طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

در قرن هیجدهم در کشور های غربی جنگ انداختن مرغان ممنوع شد بنابراین مردم به تماشای آن ها بسنده کردند. در آمریکا نیز به نمایش گذاشتن پرندگان از سال ۱۸۴۹ آغاز شد به نمایش گزاشتن مرغ ها آنقدر تنوع داشت که انگیزه های زیادی را برای ایجاد واریته ها و گونه های مختلف پدید آورد این انگیزه باعث شد انسان به تعداد زیادی واریته و گونه دست پیدا کند البته افزایش راندمان تولید همیشه محرکی قوی برای ایجاد واریته ها و گونه های مختلف مرغ بوده است.
در حال حاضر گروه های مرغان به ۱۲ کلاس ۶۰ نژاد و حدود ۱۷۵ واریته تقسیم می شوند.
در هر کلاس یا طبقه گروهی از نژاد های مرغ که مبدا پیدایش آن ها یک منطقه جغرافیایی مشخص است قرار دارند برای مثال نژاد های آسیایی آمریکایی مدیترانه ای و … در واقع نژاد به گروه هایی از مرغان اتلاق می شود که صفات فیزیکی مشابهی مانند شکل یا نمای بدن رنگ پوست طرز ایستادن شانه و … داشته باشند.
واریته ها یا گونه های مرغان نیز بر اساس رنگ پر نوع تاج وضعیت ریش و… تقسیم بندی می شوند مثلا نژاد پلیموت روک راه راه سفید یا دارای هر رنگ دیگری است و نژاد ردایلند رد ممکن است تاجی ساده یا قرمز رنگ داشته باشد .به هر حال تیپ بدن و حالت فیزیکی در هر نژاد شناخته شده است.
طبقه بندی مرغ بر اساس سن و جنس نیز انجام شده است برای مثال جوجه خروس ها را قبل از یک سالگی Cockeret و بعد از آن به انگلیسی و ایرلندی Cock و به زبان آمریکایی ،کانادایی و استرالیایی Rooster و جوجه مرغ ها را قبل از یک سالگی Pullet و بعد از آن Hen می نامند. این در حالی است که در استرالیا نیوزلند و قسمت هایی از بریتانیا در تمامی سنین Chick گفته می شود. در واقع به مبدا یا اصل جوجه Chick و به گونه هایش Chicken یا Domestic fowl و اخیرا نیز فقط fowl می گویند.

 

رفتار مرغ
یک واقعیت که روی اهلی شدن مرغ تاثیر فراوانی داشته ناتوانی در پرواز کردن مانند سایر پرندگان است . مرغان سنگین که بیشتر برای تولید گوشت به کار گرفته می شوند فقط می توانند با بال زدن در یک ارتفاع بسیار کم حرکت کنند ولی با سرعت بیشتری در سطح زمین می دوند مرغان سبک تر می توانند مسافت های کوتاه را در ارتفاع کم پرواز کنند مانند پرواز روی درختان که برا نشستن انتخاب می کنند .مرغان می توانند پرواز مختصری برای شناخت محیط اطراف خود داشته باشند اما بیشتر مواقع برای فرار از خطر این کار را انجام می دهند. باید بدانیم نیاکان و اجداد مرغان فعلی کاملا شبیه سایر پرندگان می توانتند برای مدتی طولانی پرواز کنند . آن ها یک رویکرد یا شیوه مشترک در جوجه کشی دارند. مرغان برای دستیابی به غذا داشتن لانه و سایر موارد با یکدیگر رقابت می کنند و به همدیگر نوک می زنند .برای برقراری ارتباط و تماس با یکدیگر همچنین مهرورزی عشقبازی و توجه دادن به دیگران در هنگام خطر از خود صدا در می آورند .

دستگاه جوجه کشی خارجی
دستگاه جوجه کشی خارجی آرکام

اسکلت مرغ
اسکلت پرندگان و مرغ متراکم سبک وزن و قوی است . تعدادی از استخوان های مرغ توخالی هستند و تعداد زیادی از آنها تو پر. در واقع سیستم اسکلت پرندگان یکی از اختصاصی ترین سیستم هاست که اصلاح و تغییر شکل در آن برای پرواز صورت گرفته است .

طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

پر مرغ
بدن مرغ از پر پوشیده شده ولی آثار یا نشانه هایی هر چند به طور پراکنده از مو نیز روی بدن آن ها دیده می شود. پر ها علاوه بر حفظ گرما در بدن از آسیب های فیزیکی نیز جلوگیری می کنند البته پر های بال در پرندگان برای پرواز مورد استفاده قرار می گیرد.
ماهیچه در مرغ
سیستم ماهیچه و به خصوص ماهیچه پا در مرغان رشد ویژه ای دارد . سینه تقریبا نیمی از وزن تمامی ماهیچه های بدن مرغ را شامل می شود وبه استخوان جناغ سینه متصل است . این ماهیچه نقش عمده ای در پرواز پرندگان به عهده دارد.

طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

طبقه بندی و اجزای بدن مرغ

۵ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله