تاسیسات و تجهیزات لازم جهت پرورش بلدرچین

زمین احداث سالن پرورش بلدرچین : قسمت دوم مقاله در مورد برخی ویژگی های زمین پرورش بلدرچین صحبت کردیم . در این بخش به جز برخی از تجهیزات خاصی که مختص پرورش بلدرچین میباشد سایر تجهیزات، با تجهیزات پرورشی سایر طیور هماهنگ و مشابه است و در مورد این تجهیزات سعی بر آن شده است تا مورد استفاده آنها را در شرایط ایران از جمله تعداد هر جوجه برای یک وسیله، میزان فعال کردن هر وسیله برای بلدرچین ها در سنین مختلف، وسیله کاربردی اصلح برای بلدرچین را مطابق تحقیقات و تجربیات شخصی ما در شرایط ایران و مطابق تحقیقات و تجربیات دانشمندان سایر ملل برای شما تعریف و توصیه نماییم و بازهم تمام این نکات در مورد بلدرچین همانند سایر دام ها نسبیت دارد.

و اما در مورد نوع تأسیسات و تجهیزات لازم و نحوه چینش انها باید متذکر این موضوع شد که برای داشتن هر دوی این مواضع باید به اندازه و ابعاد سالن ها و همچنین میزان قدرت خدمات دهی وسایل به صورت تکی و یا توأم توجهی خاص داشته باشیم.

 

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

عکس زمین احداث سالن پرورش بلدرچین

 

تأسیسات عمومی مربوط به دما و رطوبت هوای محیط پرورش :

برای داشتن یک سیستم مناسب برودتی و حرارتی و یا هر نوع سیستم دیگری باید به یک سری نکات توجه داشت. در اینجا نیز ما به یک سری نکات مهم جهت است سیستم دمایی و رطوبتی اشاره می کنیم که شامل:

۱- بیشترین نیاز فوری پرنده به گرما

۲- میزان ضرورت استفاده از گرمای موضعی

۳- نوع و نژاد پرنده مورد پرورش

۴- مدت زمان دوره پرورشی

۵- باید به سوخت مصرفی آن توجه شود مثلا برق با اینکه تمیز تر و حرارت یکنواخت تری دارد ولی گران است ، گاز هم مقرون به صرفه است و هم نسبت به بقیه سوخت ها تمیز تر است ، ذغال سنگ ارزان می باشد ولی همانند برخی دیگر از سوخت ها آلوده کننده است و گرمای یکنواخت ندارد که باز در بین این سوخت ها گازوئیل مناسبتر است چرا که از همه آنها ارزاتر است و هم می توان به دو روش مستقیم و پودری از آن استفاده کرد که در روش اول از هر نظر قابل اطمینان تر است و در روش دوم که با فشار و هوا گازوئیل پودر می شود وسیله دقیق تر، تمیزتر و قابل تنظیمتر عمل است.

۶- شرایط سالن، اقلیم و فصل مورد پرورش را در نظر بگیریم.

۷- هزینه نگهداری بالایی نداشته باشد.

۸- خود سیستم ارزان تمام شود.

۹- استفاده و کار کردن با آن راحت باشد.

۱۰- در سالن دمای یکنواختی را ایجاد کند و بتواند آن را حفظ کند.

۱۱- در میزان اکسیژن خلل ایجاد نکند زیرا علاوه بر مشکلات خاص خود موجب بروز آسیب می شود.

۱۲- با تهویه ی سالن متناسب باشد یعنی آنکه با سیستم تهویه سالن تداخل نداشته باشد به عبارتی تهویه و سیستم های حرارتی – برودتی باعث خنثی شدن یکدیگر نشوند.

۱۳ – برای تمام سنین و فصول قابل تنظیم و استفاده باشد

۱۴- ضریب تبدیل انرژی زمین احداث سالن پرورش بلدرچین مناسب باشد. .

۱۵- زمین احداث سالن پرورش بلدرچین به راحتی قابل راه اندازی باشد.

۱۶- تعمیرات آن سخت نبوده و به نیروهای خاص نیازمند نباشد چراکه این وسیله حیاتی ممکن است هر لحظه دچار نقص و عیب شود لذا باید توجه داشت که برای تعمیر آن باید کوتاه ترین زمان را در نظر بگیریم و نباید منتظر آن شویم تا نیروی متخصص آن به یاری ما برسد و کار تعمیر آن از دست هر تکنسین کار آزموده برآید و در غیر این صورت ما با از دست دادن زمان که برای بکارگیری این وسیله به ویژه در فصول سرد و گرم و مربوط به خود، حکم طلا را دارد باعث ضرر و زیآن های شخصی فراوانی می شویم.

ادامه دارد …

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله