منگنز

ادامه مقاله نیازات تغذیه بلدرچین ها – بخش سوم : میکرو المانی است که به خوبی و وفور می توان آن را در خوراکی هایی چون پودر ماهی، پودر گوشت قرمز و مرغ و سبوس یافت و در بدن بلدرچین نیز در نواحی کبد، پانکراس، کلیه ها و استخوانها به جستجوی آنها پرداخت کبد به عنوان اندامی که معمولا برخی از عناصر را در خود ذخیره می کند برای ذخیره این فلز مقداری محدودیت را قائل است. اهمیت این عنصر در فعال سازی برخی آنزیم هاست و اگر این عنصر به بدن بلدرچین ها به اندازه کافی وارد نشود می تواند عوارضی چون کاهش رشد، کاهش تولید مثل و یا معیوب بودن اسکلت را عامل شود. همچنین باید طبق معمول مراقب میزان عناصر کلسیم و فسفر جیوه باشیم زیرا می توانند به راحتی راندمان منگنز را کاهش دهند و اگر در گله خود با کمبود منگنز در بدن بلدرچین ها مواجه شدیم می توانیم به ایجاد خلل در سنتز موکوپلی ساکاریدها پی ببریم. به هر حال میزان منگنز برای جوجه های ۳۰-۱ روزه ۱۲۰ میلی گرم و مقدار آن برای گله های تخم گذار شامل ۷۰ میلی گرم و گله های گوشتی ۹۰ میلی گرم است.

 

روی

دستگاه جوجه کشی 12 تایی کاملا حرفه ای
دستگاه جوجه‌کشی ۱۲تایی (حرفه‌ای)

روی عنصری است که از نظر فراوانی در میان عناصر میکرو ردهٔ دوم را در بدن بلدرچین حضور دارد که همان را هم بیشتر می توان در چشم ها، کبد، پانکراس، استخوانها، پرها و بیضه ها پیدا کرد و توسط اقلامی چون پودر گوشت، سویا، غلات و سبوس ها به جیره تزریق نمود. روی نیز همانند آهن اغلب با پروتئین های بدن حیوان پیوند دارد در صورت عدم وجود یا کمبود روی در بدن، بلدرچین ها با اختلال در متابولیسم میانی و بیوسنتز پروتئینها مواجه می شوند و همچنین در ترشح برخی از هورمون هایشان کاستی احساس می شود. همچنین میتواند موجب کاهش و دیر در آوری پرها و نقص بهبود زخم و شاید ایجاد زخم را موجب شود. روی نیز همانند اکثر عناصر دیگر با حالتی فید یک مثبت و منفی جذب می شود یعنی در صورت کاهش مصرف به طور ۱۰۰ ٪ و در صورت افزایش مصرف کمتر جذب می شود. همانطور که گفته شد این قاعده برای اغلب عناصر صدق می کند. البته باید توجه کرد که کلسیم نیز میتواند همانند چند عنصر قبلی بر روی هم تأثیر گذارد پس باید توجه ویژه ای بر روی میزان کلسیم و فسفر در جیره شود ولی مس می تواند نیازات تغذیه بلدرچین ها روی را بهتر کند در هر صورت میزان روی در یک گله ی ۳۰- ۱ روزه برابر ۸۰ میلی گرم و از آن به بعد برای گله گوشتی ۲۵ و گله ی تخم گذار ۵۰ میلی گرم بالانس می شود.

 

نیازات تغذیه بلدرچین ها

نیازات تغذیه بلدرچین ها

سلنیوم

سلنیوم بیشتر در اقلامی نظیر پودر گوشت، پودر ماهی، سبب ورمر و غالات یافت می شود که پس از خورده شدن معمولاً در کلیه ها و کبد بلدرچین بیشتر جمع می شود و از اندام های ظاهری در پر این پرنده حضور پیدا می کنند و همچنین همانند برخی عناصر قبلی با پروتئین ها پیوند برقرار می کند ولی با سرعت بیشتری این کار را انجام می دهد و خود را جایگزین اسید آمینه های گوگرد دار می کند سلنیوم در بدن بلدرچین می تواند از ضایعات اکسیدایتو سلول ها جلوگیری کند و در فعالیت ویتامین E کمک خوبی به حساب آید و در ترشحات عفونی بیماری ها و دژنره شدن پانکراس علاج باشد و به رشد بلدرچین ها کمک شایان توجهی کند که می توان در جیره یک بلدرچین در تمام دوران پرورش و تمام گله ها معادل ۰/۲ میلی گرم تجویز می شود ولی می توان این میزان را در گله های تخم گذار بسته به شرایط تا ۳. ۰ میلی گرم هم افزایش داد.

کلمات مرتبط : نیازات تغذیه بلدرچین ، تغذیه بلدرچین ، دان بلدرچین ، مکمل غذایی بلدرچین ، بلدرچین یکروزه ، دستگاه جوجه کشی بلدرچین ، ماشین جوجه کشی خانگی بلدرچین ، دستگاه جوجه کشی صنعتی بلدرچین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله