نکات مهم در تغذیه بلدرچین – بخش دوم

ادامه مقاله نکات مهم در تغذیه بلدرچین :

۴- اگر خوراک آردی بلدرچین دارای خشکی کافی نباشد در صورتیکه در مشت شما فشرده شوند پس از باز شدن مشت اثرات انگشتانتان بر روی نمونه باقی میماند و خوراک آردی حالت فشردهٔ خود را حفظ نموده و متلاشی نمی شود در صورتی که یک خوراک آردی با کیفیت این چنین نیست.

۵- پودر ماهی هایی که داع ، تیره، دارای شوری بیش از حد و تقریباً بد طعم، مرطوب و همانند مثال فوق (ای۲۳) با فشردن حالت می گیرند احتمالاً تقلبی هستند و یا می توان با جویدن مقدار کمی از آن ها پی به کم فروشی برد به این گونه که در صورت وجود سایر مواد زائد آن ها را میان دندان هایمان حس می کنیم.

۶- برای خرید خوراک هایی که میدانیم درون آن ها مقادیری چربی وجود دارد می توانیم با چشیدن آن ها پی به کهنگی یا تازگی آن ها ببریم به این گونه که چربیها پس از کهنه شدن اصطلاحاً تیز می شوند که همین مکانیسم را با چشیدن خوراک کهنه میتوان حس کرد و بوی کپک و یا اصطلاحاً همان کهنگی را مشخص کرد.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

۷- میتوان نواله ها و دانه های غله را با دندان فشرد که در صورت خشک بودن ترد و شکننده خواهند بود.

۸- یک خوراک خوب و مناسب هرگز نباید حشراتی نظیر انواع پشه ها و شپشک ها را در خود داشته باشد.

۹- در خوراک های دانهای و به ویژه غلات می توان با مشاهدهٔ رنگ های سیاه ، سبز و خاکستری پی به آلودگی خوراک و به ویژه آلودگی های خطرناک تر برد و باید به شدت از خرید این اقلام خودداری کرد که نتیجهٔ انبار نا مناسب و طولانی مدت اقلام است که خود گواهی کافی بر کهنگی و غیر قابل مصرف بودن آن ها برای بلدرچین هاست. زیرا علاوه بر خسارت های مالی چشمگیر می تواند به شدت بر روی کیفیت لاشهٔ بلدرچین ها تأثیر سوء بگذارد.

۱۰- باید توجه داشت که بوی انواع خوراک ها به ویژه خوراک های چربی دار و پروتئینی که میل به ترشی می زنند و غلاتی که تمایل به کپک زدگی دارند می تواند در رد صلاحیت این نوع خوراک ها نظر قابل توجهی را ارائه دهند و باز هم تکرار می شود که از خرید آن ها باید خودداری شود زیرا ممکن است باعث مرگ و میر و یا کاهش شدید راندمان تولیدی بلدرچین ها شود.

۱۱- تمامی روش های فوق به جای خود درست می باشند و در مواقع اضطرار و کمبود زمان کاربرد خوبی دارند ولی بهتر است خوراک حتماً توسط آزمایشگاه های معتبر مورد آزمایش قرار گیرد تا بتوانیم از کیفیت، کمیت و انواع آلودگی های آن ها اطمینان ٪۱۰۰ حاصل کنیم.

 

نکات مهم در تغذیه بلدرچین - بلدرچین ماده

نکات مهم در تغذیه بلدرچین – بلدرچین ماده

 

مواردی که سبب هدر رفتن دان در فارم می شوند و نکات مهم در تغذیه بلدرچین :

۱- یکی از بارزترین راه های هدر شدن دان در مزارع پرورش بلدرچین پرورش بر روی بستر است زیرا بلدرچین ها می توانند به راحتی درون دانخوری ها به هر وسیله ای ریخت و پاش کنند و از سوی دیگر در سیستم پرورش در قفس نیز با پر کردن بیش از حد دانخوری ها به این مسئله دامن می زنیم پس باید توجه کنیم که سیستم پرورش را سیستم قفس با دانخوری های سر خالی و پر شده تا یک سوم ظرفیت قرار دهیم البته برای سیستمی که نیاز به پرورش جوجه بلدرچین ها بر روی بستر یا سبد است می توان از همان قانون یک سوم ظرفیت به علاوهٔ استفاده از دانخوری هایی با لبه های برگشته به داخل استفاده کرد که به میزان بسیار زیادی در ریخت و پاش دان صرفه جویی می شود.

۲- عامل دیگری که هدر رفتن پر هزینه ترین مواد مصرفی که همان دان باشد را در یک مزرعه بلدرچین بالا می برد عدم آگاهی و سواد کافی پرورش دهنده است به ویژه پرورش دهندهٔ گله های تخم گذار بلدرچین زیرا این دسته افراد اینگونه تصور می کنند که هر چه گله مصرف خوراک بیشتری داشته باشد بهتر است ولی این مسئله در مورد بلدرچین ها مصداق زیادی ندارد و تا حد معلومی باعث رشد پرنده می شود و مازاد آن بی مصرف است.

۳- راه دیگر هدر شدن دان جلوگیری از تجاوز جوندگان و پرندگان وحشی به داخل سیلوها، انبارهای دان و کارگاه تولید دان است زیرا در صورت عدم مبارزه علاوه بر هدر شدن بخشی از دان امکان ایجاد برخی بیماری ها توسط آن ها وجود دارد.

۴ – باید توجه داشت تا در صورت تولید خوراک توسط خود مزرعه یا تهیه آن از کارخانجات خوراک دام همیشه به اندازه نیاز و کم کم آن را تهیه نماییم و در صورت خرید دان یا اقلام آن سعی شود آن ها را در شرایط استاندارد و مطلوب که معمولاً همان محلهای سرد و خشک و حفاظت شده است نگهداری کنیم همچنین دقت شود تا اقلام دان یا خود دان هرگز به طور مستقیم بر روی زمین نباشد و حداقل ۳۰ سانتی متر با سطح زمین فاصله داشته باشند تا از رطوبت کف در امان باشند که به این منظور می توان از انواع پالت ها استفاده کرد.

۵ -همانطور که قبلا ذکر کردیم در صورتی که جیرهٔ شما را یک فرد غیر کارشناس، غیر خبره و بیتجربه تنظیم کند علاوه بر سایر ضررها می تواند در افزایش بیهودهٔ مصرف دان نیز تأثیر چشمگیری داشته باشد.

۶- همیشه به رفتارهای گله توجه کنیم و سعی کنیم تا دمای محیط پرورش بلدرچین ها را با توجه به جدول دماها تنظیم کنیم زیرا در صبور است بروز هر گونه بهم خوردگی تعادل دمایی ، میزان مصرف خوراک و البته آب تغییر می کند و پرورش دهنده را متحمل برخی ضررها می کند که یا با عدم مصرف خوراک توسط حیوان است و یا با پرخوری بی فایده ی آن.

۷ -در خرید خوراک یا تهیهٔ آن به صورت آردی تعجیل نکنید زیرا مصرف خوراک های آردی نسبت به خوراک های پلت و دانه ای بسیار بیشتر است و از طرف دیگر خوراک پلت از نظر مواد مغذی کامل تر و متعادل تر است و عموماً پرنده خوردن خوراک های پلت دانه ای را بیشتر ترجیح می دهند تا خوراک های آردی.

۸ – در صورتی که خوراک جیره بندی سنگین شود و یا از هر نظر نامطلوب شود می تواند بر روی نکات مهم در تغذیه بلدرچین از جمله تخم های آن از نظر کمی و کیفی تأثیر سوء داشته باشد.

۹- پودر ماهی، گوشت، خون و خوراک هایی حاوی پروتئین های حیوانی در کاهش کانی بالیسم مؤثر هستند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله