خصوصیات مرفولوژیک و نحوه تعیین جنسیت اردک

 

خصوصیات مرفولوژیک اردک

خصوصیات مرفولوژیک و نحوه تعیین جنسیت اردک : طول قد: طول قد در این گونه نیز همانند سایر گونه ها نژاد به نژاد متفاوت است. ولی می توان برای

نژادهایی که بیشتر به صورت صنعتی و به منظور بهره برداری اقتصادی نگهداری می شوند بازهٔ حدود ۳۵ برای نرها و ۳۰ برای ماده ها در نظر گرفت

دستگاه جوجه کشی 12 تایی کاملا حرفه ای
دستگاه جوجه‌کشی ۱۲تایی (حرفه‌ای)

 

میزان وزن :

وزن گیری در جنس نر در گله ها و یا همان نژادهای گوشتی حدود ۵-۳/۹ کیلوگرم متغیر است و این در حالی است که وزن در جنس ماده همین گونه در همین دسته در حدود ۶-۳ کیلوگرم است. ولی در نژادهای ویژهٔ تخم گذار اوزان در ماده های این جنسی ۱/۸-۲ کیلوگرم است و در خاتمه در نرهای ویژه بهسره وری دومنظوره وزن معادل ۲/۵-۳ کیلوگرم و ماده هایشان ۳-۲ کیلوگرم است.

 

 رنگ :

چون معمولاً به ویژه در کشور ما نژاد پکین جهت پرورش به منظور گله های گوشتی استفاده می شوند و معمولاً برای بهره برداری تخم گذاری از هیچ نژادی استفاده نشده است، پس معمولاً رنگ آنها به رنگ سفید است به جز برخی مناطق شمالی کشور که از نژادهای بومی آن هم نه به منظور اقتصادی بلکه بعنوان حیوانی خانگی نگهداری می کنند.

 

که به رنگهای متنوع دیگری است ولی معمولاً اردک هایی که به منظور گله های اقتصادی و صنعتی نگه داری میشوند به رنگ سفید دیده شده اند چون همان نژاد پکین هستند.

 

دیگر خصوصیات عمومی اردک :

از بارزترین خصوصیات عمومی اردک ها می توان به منقار پهنشان و در برخی نژادها باریک که به منقارهای لامیلورستر معروف هستند اشاره کرد که این موضوع در تمام آسپیشزهای آن صدق کامل ندارد و شاید بتوان گفت که چون طول بالا آردکها چه به لحاظ پهنا و چه به لحاظ درازا در دسته متوسطها قرار می گیرد اردکها نمی توانند پروازی مؤثر، خوب و حرفه ای داشته باشند. ولی در عوض دارای سرهایی بزرگ با پاهایی پهن هستند که باعث میشود تا آنها در خانواده آناتیدها قرار گیرند، اشاره کرد. در میان تمام طیور اهلی و پرورشی حجم و اندازه منقار اردکها بیشتر است، حتی از غازها که در ابتدا نازک تر از انتها به نظر می رسد و خمیدگی خاصی را دارا می باشد. و اما درباره سن بلوغ اردک که شش ماهگی می باشد و در نه ماهگی به حداکثر تولید می رسد و هشت ماه به طول میانجامد. خصوصیت دیگر اردکها که باعث میشود تا آنها از غازها متمایز شوند این است که گردن شان دارای قطری متوسط و طولی کوتاهتر است و مسئله بعدی که پوشیده شده سطح پرها و پوست زردرنگ آنها از چربی خاص به جهت آبگریز شدن سطح بدن اردک.

تعیین جنسیت اردک

تعیین جنسیت اردک :

برای تعیین جنسیت اردک می توان مثل سایر طیور وارونه کردن جوجه پرنده و کنار زدن دهانه کلواک نسبت به تعیین جنسیت آنها اقدام نمود. بدین صورت که در ابتدا باید اطراف دهانه کلواک را قدری فشار داد تا در صورت وجود مدفوع آنها خارج شوند و سپس نسبت به کنار زدن دهانه و مشاهده اندام جنسی که در نرها به صورت برجستگی کوچک ۳ میلی متری است مشاهده می شود و در ماده ها که فاقد آن هستند.

 

البته روش دیگری نیز برای تعیین جنسیت اردک لحاظ می شود که از طریق لمس گردن و سینه جوجه اردک و کشف انتهای نای است که از طریق آن می توان بدین گونه که در صورت پهن تر بودن و خمیده بودن به سمت چپ به نر بودن پرنده پی برد. البته فراموش نشود که این برجستگی انتهای نای پرنده حداقل ۳ میلی متر اندازه دارد که البته چون این روش نیاز به مهارت خاص و تجربه دارد پس توصیه می شود تا در ابتدای کار از همان روش کلواک استفاده شود و پس از آن با بالا نگه داشتن سر پرنده به گونه ای که بدن آن در کف دو دست قرار داشته باشد و لمس انتهای نای جوجه را از مجرای تنفسی تا انتهای جناق سینه را برای ما ممکن کند استفاده می کنیم ولی دقت داشسته باشید که این روش تعیین جنسیت تنها تا ۴ روز پس از تولد جوجه امکان بهره برداری دارد زیرا پس از آن این روش ممکن نیست. برای تعیین جنسیت پرندگان بالغ نیز می توان از طریق رنگارنگ تر بودن اردکهای نر نسبت به ماده ها، درشت تر بودن نرها به ماده ها، صدای خشن تر نرها نسبت به ماده ها و سر درشت تر اردک نر کمک گرفت که البته در بالغین هم می توان از طرق آزمایشهای فیزیولوژیک جنسی نیز نسبت به این مسئله اطمینان حاصل نمود یعنی می توان از طریق فشار دادن ناحیه زیر شکمی و لمس آلت تناسلی و یا آزمایش کلواک که در مورد جوجه کاربرد داشت نیز بهره جست و یا در مواردی خاصی از طریق برخی علائم نظیر وجود در ناحیه دم برخی نژادها مثل پکین در نرها و عدم وجود آن امر بیشتر برای اردک هایی کاربرد دارد که رنگ پرهای برجسته و درشت تر در ماده ها نیز تعیین جنسیت نمود که این در جنس نر و ماده همسان باشد همچون پکین .

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۴ ۵ votes
امتیازدهی به مقاله