداری بلدرچین ، بلدرچین

۱.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله