موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند

منگنز
منگنز - دستگاه جوجه کشی

منگنز 

موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند : موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند : پیشگیری از وقوع پوکی استخوان است، وضعیتی که در آن تاندون آشیل از شکاف پشت مفصل زانو حرکت می کند و به طرف پشت و طرفین حرکت می کند وجود این عنصر برای رشد طبیعی، تریب در پوسته تخم مرغ، تولید تخم و قابلیت جوجه درآوردن ضروری است. این ماده به شکل سولفات و منگنز به جیره افزوده می گردد.

آهن، مس، کبالت
ویتامین + آهن برای طیور

ویتامین + آهن برای طیور

این عناصر کمیاب برای شکل گیری هموگلوبین ضروری هستند. کمخونی تغذیه ای، زمانی رخ میدهد که میزان این عناصر کم و اندک باشد. گلبولهای قرمز خون حاوی آهن نیز هستند. پس از شکل گیری هموگلوبین، وجود مس برای استفاده از آهن ضروری است. مطالعات گزارش دادند که نیازمندی بلدرچین ژاپنی به آهن و مس به ترتیب ۱۲۰ و ۵ میلیگرم اکیلوگرم براساس پروتئین سویای جدا شده توسط BDTA میباشد.

موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند :کبالت بخش لاینفکی از ویتامین B12 می باشد که در شکل گیری هموگلوبین دخیل می باشد. مقدار این عناصر در جیره حالت بسیار حساسی دارد. مقادیر اضافی می تواند حالت سمی داشته باشد. معمولا فقط مقدار اندکی به جیره افزوده می شوند. ماکووا و همکاران (۱۹۹۱) به مطالعه اثرات افزودن ۵۰، ۱۰۰، ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرم سولفات کبالت به ازاء هر کیلوگرم جیره بر روی میزان B12 در کبد و روده کور پرداختند. غلظت B12 در موارد مصرف mg ۱۲۰۰ سولفات کبالت در هر کیلوگرم جیره در بالاترین سطح ممکن بود.

سلنیوم
سلنیوم - دستگاه جوجه کشی

سلنیوم 

سلنیوم یکی از عناصر ضروری برای رشد بلدرچین حتی در موارد وجود ویتامین E است. جیره های حاوی اسیدهای آمینه و mg ۱۰۰ دی – آلفا – توکوفرول استات در کیلوگرم بایستی ۰/۱ میلی گرم سلنیوم را به صورت سلنیت دریافت دارند تا بلدرچین بتواند به زندگی خود ادامه دهد.

ماشین جوجه کشی 1008 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸تایی

موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند : اختلال تولید مثل در بلدرچین ژاپنی مصرف کننده جیوه حاوی مقادیر پایین سلینوم و ویتامین E از زمان خروج از تخم تا بلوغ مشاهده شده است. سرعت تخم گذاری و باروری تحت تاثیر واقع نمی شود اما قابلیت جوجه درآوری تخمهای نطفه دار، زنده ماندن انواع نر و ماده بالغ و جوجههای تازه از تخم خارج شده کاهش نشان دادند. افزودن ۱mg سلنیوم یا IU ۳۰ ویتامین E در هر کیلوگرم، از اختلال در تولید مثل جلوگیری می نماید. افزودن سلنیوم به جیره به میزان mg/kg ۲/۰ از آترونی لوزالمعده پیشگیری می نماید.

نمک (کلرید سدیم)
نمک- طیور - دستگاه جوجه کشی

نمک – طیور – دستگاه جوجه کشی

وجود این ماده برای هضم پروتئین لازم است و علاوه بر این در تعادل اسید – باز هم دخالت دارد. این موارد نشانگر اختلال در هموستاز مایعات و الکترولیت بدن است. مصرف سدیم به میران ۰/۱ ٪ این مشکلات را رفع نمود. مواد غذایی طبیعی معمولا نیازمند نمک هستند تا نیازهای بلدرچین به سدیم و کلر رفع شود و این ماده به طور معمول به مقادیر ۰/۲۵ تا ۰/۳۵٪ به جیره افزوده می شود. مصرف مقادیر بالای نمک اثرات مسهلی به دنبال دارد و سبب شل شدن مدفوع و ایجاد بستر خیس میگردد.

ویتامین ها
ویتامین - طیر - دستگاه جوجه کشی

ویتامین – طیور 

ویتامین ماده ای است که از اجزای طبیعی مواد غذایی است که با کربوهیدرات، چربی، پروتئین و آب تفاوت دارد و به میزان کمی در غذاها موجود است. ویتامین ها برای رشد طبیعی بافتها، سلامت و نگهداری بدن لازم و ضروری هستند و باید به وسیله جیره غذایی تامین شوند. به طور کلی ویتامینها دو دسته اند:

الف) ویتامینهای محلول در چربی: شامل ویتامینهای D.E. K و A که همراه با چربیها و ظاهرا با مکانیسم مشابهی جذب میشوند. این ویتامینها میتوانند همراه l چربیها در بدنی ذخیره شوند.

ب) ویتامینهای محلول در آب: شامل ویتامینهای گروه B، اسید نیکوتنیک، اسید پانتوتنیک، اسید فولیک، بیوتین و کولین می باشد که باتوجه به محلول در آب بودن مازاد ویتامینهایی که جذب نشده باشند همراه با ادرار دفع می گردند.

بسیاری از ویتامینها کاملا پایداراند و گروهی نیز به سرعت در مواجه با گرما، نور خورشید یا هوا فاسد می شوند. بلدرچینهای پرورشی در داخل سالن کاملا به ویتامین های موجود در جیره غذایی وابسته اند که بایستی با مقادیر و نسبت های صحیحی به کار گرفته شوند. چرا که انها به منابع طبیعی این مواد دسترسی ندارند.

کارکردهای اصلی ویتامین ها به شرح ذیل می باشد:

ویتامین A

ویژگی اساسی ویتامین A کارکرد آن در اطمینان بخشی به رشد کافی و به عنوان وسیله ای برای کمک به پرنده در مقاومت در برابر بیماری است. ویتامین A برای بینایی، تولید تخم مرغ و تولید مثل ضروری است. بلدرچینهای تخم گذار دریافت کننده مقادیر ناکافی ویتامین A، تخمهای کمتری می گذارند و تخمهای گذاشته شده نیز اغلب به جوجه تبدیل نمی شوند. برای جوجه در آوری و باروری بهتر بلدرچینهای ماده وجود ۲۵۰۰ IU ویتامین A به ازای هر کیلوگرم خوراک مورد نیاز می باشد همچنین قابلیت جوجه درآوردن و بقاء جوجه های تازه از تخم خارج شده با مصرف ۳۲۰۰ واحد بین المللی ویتامین A در هر کیلوگرم جیره ارتقاء خواهد یافت.

این ویتامین در بدن پرنده از مولکولهای مولد خود یعنی کاروتن شکل می گیرد که در سبزیجات و درت زرد یافت می شود. خرد کردن اقلام غذایی احتمال از بین رفتن و بی اثر شدن این ویتامین را در طول نگهداری تسریع می کند. به خصوص اگر محل نگهداری گرم و مرطوب باشد چرا که تماس با هوا موجبات نابودی این ویتامین را فراهم می آورد. در نتیجه، صنعت تولید خوراک دام به ویتامین A دریافتی از طریق اقلام غذایی کفایت نمی کند. ویتامین A خشک یا پایدار شده برای برآورده سازی نیازهای پرنده به جیره افزوده می گردد. طبق مطالعات انجام گرفته افزودن ۴۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین A به ازای هر کیلوگرم جیره برای رشد و تولید مثل مطلوب بلدرچین ها کفایت می کند.

ویتامین D

ویتامین D اشکال مختلفی دارد. اما D2 و D3 مهمترین اشکال موجود محسوب می شوند. ویتامین D3 برای بلدرچین جنبه ضروری دارد. ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر از دستگاه گوارش و ترکیب کلسیم بر پوسته تخم بلدرچین کمک می کند.

فوراتد (۱۹۷۹) نشان داد که محدودیت غذایی ویتامین D3 کمکی، علی رغم کاستن از میزان جیره دریافتی، از وزن بدن پرندگان نر و ماده نمی کاهد. با این وجود، تولید تخم از ۷۴٪ به ۲۰٪ کاهش نشان می دهد. در آزمایشی دیگری، بلدرچین نر بالغ با مصرف جیره غذایی فاقد ویتامین D3 به مدت یک سال همچنان شرایط بدنی خوب خود را حفظ نمودند. اما تلفات ۹۰ و ۱۶٪ به ترتیب در بلدرچینهای نر و ماده دیده شد. در حالتی که هر دو از تعادل منفی کلسیم به یک حدود رنج میبردند.

وجود ویتامین D با نور خورشید مرتبط است چرا که تابش نور خورشید ساخته شدن ویتامین D در بدن پرنده را تحریک می کند. متأسفانه بلدرچینهای تخم گذار به ندرت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند و بنابراین میزان ساخت ویتامین D در بدن انها محدود است. تولید کنندگان بلدرچین به طور معمولی ویتامین D را به مقادیر مورد نیاز به جیره پرنده می افزایند تا اهداف تولیدی را با کمک آنها و نیز با استفاده از ویتامین D موجود در اجزا جیره برآورده سازند.

موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند در این نوشته کاملاً توضیح داده شده است و حتی موادی که در پرورش بلدرچین اهمیت دارند برای آن دسته افرادی که به پرورش بلدرچین با دستگاه جوجه کشی مشغول ند نیز پیشنهاد میگردد.

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی
  • ماشین جوجه کشی
  • دستگاه جوجه کشی خانگی
  • دستگاه جوجه کشی صنعتی

دستگاه جوجه کشی

  • قیمت دستگاه جوجه کشی
  • خرید دستگاه جوجه کشی
  • فروش دستگاه جوجه کشی
  • فروشگاه دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی بلدرچین
  • دستگاه جوجه کشی مرغ
  • دستگاه جوجه کشی شترمرغ
  • دستگاه جوجه کشی کبک

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی غاز
  • دستگاه جوجه کشی اردک
  • دستگاه جوجه کشی بوقلمون
  • دستگاه جوجه کشی طوطی سانان

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی خانگی
  • دستگاه جوجه کشی باکیفیت
  • دستگاه جوجه کشی ارزان
  • لیست قیمت دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی

  • دستگاه جوجه کشی خارجی
  • دستگاه جوجه کشی آرکام
  • دستگاه جوجه کشی ایرانی
  • دستگاه جوجه کشی اسکندری
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله