نوربینی در دوره جوجه کشی

تاباندن نور به داخل تخم مرغ برای دیدن وضعیت جنین را نوربینی در دوره جوجه کشی گویند در کندلینگ بدون آن که تخم مرغ شکسته شود کیفیت و شرایط داخل آن مورد قضاوت قرار می گیرد. کندلینگ در تخم مرغ های با پوسته سفید یا کم رنگ نسبت به تخم مرغ های قهوه ای یا تیره تر بهتر انجام می گیرد .کندلینگ قبلا به صورت دستی و با قرار دادن تخم مرغ در مقابل نور و با استفاده از تجهیزات الکتریکی انجام می شد که البته هنوز در ماشین های انکوباسیون با ظرفیت پایین و محدود از همین روش استفاده می شود اما در ماشین های جوجه کشی مدرن و با ظرفیت بالا در حال حاضر از دستگاه های نمایان ساز الکترونیکی استفاده می شود. در این گونه ماشین های جوجه کشی تخم مرغ ها روی غلتک ها در معرض تابش نور قرار می گیرند و داخل تخم ها در حین چرخیدن کامل نمایان می شود. زمان کندلینگ که منجر به خنک کردن تخم مرغ ها هم می شود باید در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام شود. ضمنا یکی از مراقبت های ویژه در زمان کندلینگ جلوگیری از تابیدن نور با حرارت بالاست. پریود کوچک حرارتی در دمای بالا می تواند جنین را از بین ببرد. به دلیل وضعیت قرار گیری جنین و اتاقک هوایی در کندلینگ تابش نور از قسمت پهن تخم مرغ شروع می شود.

ابزار و تجهیزات مختلف کندلینگ نور آزمایی تخم مرغ ها
مواردی را که به طور عموم در کندلینگ می توانید ببینید عبارتند از
کیسه هوایی
روزنه های پوسته تخم مرغ
زرده
انتشار عنکبوتی رگ های خونی
حلقه خونی
ترک خوردگی در پوسته تخم مرغ
اشکال مختلفی از جنین های در حال رشد از یک نقطه تیره تا پر شدن فضای تخم مرغ
اشکال متفاوتی از جنین های تلف شده

 

طبقه بندی کلی وضعیت تخم مرغ و جنین های موجود در زمان کندلینگ
اگر جنین درون تخم مرغ در حال رشد باشد به آن Winners می گویند در این حالت یک شبکه رگ های خونی در حدود روز هفتم دیده می شود. همچنین چشم جنین و سایه ای از سایر قسمت های بدن و حتی جنین در حال حرکت مشاهده می شود.
وقتی رشد جنین درون تخم مرغ متوقف می شود یا جنین می میرد به آن Quitter می گویند. در این مرحله معمولا یک حلقه خونی نازک اطراف زرده وجود دارد
وقتی تخم مرغ داخل ماشین جوجه کشی فاقد نطفه یا قدرت باروری باشد آن را <پولکر > می نامند. در این حالت داخل تخم مرغ نه نقطه تاریک نه رگ های خونی و نه حلقه خونی هیچ کدام دیده نمی شوند.

دستگاه جوجه کشی ایزی باتور 1 ارزان
دستگاه جوجه کشی خانگی ۴۸ تایی
نوربینی در دوره جوجه کشی

نوربینی در دوره جوجه کشی

زمان نوربینی در دوره جوجه کشی
در جوجه کشی های بزرگ معمولا کندلینگ در دو مقطع زمانی زیر انجام می گیرد.
– بعد از حدود یک هفته از زمان جوجه کشی
– بعد از گذشت ۱۸ روز از زمان جوجه کشی

در اولین کندلینگ که معمولا پس از اوج مرگ و میر جنینی انجام می شود سه کلاس شناخته شده وجود دارد.
– جنین در حالت زندگی طبیعی و رشد
– وجود حلقه های خونی
– وجود تخم مرغ های شفاف

در این زمان تخم مرغ های شفاف و جنین مرده باید از ماشین جوجه کشی خارج و منهدم شوند در واقع در کندلینگ دوم یعنی زمان انتقال تخم مرغ از ستر به هچر دیگر تخم مرغ شفاف یا نا بارور وجود ندارد مگر در موردی که اشتباهی صورت گرفته باشد. در اولین کندل انتظار طبیعی این است که مرگ و میر جنین پایین باشد و جنین هایی که زنده می مانند سه ویژگی زیر را داشته باشند.
– رگ های خونی در آنها به طور شفاف دیده شوند
– تعدادی از جنین ها با نور کندل تحریک شده و حرکت کنند
در دومین کندل که در زمان انتقال تخم ها از ستر به هچر صورت می گیرد تخم مرغ ها توسط جنین های در حال رشد در حال پر شدن هستند و جنین هایی که در فاصله کندل اول تا این زمان تلف شده اند در صورتی که سیستم جوجه کشی شرایط مطلوبی داشته باشد مرگ جنینی بیشتر به دلیل فقر مواد غذایی و عفونت ها اتفاق می افتد.

 

۳.۳ ۳ votes
امتیازدهی به مقاله