ویتامین اسسید فولیک: فولاسسین

ادامه مقاله نیازات مهم تغذیه بلدرچین نر و ماده – بخش هفتم – فولاسین، ماده ای که نام آن بر گرفته از لفظ فولیوم به معنای برگ است و این به آن خاطر است که اسید فولیک را به مقادیر بسیار می توان در برگهای سبز گیاهان مشاهده کرد بر خلاف آن اسید فولیک را به هیچ عنوان نمی توان به عنوان محصول سلول های جانوری و همچنین سلول های بلدرچین دانست. علاوه بر گیاهان برخی از باکتریها نیز در تولید این اسید مبادرت به عمل می آورند. اسید فولیک به خوبی همانند ویتامین های گروه B از طریق روده جذب می شود ولی باید متوجه این موضوع بود که در صورت بروز اختلالات و عوارض روده ای جذب اسید فولیک نیز به میزان قابل توجهی مختل می شود. اسید فولیک می تواند به خوبی در تولید DNA ، گوارش، رشد بلدرچین ها و پر در اوری آن به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش ایفا کند و همچنین می تواند بر روی کم خونی در بلدرچین ها اثرات قابل توجهی را داشته باشد و آن را بهبود دهد و برعکس کمبود آن در موارد ضعیف تر با سندرم انحنای پا و در موارد شدیدتر با تلفات بالا همراه است که برای جلوگیری از هرگونه عوارض احتمالی می توان میزان ۱.۳ میلی گرم فولاسین را برای جوجه های ۳۰ – ۱ روزه و میزان ۱ میلی گرم برای همه ی گله ها از سن ۳۰ روز به بالا تجویز نمود.

 

مواد ارگوتروپ :

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

این نام به موادی اطلاق می شود که در نیازات مهم تغذیه بلدرچین نر و ماده به عنوان یک بخش تکمیل کننده به غذای دام اضافه می شوند و با خواص ویژه ای که در خود دارند می توانند راندمان جیرهٔ غذایی دام را افزایش دهند، تقریباً مانند عملکرد موادی که ورزشکاران به عنوان مکمل های غذایی مصرف می کنند عمل می کند. برای مصرف مواد ارگوتروپ باید بسیار دقت کرد زیرا با تغییر محیط پرورش بلدرچین ها و سن آنها دوز مصرفی آن ها نیز تغییر می کند و البته اینکه در صورت عدم آگاهی کافی امکان بروز خطر نیز برای بلدرچین ها وجود دارد در کل برای شناخت بیشتر و بهتر این مواد می توان به زیر گروه های ذیل مراجعه نمود که شامل :

 

آنتی یبوتیک ها

از نام این زیر گروه ارگوتروپ مشخص است که نابودگر حیات موجودی زنده به نام باکتری است پس می توان از آنها برای کشتن موجودات زنده مضر استفاده کرد. البته ما در پرورش بلدرچین به ندرت پرورش دهنده را به مصرف آنتی بیوتیک توصیه می کنیم و در صورت نیاز به میزان لازم و در محدوده زمانی مشخص. هدف ما این است که ما در پرورش بلدرچین قرار بر آن داریم که حیوان مقاوم خود را در شرایط استاندارد بهداشتی پرورش دهیم و اگر ما اینکار را انجام دهیم دیگر نیازی به مصرف اینگونه آنتی بیوتیک ها که می تواند از هر نوع باشد نداریم زیرا در پرورش هرچه به سمت شرایط مطلوب تر پیش رویم کمتر به آنتی نیاز است چون در محیط بهداشتی حضور میکروب ها توجیه ندارد پس در اینجا نیز ما به همین میزان توضیح بسنده می کنیم و به سراغ زیر گروه بعدی یعنی انزیم ها می رویم.

 

نیازات مهم تغذیه پرندگان نر و ماده

نیازات مهم تغذیه پرندگان نر و ماده

آنزیم ها : نرمنت ها

در ادامه مقاله نیازات مهم تغذیه بلدرچین نر و ماده – آنزیم ها کاتالیزورهای بیولوژیک پروتئینی هستند که در آن ها برخی از عناصر ماکرو نیز یافت می شود و معمولا به جهت کاتالاز مواد غذائی به همراه غذا به بلدرچین ها خورانده می شوند تا طی مراحل هضم و در نتیجه جذب را بهبود دهند و همچنین باعث مسائل زیر می شود که شامل:

۱. پایین آوردن هزینه دان

۲. بهبود در وضعیت شیمیایی بستر

۳. بهتر شدن ضریب تبدیل

۴٫ کمک به محیط زیست از طریق کاهش مواد آلی دفع شده

و این موضوع به طور واضح بیانگر آن است که با بکار بردن میزان معقولی از انواع آنزیم ها در جایگاههای خود می توان راندمان گلهٔ بلدرچین خود را تا حد قابل توجهی بالا برد و این مسئله را نباید فراموش کرد که محدودهٔ تأثیر آنزیم ها بسیار محدود است و هر آنزیم کاربرد خاص خود را دارد و منظور از جایگاه های خود در جملهٔ قبلی همین موضوع می باشد همانطور که در مطلب نیازات مهم تغذیه بلدرچین نر و ماده اشاره شد آنزیم ها انواع گوناگون و مختلفی دارند ولی برای مصرف در جیرهٔ بلدرچین ما به آنزیم های گوارشی نیاز داریم که می توان به عنوان نمونه آنزیم هایی نظیر پروتئاز را نام برد که برای دانستن دوز مصرفی هر کدام از آنها باید جداگانه آن ها را بررسی کنیم . در ضمن برای مصرف آنزیم ها باید به برخی محدود کننده ها نظیر PH و… توجه کنیم.

ادامه دارد …

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله