پرورش اردک در محیط های مختلف

پرورش اردک در محیط های مختلف :

پرورش توأم ماهی، اردک و برنج

پرورش اردک در محیط های مختلف در این نوع پرورش هر دو نوع قبلی را با هم ادغام می کنیم و نسبت به پرورش اردکها اقدام می نماییم. با این تفاوت که تعداد اردک حاضر در مزارع برنج دارای پرورش ماهی می توانیم حداقل ۳۵۰ اردک را در هکتار رها کنیم و حداکثر تعداد ۶۳۰ قطعه را در نظر بگیریم.

پرورش اردک در محیط های مختلف

پرورش اردک در محیط های مختلف

پیرامون تغذیه اردک باید این گونه سخن راند که تغذیه در اردک بسیار وابسته به نوع و دادش پرورش آن است، یعنی در صورتی که ما بخواهیم گله اردک را در یک سیستم بسته و در بستر پرورش دهیم به یک نوع تغذیه و اگر بخواهیم گله را در سیستم قفس به نوعی دیگر از تغذیه نیازمندیم و حال اگر بخواهیم بصورت بهتر، اقتصادی تر و پیشرفته تر نسبت به پرورش اردک اقدام کنیم. یعنی آن را در یک سیستم باز با محوطه گردش، چرا و استخر شنا پرورش دهیم چرا که علاوه بر سایر مزایای ذکر شده به لحاظ تغذیه ای و تنش زدایی استفاده از خوراک هایی با منشاء آبی یعنی آن هایی که در آب وجود دارند، برای پرندگان آبزی بسیار بهتر است. نوعی دیگر از تغذیه را که در واقع بهترین نوع تغذیه است در نظر می گیریم و البته باید به منظور نگهداری اردکها هم توجه خاصی شود تا هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی در خوراک های دستی تغییراتی را حاصل نماییم مثلاً باید بدانیم که مصرف خوراک اردک تخم گذار حدود ۰/۵ برابر بیشتر از مرغ های تخم گذار صنعتی مرسوم است. پس قبل از شروع تغذیه باید به نکات زیر توجه کنیم:

دستگاه جوجه کشی ۲۵۲تایی

سن اردک ها

نوع سیستم پرورش اردکها

روش پرورش اردک ها

منظور از نگهداری اردکها یا همان نژاد اردک

درجه پرورش اردک در مزرعه یعنی آیا اردک را بعنوان محصول اصلی پرورش می دهیم یا خیر؟

نوع پرورش اردکها به لحاظ منفرد بودن و یا توأم بودن

آب استاندارد مورد استفاده اردک

پرورش اردک در محیط های مختلف

پرورش اردک در محیط های مختلف

در مورد خوراک استاندارد به دلایل فوق توضیح نمیدهیم. ولی چون آب استاندارد اردک با آب استاندارد بلدرچین متفاوت است قدری در مورد آن توضیح می دهیم. در مورد پرورش اردک و آب مورد نیاز آن باید بگوییم که در صورتی که یک اردک میزان۷۰ گرم آب را از بدنش از دست بدهد قطعاً میمیرد پس با یک سری محاسبات ساده می توانیم دریابیم که یک اردک روزانه حدود cc ۳۳۰ و جوجه های آن که کمتر از ۲ هفته سن دارند حدود cc ۲۸ آب مصرف می کنند.

آبی که اردکها میتوانند از آن استفاده کنند و بنوشند زیاد مهم نیست. زیرا فیزیولوژی آنها به گونه ای ایجاد شده که زمانی هم که در طبیعت هستند به خوبی از آبهای گل آلود و تالابها استفاده می کنند لیکن اگر انگلی نباشد بسیار بهتر و ارجح تر است زیرا انگل ها بسیار خطرناک تر از هر نوع آلودگی دیگری هستتند ولی اگر آب مرغوبتر، سردتر، زلال تر و گواراتر را در اختیار آنها قرار دهیم، مسلماً بهتر است. زیرا به شدت در طعم و بوی گوشت اردک مؤثر است. پس حتماً نباید به لحاظ بیماری زایی کیفیت آب یا خوراک را بررسی کنیم بلکه گاهی نیز مثل پرورش اردک به جهت بالا بردن کیفیت باید آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

در مورد اعمال محدودیت آبی نیز باید چنین بگوییم که این عمل چه در فصل گرما و چه در فصل سرما نه تنها نمیتواند مفید باشد بلکه می تواند بسیار هم مضر باشد که در مورد آبزی ها عملی کاملاً اشتباه تلقی می شود و حتی در صورت عدم دسترسی به آب، اردکها ممکن است دچار تلفات شوند و در صورتی که با این عارضه مواجه شدیم بهتر است تا به جهت جلوگیری از چسبندگی سیستم گوارشی به آنها مقداری شیر گرم بدهیم تا عوارض کم آبی از جمله تشنج های ریز برطرف شوند ولی ایسن مسئله را نباید با برنامه های آبی لازم جهت پرورش پرنده اشتباه کنیم چرا که بهتر آن است تا آب را به هم سوربت دوی دوره یی چهار ساعته در اختیار آنها قرار دهیم که مفهوم آن بسیار روشن است.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله