موارد مورد توجه در پرورش بلدرچین

انرژی

موارد مورد توجه در پرورش بلدرچین – میزان غذای مصرفی به میزان انرژی قابل متابولیزه (ME) جیره، سن پرندگان، وضعیت تولید مثلی و دمای محیط بستگی دارد. در مناطق با آب و هوای معتدل انرژی مورد نیاز برای بلدرچین های در حال رشد ۲۶۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلو کالری انرژی متابولیزه در هر کیلوگرم گزارش شده است. در حالی که تحقیقات ما در شرایط حارهای نشان داد که میزان انرژی مورد نیاز ۲۸۰۰ کیلو کالری ME/kg در مورد بلدرچینهای در حال رشد می باشد. که برای بلدرچین های تخم گذار به ۲۵۵۰ کیلو کالری ME/kg بالخ میں گردد۔ اگر چه افزایش انرژی از ۲۶۰۰ تا ۲۸۰۰ کیلو کالری ME/kg بر وزن گیری اثری ندارد، ولی به طور قابل توجهی بر بهره وری جیره مصرفی تأثیر میگذارد چرا که میزان جیره مصرفی به شدت کاهش مییابد.

منبع اصلی تأمین انرژی دانه های غلات هستند که اجزاء اصلی جیره محسوب می شوند. در بیشتر جیره ها چربی های حیوانی و گیاهی نیز برای تامین مقادیر بالاتر انرژی مصرف می شوند.

مواد معدنی

مواد معدنی بلدرچین

مواد معدنی بلدرچین

 علاوه بر پروتئین، کربوهیدرات ها، چربی ها و ویتامین ها، بسیاری از دیگر عناصر بخشی از نیازهای غذایی بلدرچین را تشکیل می دهند. این مواد نیز درصدی از وزن بدن و تخم پرندگان را تشکیل میدهد و کمبودشان موجب بروز عوارض و اختلالاتی میگردد. مواد معدنی را میتوان به ریزمغذی ها و درشت مغذی ها تقسیم نمود. درشت مغذی ها در مقادیر بالا مورد نیاز هستند و اغلب عناصر اسید، باز یا ساختاری را تشکیل می دهند که عبارتند از: کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیوم، گوگرد و نمکا. ریزمغذی ها در فعال سازی یا تکمیل آنزیمها نقش دارند و عبارتند از: کبالت، مس، ید، آهن، منگنز، سلنیوم و روی. مواد معدنی ۳ تا ۵٪ وزن بدن بلدرچین را تشکیل می دهند و چون قابل سنتز نیستند بایستی حتماً از جیره تامین شوند.

دستگاه جوجه کشی سوپر مینیاتور 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

 کلسیم و فسفر

بلدرچین – کلسیم و فسفر

اعمال اصلی این دو نوع ماده معدنی ساخت استخوان های بدن است. کلسیم برای ترکیب روی پوست تخم ضروری است. در مورد کلسیم و فسفر فقط مقدار مهم نیست بلکه نسبت نیز دارای اهمیت می باشد. برای بلدرچین های در حال رشد جوان این نسبت ۱ به ۱ یا ۲ به ۱ خواهد بود. بلدرچین جوان نیازمند حداقل ۰/۸ ٪ جیره کلسیم و ۰/۴۵ ٪ فسفر قابل دسترس است در حالی که برای بلدرچین تخم گذار این مقدار در مورد کلسیم به ۲/۵ تا ۳٪ میرسد که این عضو بخش اصلی پوسته را تشکیل میدهد. مطالعات انجام شده اولیه، زمانیکه جیره حاوی ۰/۵۸ تا ۱/۱۸٪ فسفر خام و ۰/۴۴ تا ۲/۳٪ کلسیم بود، تا ۶ هفتگی تفاوتی را در وزن بدن یا خاکستر استخوان نشان ندادند.

 البته مطالعات بعدی نشان دادند که ۰/۷٪ کلسیم برای بلدرچین در حال رشد کفایت میکند و میزان ٪۴/۹ رشد را به تأخیر می اندازد. همچنین بلدرچین در حال رشد و تخمگذار تا زمانی که حاوی ۰/۸٪، ٪۱/۵، ٪۲/۶ یا ۳/۵٪ کلسیم باشد،از نظر تعادل کلسیمی در حالت مثبتی قرار دارد ولی میزان کلسیم بالاتر از ۳/۵٪ از قابلیت جوجه درآوری میکاهد.  مواد معدنی در بسیاری از اجزاء جیره یافت می شوند. پودرهای استخوان و گوشت و لبنیات منابع مناسبی از کلسیم و فسفر به شمار می ایند. همچنین می توان از پوسته صدف، اهک، دی کلسیم فسفات و کربنات کلسیم معمولی برای تأمین این عناصر در جیره غذایی استفاده کرد.

منیزیوم

پرورش بلدرچین - منیزیوم

پرورش بلدرچین – منیزیوم

منیزیوم یکی از اجزاء ضروری بافت و مایعات بدن است و یون های این عنصر به عنوان فعال کننده آنزیم های مهم دخیل در متابولیسم مطرح هستند. در صورت فقدان در جیره، بلدرچین ها رشد بطنی پیدا می کنند، دچار تشنج می شوند و سرانجام تلف خواهند شد. همچنین کمبود آن در جیره های بلدرچین های تخم گذار کاهش سریع تخم تولیدی را به همراه دارد. نیاز به منیزیوم mg/kg ۳۰۰ تعیین می شود. در مطالعات انجام شده میزان نیاز به منیزیوم برای بقا و رشد با افزودن mg/kg ۱۵۰ منیزیوم یا mg/kg ۵۰ به آب آشامیدنی تأمین گردیده است. سندرا و همکاران (۱۹۹۲) دریافتند که اثرات زیانباری با مصرف یک هزار میلی گرم منیزیوم در هر کیلوگرم جیره خالص شده حاصل میگردد.

 

موارد مورد توجه در پرورش بلدرچین – موارد مورد توجه در پرورش بلدرچین و نحوه جوجه کشی ار آن – موارد مورد توجه در پرورش بلدرچین در مزارع

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات

جوجه کشی

انواع دستگاه جوجه کشی

قیمت دستگاه جوجه کشی

فروش دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی

جوجه بلدرچین

بلدرچین و نحوه جوجه کشی

آموزش جوجه گیری از بلدرچین

انواع بلدرچین

بلدرچین

در مورد بلدرچین

مقاله پرنده بلدرچین

آموزش جوجه کشی بلدرچین

آموزش های مربوط به طیور

آموزش پرورش بلدرچین

آموزش راه اندازی پرورش جوجه بلدرچین

جوجه پرنده بلدرچین

مقاله بلدرچین

بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین

تغذیه پرنده بلدرچین

آموزش های مربوط به طیور

آموزش پرورش بلدرچین

آموزش راه اندازی پرورش جوجه بلدرچین

جوجه پرنده بلدرچین

دستگاه جوجه کشی

ماشین جوجه کشی

تغذیه بلدرچین

جوجه کشی از بلدرچین

لیست قیمت دستگاه جوجه کشی

فروش دستگاه جوجه کشی

خرید دستگاه جوجه کشی

بهترین دستگاه جوجه کشی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله