سودآوری صنعت بلدرچین

سودآوری صنعت بلدرچین : به کشتار و بسته بندی لاشه می نمایند و همچنین بهره گیری از اصول نوین علمی جهت تهیه جیره هائی که در عین ارزان تر بودن بهترین بازدهی را در رشد و تولید داشته باشند، متضمن تداوم کار سودآوری بیشتر خواهند بود.

جهت اشنائی بیشتر علاقه مندان با هزینه های مورد نیاز جهت احداث و راه اندازی یک واحد پرورش بلدرچین، سعی شده است تا در جداول زیر هزینه های مربوط به احداث یک واحد پرورش و تولید بلدرچین با لحاظ فارم مولد، گوشتی، جوجه کشی، کشتارگاه، سردخانه و بسته بندی در کمترین ظرفیت اقتصادی و به ظرفیت ۱۸۰۰ قطعه مولد و ۱۵۰۰۰۰ قطعه پرنده کشتاری در سال محاسبه گردد تا بدینوسیله اطلاعات بیشتری در زمینه هزینه ها و میزان سودآوری پروژه پیش روی علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش قرار گیرد.

شایان ذکر است که ارقام ذکر شده در جداول زیر تنها جنبه برآوردی داشته و بر مبنای قیمتهای بازار در تاریخ بروز رسانی جداول تهیه شده و بدیهی است که ارائه ارقام دقیقتر مستلزم انجام برآوردهای لازم در زمان اجرای پروژه خواهد بود.

سودآوری صنعت بلدرچین

سودآوری صنعت بلدرچین

مشخصات سرمایه گذاری طرح صنعتی بلدرچین

نخستین گام در صنعت پرورش بلدرچین در سال ۱۹۳۰ اتفاق افتاد و پس از این تاریخ سرعت پیشرفت و انتقال آن به سایر نقاط دنیا بسیار زیاد شد و در اندک زمانی این پرنده به آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه و خاور نزدیک راه یافت. در کشورمان از اواخر دهه ۷۰ خورشیدی و با توجه به سرمایه گذاری های انجام گرفته در سالیان اخیر پرورش آن پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده به طوری که هم اکنون در ایران نژادهای گوناگونی از این پرنده پرورش داده می شود.

دستگاه جوجه کشی ارزان - ایزی باتور
دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (آماتور)

همگام با توسعه این صنعت و عرضه گوشت بلدرچین، بازارهای مصرف گوشت و تخم ان نیز پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده و با توجه به ارزش غذایی گوشت و تخم ان و بالا رفتن اگاهی های عمومی در زمینه تغذیه، انتظار آن می رود که استقبال عمومی از محصولات بلدرچین روز به روز افزایش یابد. هم اکنون نیز تراکم مزارع پرورش بلدرچین بیشتر در نقاط مرکزی ایران بوده و این نقاط از قطب های مهم پرورش بلدرچین در ایران به شمار می روند. عمده مزرعه های پرورش بلدرچین و کبک در شهرهای میبد، کرمان، یزد و لرستان دایر بوده و طبق آمارهای موجود نزدیک به ۳۰۰ واحد فعال دارای مجوز در این حوزه فعالیت می کنند. کرمانشاه، تهران و توابع، آذربایجان غربی و زنجان از دیگر مراکز تولید و پرورش بلدرچین هستند.

حداقل های پرورش بلدرچین

برای تولید و پرورش بلدرچین باید حداقل ها را داشته باشید، مثلا با زیرزمینی ۷۰ تا ۸۰متری کاری از پیش نمیرود. کمترین فضای مورد نیاز برای انجام چنین کاری و به سود رسیدن در این حوزه، فضای مسقف مورد نیاز برای شروع کار ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمربع است و به سرمایه اولیه ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هم نیاز است.

با این پیشفرض می توان شروع خوبی داشت تا بعدها به توسعه برسد، ولی برای تولید صنعتی واخیرا مصرف گوشت بلدرچین در کشور افزایش چشمگیری داشته و با توجه به استقبال مصرف کنندگان از گوشت لذیذ این پرنده، اغلب رستورانهای FaSt FOOd، گوشت بلدرچین را در لیست بلدرچین است. علاوہ بر آن گوشت این پرندہ بسیار مغذی ۹ پر خاصیت است.

در حال حاضر بازار تولید و فروش این گونه محصولات خوب و از رونق کافی برخوردار است. سال به سال مقدار مصرف و استقبال بیشتر و بهتر می شود و مردم به اهمیت و ارزش بالای غذایی آن پی بردهاند. بیشتر تولیدات مجتمع صنعتی پرند به خارج از کشور صادر می شود.

بازارهای صادراتی این محصولات کشورهای عربی، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و عراق است. این مجموعه صنعتی ماهانه ۸ تن گوشت کبک و ۱۵ تن گوشت بلدرچین تولید و عرضه می کند. قیمت گوشت بلدرچین به صورت عمده بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان برای هر کیلو است. کار بروند. گوشت بلدرچین دارای خواص زیادی است و مصرف آن جنبه درمانی هم دارد و برای کمردرد قرمز بهتر است.

امکان شروع کار با سرمایه گذاری کمتر نیز میسر می باشد.

نکات قابل توجه

۱- به دلیل عدم وجود سازندگان تخصصی در زمینه تجهیزات ویژه سایر ماکیان از جمله بلدرچین اروپائی بوده و ساخت معتبرترین کارخانه سازنده تجهیزات پرورش طیور خاصی در جهان می باشند و با آنتی باکتریال و از بهترین آلیاژها میباشد که این امر موجب افزایش عمر مفید تجهیزات تا بیش از ۲۰ سال و بازدهی بیش از ۹۰٪ شده است. شایان ذکر است که هم اکنون بیش از ۷۰٪ از مزارع صنعتی جهان بوسیله قفسهای کارخانه مذکور تجهیز و راه اندازی شده اند. و مطمئنا بکارگیری تجهیزاتی در این  نکته ضروری است که نحوه عملکرد مدیریت فارم رابطه مسقیم با میزان سوددهی و اقتصادی بودن کار پرورش داشته و لذا در مورد توجیه اقتصادی طرح و مدیریت نقشی بسیار حیاتی دارد.

همچنین یکی دیگر از مواردی که در سوددهی موثر است. مسئله خوراک و هزینه های وابسته به آن میباشد که باید با استفاده از مواد غذایی با کیفیت و در عین حال ارزان قیمت متناسب با شرایط موجود در منطقه بهترین جیره را برای پرندگان تهیه نمود. همچنین باید یاداور شد که رعایت مسائل بهداشتی مهمترین راه برای جلوگیری از صدمات اقتصادی در پروژه می باشد و این نکته همیشه مد نظر باشد که پیشگیری سادهتر و کم هزینه تر از درمان است. 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله