نکات مهم تهویه سالن پرورش بلدرچین بخش اول – نکاتی پیرامون چگونگی تهویه طبیعی :

۱. دریچه ها را هرگز در مقابل یکدیگر قرار ندهیم .

۲. هوای ورودی و خروجی سالن باید نسبتی کوچکتر از نسبت ۲ به ۱ را داشته

۳. در نحوه قرار دادن دریچه ها باید دریچه های شمالی را در حدود ۱/۵ متری سقف قرار دهیم و دریچه های جنوبی را در حدود ۱ متری سطح زمین قرار دهیم ، در مورد این سیستم باید بگوئیم این سیستم در سالن های نسبتاً بزرگ به تنهایی کارآیی نداشته و حتماً باید با سایر سیستم های تهویه ای مکمل شود.

ماشین جوجه کشی صنعتی 2016 تایی سوپر مینیاتور
ماشین جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

 

تهویه مکنده

در این سیستم هوای درون سالن ها توسط هواکشی مکیده شده و از سالن خارج می شود و به ازای آن با مدد جستن از قانون انتشار از طریق دریچه ها هوای تازه به درون سالن وارد می شود در این سیستم باید توجه داشت که بسته به نوع اقلیم منطقه محل هواکش ها تغییر می کند یعنی در مناطقی با اقلیم سرد باید هواکش را در نزدیکی کف سالن قرار داد و دریچه ها را در نزدیکی سقف و در مناطق گرمسیر برعکس ؛ کلاً در انتخاب محل دریچه ها و هواکش ها باید به اصل سبکی وزن هوای گرم و سنگینی هوای سرد توجه داشت زیرا این قانون به میزان قابل توجهی در صرفه جویی انرژی کمک می کند.

 

نکات قابل توجه در سیستم مکنده :

۱. باید نسبت به عدم وجود هر گونه منفذ غیر قانونی در سالن توجه داشت.

۲. از عدم وجود هر گونه مانعی در مسیر جریان هوای ورودی و خروجی سالن اطمینان کامل حاصل کنیم.

 

مزیت سیستم مکنده :

هوای سالن به سرعت و به راحتی از سالن خارج می شود و محلی برای فرار ندارد.

 

عیب سیستم مکنده :

به دلیل استفاده مداوم هواکشها و تماس مستقیم آنها با هوای آلوده سالن طول

عمر بهره وری آنها به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.

 

تهویه دمنده :

در ادامه مقاله تهویه سالن پرورش بلدرچین در این سیستم هوای تمیز و سالم بیرون سالن توسط فن ها به درون سالن دمیده می شود و در این سیستم نیز از همان قانون انتشار استفاده می شود یعنی با فشاری که از دمیده شدن هوای سالم بیرون به هوای درون سالن وارد می شود، باعث اخراج هوای آلوده سالن از طریق دریچه ها می شود، در این سیستم هم باید به اصل هوای سرد و گرم توجه نمود که در این صورت به این موضوع پی می بریم که باید در مناطق سردسیر فن ها را در نزدیک سقف نصب کرده و دریچه های آن را در نزدیکی کف قرار دهیم و توجه کنیم که فاصله دریچه های خروج هوا بیش از ۵ متر نباشد .

 

تهویه سالن پرورش بلدرچین

تهویه سالن پرورش بلدرچین

مزایای سیستم دمنده :

۱. در اثر وجود منافذ غیر قانونی در سالن ها از ایجاد کوران جلوگیری می شود.

۲. هوا در سالن را کد نمی ماند و دائماً در حرکت است.

۳. علیرغم سیستم های قبلی به جای تماس هوای آلوده با هوای تمیز بیرون تماس داشته و این امر بر طول عمر هواده ها تأثیر سوء ندارد.

در این سیستم می توانیم هوای ورودی به سالن را از نظر دما ، رطوبت و مسائل بهداشتی تحت اختیار خورد درآوریم۔

 

عیب سیستم دمنده :

۱٫ در اثر فشار هوای ورودی ، این هوا به منافذ موجود درون سالن نفوذ کرده و ایجاد رطوبت کرده و در نتیجه باعث تخریب می شود که البته با به کار بردن برخی مصالح خاص و مرغوب می توان از بروز این عارضه جلوگیری نمود.

۲. اگر فن های استاندارد سالن را انتخاب نکنیم ممکن است که در بلدرچین ها ایجاد استرس کند

 

تهویه با فشار خنثی :

برای این سیستم برای تهویه سالن پرورش بلدرچین می توان گفت که ترکیبی از دو سیستم قبلی می باشد، یعنی ورود و خروج هوا فقط توسط فن ها انجام می شود و معایب و محاسن دو سیستم قبلی را تواما داراست.

تفاوت این سیستم تهویه با سیستم های قبلی در این است که در هر سیستم تهویه یک سبک و مدل تهویه وجود داشت ولی در این سیستم به اینگونه نیست.

کلمات مرتبط : سالن بلدرچین ، سالن پرورش بلدرچین ، تهویه ، تهویه سالن ، تهویه سالن بلدرچین ، تهویه سالن پرورش بلدرچین ، تهویه سالن نگهداری بلدرچین ، کتاب پرورش بلدرچین

۳ ۱ vote
امتیازدهی به مقاله