نژاد های مرغ مینا

نژاد های مرغ مینا :در جهان بالغ بر  بیست و یک گونه مینا وجود دارد  که این گونه ها  در سه دسته  رده بندی شده اند:

الف: مینای معمولی

ب: مینای گوشواره ای

ج:مینای بالی

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی
نژاد های مرغ مینا

نژاد های مرغ مینا

مرغ مینای  معمولی

نام علمی این پرنده Acridotheres tristis است ، Acridotheres به معنی  شکارچی ملخ است و tristis به معنی افسرده و غمگین است که احتمالا  به رنگ پرنده که سیاه  است بر می گردد. این گونه پرنده بومی  آسیا از جمله  ایران، جنوب آسیا از جمله پاکستان، هند ،نپال ،بوتان،بنگلادش،سریلانکا، و همچنین ترکمنستان،افغانستان ،قزاقستان ،میانمار،مالزی،سنگاپور،تایلند،شبه جزیره هندو چین است.مرغ مینا به بسیاری از  نقاط دنیا از جمله  کانادا ،استرالیا و .. برده شده است. این پرنده  به اندازه مرغ مینای گوشواره ای مورد  توجه صنعت  تجارت  پرندگان  نیست  .مرغ مینای  معمولی  در هند به نام  دوست کشاورزان معروف است. طیف وسیعی از مرغ مینای معمولی  در حال افزایش است  تا حدی که در سال   ۲۰۰۰ کمیسیون  بقا گونه  های  IUCN را در  جهان به عنوان  بدترین  گونه ی مهاجم  اعلام کرد. انجمن شکار  پرندگان  آمریکا  مرغ مینای  معمولی  و یا مرغ  مینای  هندی  را در  فهرست گونه  های پرندگان  خود در سال  ۲۰۰۸ قرار دارد. طول این پرنده  ۷۶/۲۴ سانتی متر  و  طول بال  های آن  ۷۲/۴۵ سانتی متر است.مرغ مینای  هندی دارای  سری سیاه با  چشم های کوچک  زرد رنگ  می باشد. بر خلاف  دو گونه ی دیگر  مرغ مینا  که عمدتا  تمام بدن آن ها  سیاه است مرغ مینای هندی  به طور یکدست  سیاه رنگ   نیست . این پرنده از حشرات  ،میوه ،دانه و… تغذیه می کند. مرغ مینای  معمولی نیز مانند  همنوعان  خود تک همسر  است و با  احترام رفتار می کند. این پرنده چندین  صدا و آهنگ  از خود  در می آورد که  یکی از آنها  صدایی شبیه به رادیو –رادیو-رادیو می باشد. بر خلاف مرغ مینای  گوشواره ای  این پرنده تمایل زیادی  به زندگی در  مناطق  شهری دارد . نژاد های  مرغ مینای  معمولی به شرح زیر  است:

مینای تاجدار

مینای دمگاه سفید

مینای شکم روشن

مینای طوقه

مینای ساحلی

مینای جاوه

مینای جنگلی

نژاد های مرغ مینا

نژاد های مرغ مینا

مرغ مینای تاجدار

مرغ مینای تاجدار از خانواده سار می باشد که بومی  جنوب شرقی  چین و هند است  .بر خلاف  میناهای دیگر دم آن به جای  زرد نارنجی ،سفیدد رنگ می باشد.

در سال ۱۸۹۰ مرغ مینای تاجدار به منطقه ونکور در کانادا معرفی  شد. در ابتدا جمعیت آنان  به سرعت  گسترش یافت  اما در اواسط  قرن بیستم تعداد آن ها رو به  کاهش رفت  در حال  حاضر این پرنده  در شمال آمریکا  کاملا ناپدید شده است.

 

مرغ مینای دمگاه سفید

مرغ مینای دمگاه سفید یک عضو از  خانواده سار است.این گونه متعلق به جنوب  شرق آسیا  می باشد و به هند و مناطق مجاور  نفوذ کرده  است. این مرغ مینا  دارای  صدایی مانند  صدای  سار اروپا یی است  و مانند مرغ مینای  هیل  قادر  به تقلید صدای انسان است.

مرغ مینای دمگاه  سفید عمدتا  سیاه با  دمگاه  سفید رنگ می باشد . یک قسمت از بال های  آن  سفید رنگ می باشد  همچنین قسمت  زیرین  دم  نیز به  رنگ  سفید است  و حلقه چشم  ضخیم و زرد  رنگ است  ساق پا ها  و منقار نیز  به رنگ  زرد می باشد . بعضی از آنها  دارای رگه های  خاکستری  رنگی در ناحیه  زیر شکم  خود می باشد.

این گونه همه چیز خوار می باشد  و از مورچه ،کرم ها ،میوه ها  و دانه تغذیه  می کند و تمایل زیادی  به خوردن  حشراتی  دارد  که بر روی  بدن  بوفالو زندگی  می کنند .

 

مرغ مینای  شکم روشن

این مینا از  خانواده  سار  می باشد . زیستگاه  آن جزیره کریسمس  ،اندونزی ،مالزی ،شرق ایران و سنگاپور  می باشد.

 

۲.۷ ۳ votes
امتیازدهی به مقاله