نقش کسب دانش در جوجه کشی موفق

جوجه کشی موفقیت آمیز از پرندگان مختلف نیازمند دانش و تجربه لازم در این زمینه است. افراد متخصص و کسانی که تجربه لازم در این زمینه را دارند به مراتب بهتر از افراد مبتدی و بدون دانش جوجه کشی می کنند. بنابراین اگر شما هم جزء افرادی هستید که برای اولین بار جوجه کشی می کنید باید این را در نظر داشته باشید که احتمالا در بار اول، جوجه کشی موفقیت آمیزی را تجربه نکنید.

بسیاری از متخصصان جوجه کشی بر این عقیده هستند که اگرچه افراد با کسب تجربه نیز می توانند در جوجه درآوری موفق باشند ولی کسب علم و دانش جوجه درآوری می تواند موفقیت آن ها را دوچندان کند. مهندس رضا اشرفی مسئول خدمات فنی گروه صنعتی اسکندری ، بزرگترین سازنده دستگاه های جوجه کشی در خاورمیانه از جمله متخصصین باتجربه در جوجه کشی است. وی که در رشته مهندسی ماشین آلات تحصیل کرده است در این مصاحبه به نقش کسب دانش در جوجه کشی موفق اشاره می کند.

 

فیلمی از جوجه کشی موفق با دستگاه جوجه کشی اسکندری

 

دستگاه جوجه کشی درنا 336 تایی
دستگاه جوجه کشی درنا ۲

 

نقش کسب علم و دانش در جوجه کشی موفق را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

در وهله اول باید توجه داشت که اگرچه افراد باتجربه در جوجه کشی به راحتی می توانند کلیه مراحل آن را برای شما بازگو توضیح دهند ولی با این حال به دلیل عدم آشنایی علمی با جوجه کشی قادر نیستند که به صورت دقیق و علمی تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. این افراد با کسب دانش در این زمینه می توانند موفقیت خود را در جوجه درآوری افزایش دهند. بنابراین من به عنوان شخصی که هم تحصیلات دانشگاهی مرتبط در این زمینه دارم و هم سال ها در این زمینه فعالیت کرده ام به افراد مبتدی و تازه کار توصیه می کنم که علاوه بر کسب تجربه در پی کسب علم و دانش نیز باشند.

افراد فعال در عرصه جوجه درآوری را می توان به چهار دسته افراد فنی ، افراد علمی ، افراد دارای تجربه و افراد فاقد اطلاعات تقسیم بندی کرد. دسته آخر که معمولا افراد تازه کار هستند باید علم لازم در این زمینه را از طریق افراد باتجربه و یا متخصص در این زمینه کسب کنند.

جوجه کشی موفق با دستگاه جوجه کشی ارزان

خوب از مراحل اولیه جوجه کشی شروع کنیم. توصیه شما برای شستشوی تخم های تازه تخم گذاری شده چیست؟

 

تخم هنگام خروج از بدن مرغ مادر دارای آلودگی و عفونت بر روی پوسته است که باید از روی پوسته پاک شوند. از طرف دیگر پوسته دارای ۱۸ هزار سوراخ در ابعاد بسیار کوچک است که فقط با چشم مسلح می توان آن ها را مشاهده کرد. جنین در داخل تخم از طریق این منافذ اکسیژن لازم را جذب کرده و دی اکسید کربن و سایر گازهای حاصل از تنفس را دفع می کند. در متون علمی قید شده است که به هیچ عنوان نباید از آب برای شستشوی پوسته تخم ها استفاده کرد زیرا این کار باعث ساییده شدن آن و چسبیدن آهک و سایر میکروب ها و باکتری ها به منافذ می شود. به همین دلیل توصیه می شود که از مسواک برای برداشتن آلودگی های روی سطح پوسته استفاده شود.

 

تخم ها را قبل از قرار دادن در دستگاه جوجه کشی چگونه باید انبار کرد؟

 

نطفه داخل تخم ها در دمای اتاق که ۲۵ درجه سانتی گراد است احیا می شود و اگر دما و سایر شرایط جوجه کشی برای آن تامین نشود در داخل تخم تلف می شود. بنابراین توصیه می شود که تخم ها در دمای ۱۶ تا ۱۸ درجه سانتی گراد انبار شوند تا نطفه در داخل تخم ها احیا نشود. همچنین تخم ها باید به صورت زاویه دار انبار شوند تا نطفه در داخل تخم ته نشین نشود.

قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه جوجه کشی نیز باید آن ها را بین ۱۲ تا ۱۴ ساعت در دمای اتاق قرار داد تا احیا شود. همچنین دستگاه باید به مدت ۲۴ ساعت روشن نگه داشته شده و تنظیم دما و رطوبت آن کنترل شود.

 

پس از خارج کردن تخم ها از انبار تخم ها را چگونه باید در داخل دستگاه جوجه کشی چینش کرد؟

 

باید دقت کنید که قسمت باریک تخم ها را نباید در داخل دستگاه جوجه کشی به سمت بالا قرار داد. در هنگام تشکیل جنین در داخل تخم سر آن رو به بالا می شود. و اگر قسمت باریک را رو به بالا قرار دهید، سر جنین فضای کافی برای رشد نخواهد داشت و جوجه قبل از خارج شدن از تخم در داخل آن خفه می شود.

می توانید تخم ها را به صورت افقی و زاویه دار نیز در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید. اما اگر بخواهید به صورت زاویه دار قرار دهید باید در این صورت نیز قسمت پهن تخم ها رو به بالا باشد.

 

منظور از مرحله ستر چیست؟ و در این مرحله شرایط دما و سایر المان های جوجه کشی باید به چه صورت باشد؟

 

پرندگان مختلف طول دوره جوجه کشی متفاوتی دارند ولی برای همه آن ها دوره جوجه کشی از دو مرحله ستر و هچر تشکیل شده است. در مرحله اول که به مرحله ستر معروف است، نطفه از حالت گازی به مایع و از مایع به جامد تبدیل می شود و جنین رشد پیدا می کند. تبدیل حالت های مختلف نطفه و تشکیل جنین در این مرحله به دلیل حرارت و دماست. معمولا طول مدت جوجه کشی برای تخم مرغ ۲۱ روز است. دمای مرحله ستر برای مرغ ۳۷.۸ درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب بین ۶۰ تا ۶۵ درصد است. همچنین با توجه به این که در این مرحله جنین رشد می کند اکسیژن رسانی و تهویه هو باید به نحو مناسبی انجام شود. در مرحله ستر برثای جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته باید تخم ها چرخانده شوند.

 

در مرحله هچر شرایط جوجه کشی چگونه است؟

علی رغم این که طول مدت جوجه کشی برای پرندگان مختلف متفاوت است، مرحله هچر برای همه پرندگان ثابت و ۳ روز آخر جوجه کشی است. در این مرحله جنین به اندازه کافی رشد کرده و آماده خروج از تخم است. به همین دلیل در این مرحله دما به مقدار اندکی کاهش و رطوبت و اکسیژن رسانی افزایش پیدا می کند. همچنین به دلیل این که در مرحله هچر جنین در داخل تخم به اندازه کافی رشد کرده و امکان چسبیدن آن به پوسته وجود ندارد چرخاندن تخم ها متوقف می شود.

 

یکی از اشتباهات رایج در جوجه کشی تعیین روز اول مرحله هچر است. مثلا اکثر افراد مبتدی فکر می کنند که روز ۱۸ام اولین روز مرحله هچر است در حالی که همانطور که گفتیم هچر ۳ روز آخر جوجه کشی است و با شمارش معکوس از عدد ۲۱ متوجه می شویم که روز سوم از آخر روز ۱۹ ام است: ۱۹-۲۰-۲۱. تعیین روز اول مرحله هچر بسیار مهم است زیرا طول مدت جوجه کشی مرغ بسیار کوتاه و حدود ۲۱ روز است و در صورت اشتباه در تعیین روز اول مرحله هچر جوجه ها ضعیف می شوند.

همچنین در هنگام هچ باید توجه داشت که جوجه ها هنگام نوک زدن به پوسته تخم ها خسته می شوند و حتی ممکن است که نتوانند پوسته را به صورت کامل شکسته و از تخم خارج شوند. در این صورت باید جوجه ها را در شکستن پوسته و خروج از تخم کمک کرد.

 

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله