نگهداری و تولید مثل مرغ مینا  

نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

نگهداری مینا به عنوان پرنده خانگی – نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

پرندگان به طور کلی به دلیل ثابت و منظم بودن فعالیت شدید و وزن سبک بیشتر از سایر جانوران به غذای پر انرژی نیاز دارند. از این رو نمی توانند مدت زیادی بدون غذا زنده بمانند و بدون اغراق بسیاری از پرندگان بایستی همیشه بخورند تا زنده بمانند.
گنجشک سانان بالغ روزانه حدود ۵ تا ۹ درصد وزن بدنشان غذا می خورند. لازم به ذکر است پرندگانی یافت می شود که روزانه ۲/۱ الی ۴/۱ وزن خود غذا می خورند. بعضی اوقات جوجه های آشیانه ای که نمی توانند آشیانه را ترک کنند روزانه بیش از وزن خود غذا می خوردند.
مرغ مینا پرنده ای همه چیز خوار است. غذای اصلی مرغ مینا میوه است اما می تواند از عنواع مواد غذایی گیاهی و یا جانوری نرم نیز استفاده کند.
بنابر این چنانکه در اسارت و قفس نگهداری شود محیط کوچک قفس عموما همیشه کثیف و نا مرتب است و نیاز به مراقبت و نظارت مستمر دارد . اگر اقدام به خرید پرنده ی بالغ می شود بایستی از وضعیت رژیم غذایی آن حتما مطلع شد و آن را رعایت نمود. چر اکه تغییر نا گهانی در رژیم غذایی باعث ایجاد اختلالات گوارشی و حتی تلف شدن پرنده می گردد. البته می توان رژیم غذایی مرغ مینا را تغییر داد. در این صورت این عمل حتما بایستی به تدریج انجام شود تا دستگاه گوارش پرنده فرصت کافی برای هماهنگی و عادت کردن به رژیم غذایی جدید را داشته و ا بروز آثار سوئ تغذیه کاسته شود.

تغذیه مرغ مینا از میوه - نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا از میوه – نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا از میوه

خوشبختانه اخیرا فراورده ی غذایی به شکل پلت به نام دانه ی پارس در ایران تولید می شود . این فراورده در اکثر پرنده فروشی ها موجود بوده و می تواند در جیره غذایی مرغ مینا گنجانده شود اما حتما بایستی میوه و غذای نرم و دانه های آبدار هم به رژیم غذایی آن افزوده شود.
در خصوص میوه بهتر است به قطعات ریز تقسیم شود .زیرا مرغ مینا قادر به خرد کردن میوه نمی باشد. ضمنا مرغ مینا از حشرات و کرم ها و حتی خزندگانی مثل مارمولک نیز تغذیه می کند. بهتر است از سبزیجات نیز در رژیم غذایی مینا استفاده گردد. ارزش اصلی سبزیجات و مواد مشابه در ویتامین ها و مواد معدنی آنهاست . از آنجا که بخش اعظم سبزیجات را آب تشکیل می دهد در مقایسه با دانه ها از ارزش کالری زایی بسیار کمتری برخوردارند . با وجود این سبزیجات سبب افزایش حجم غذای مصرفی می شوند و مقدار فیبر موجود در جیره غذایی را افزایش می دهند. به همین علت اگر به طور مرتب در اختیار پرنده قرار گیرند از چاق شدن آن جلوگیری می کنند.
مرغ مینا تمام غذای مورد علاقه خود را با ولع می بلعد. متاسفانه در مواقع کمبود غذا و یا در مناطق کم حاصل از نقطه نظر کشاورزی و یا در حاشیه شهر ها غذای خود را بیشتر از محل تخلیه ی زباله ها و اطراف کشتارگاه ها و جاده ها تهیه می نماید. به دلیل متنوع بودن جیره غذایی مرغ مینا برخی بر این عقیده اند که نگهداری از آن دشوار و وقت گیر است.

تغذیه مرغ مینا از جانداران - نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا از جانداران – نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

تغذیه مرغ مینا از جانداران

تولید مثل در مرغ مینا – نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

عموما سن بلوغ پرندگان رابطه ی مستقیمی با طول عمر آنها دارد. یعنی هر چه طول عمر بیشتر باشد سن بلوغ پرنده نیز بالا تر خواهد بود.
سن طبیعی مرغ مینا ۸ تا ۱۰ سال می باشد . عموما پرندگان متعلق به راسته ی گنجشک سانان در دومین سال تولد بالغ شده و تولید مثل می نمایند. پرندگان این راسته اغلب آشیانه هایشان را در محل های متفاوت مثلا بر روی درختان ، شکاف سنگ ها ، یا سقف و دیوار ها ساخته و از مواد نرم مثل پر مو و نخ برای پوشش استفاده می کنند.
معمولا در راسته گنجشک سانان دوره رشد در آشیانه بین  ۸ تا ۲۸ روز می باشد که در مورد پرنده ی مینا حدود ۲۸ روز می باشد. جوجه های گنجشک سانان از نوع دیررس و در هنگام تولد برهنه و ناتوان هستند.
زندگی شان در طبیعت بستگی به مواظبت و تغذیه به وسیله والدین داشته و بدون مراقبت ویژه به سادگی از بین می روند. رشد جوجه ها در روز های اول پس از تولد بسیار سریع است .

ماشین جوجه کشی 1008 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸تایی
جوجه تازه از تخم در آمده مرغ مینا - نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

جوجه تازه از تخم در آمده مرغ مینا – نگهداری و تولید مثل مرغ مینا

جوجه تازه از تخم در آمده مرغ مینا

البته مقدار غذایی که در این ایام مصرف می کنند نیز اهمیت دارد. به گونه ای که ممکن است در طی روز معادل وزنشان و یا بیش از آن غذا مصرف نمایند.
مرغ مینا معمولا در بهار و تابستان اقدام به تخم گذاری می نماید. هر دفعه نیز ۲ تا ۳ تخم می گذارد . نر وماده به طور مشترک به مدت ۱۳ تا ۱۵ روز روی تخم ها خوابیده تا جوجه ها از تخم بیرون آیند. جوجه های مینا هنگام تولد چشم های بسته دارند. پس از چند دیقه سرشان را بالا نگه داشته و و با دهان باز غذا می طلبد . در اینم هنگام در اثر کوچک ترین حرکت والدین و حتی کسانی که نزدیک آشیانه حرکت می کنند خود را آماده گرفتن غذا می نمایند. چون هنوز چشم هایشان بسته است بنابر این سر و صدای والدین و یا دیگران باعث تحریک جوجه ها و باز شدن دهنشان می شود. پس از مدتی که جوجه ها خوب جا افتادند در رفتار آنها تغییر ایجاد می شود. به طور مثال پس ا گذشت دو تا سه روز که چشم ها باز شد و سیستم شنوایی کامل تر شد وقتی عکس العمل تغذیه ای نشان می دهند که صدای والیدن را که از بیرون آشیانه با غذا به طرف آنها می آیند بشنوند.
به تدریج با رشد جوجه ها کار های اشاره شده تغییر یافته و نظم و ترتیب بیشتری پیدا می کند. به گونه ای که جوجه ها در لانه منتظر والدین می نشینند شدیدا آنها را صدا کرده بال بال می زنند. و حتی خود را به طرف منابع غذایی که در لانه افتاده می کشانند. بعضی وقت ها هم مدفوعشان را به گوشه ای هل داده تا جای بیشتری برای فعالیت شان پیدا شود.
معمولا جوجه ها به محض پیدا شدن قابلیت پرواز لانه را ترک کرده و به همراه والدین به جست و جوی غذا می پردازند. در این هنگام یکی از والدین در حال که جوجه های جوان را به طرف خود می خواند به سمتی رفته و با نوک به زمین می زند و سعی در برداشتن غذا و یا خارج کردن کرم یا حشرات از درون خاک می نماید. جوجه مینا ها که در این زمان در اطراف او جمع شده اند هر کدام سعی دارند که این کار را تقلید و تکرار نمایند تا سر انجام غذا توسط یکی از آنها برداشته شود. بدین ترتیب بعد از گذشت چند روز جوجه ها آموزش کافی دیده و می توانند خودشان مستقلا به جست و جوی غذا بپردازند.

 

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۴.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله