پرورش و نگه داری عروس هلندی

پرورش عروس هلندی | در این مقاله به تحلیل مواردی که در نگهداری ، پرورش و فروش عروس هلندی از اهمیت بالایی برخوردار هستند می پردازیم :

عروس هلندی

نگهداری و پرورش عروس هلندی کاری بسیار راحت و لذت بخش میباشد . این پرنده یکی از گونه های بسیار آرام و زیبا و منحصر به فرد میباشد . جالب توجه این است که پرورش عروس هلندی یکی از راه های کسب درآمد با سود عالی میباشد . چرا که تولید مثل در این پرنده زیبا به آسانی و سادگی انجام می شود . علاوه بر این به دلیل محبوبیت بالا ، همیشه افرادی هستند که برای خرید این پرنده حاضر به پرداخت نقدی هزینه میباشند . عروس هلندی یک پرنده پر طرفدار زینتی است که در رنگ های مختلف دیده می شوند . از جمله این رنگ ها زرد ، سفید ، نارنجی ، خاکستری و … میباشند . پرنه عروس هلندی به عنوان عضوی از خانواده طوطی های کاکل سفید شناخته می شود . اگر دقت کرده باشید روی سر این پرنده یک کاکل بسیار زیبا قرار دارد . از ویژگی های بارز این پرنده ، قابلیت یادگیری حرف زدن را می توان نام برد . عروس هلندی بسیار صمیمی ، خون گرم ، بامزه و ماجراجو است . جالب است بدانید در صورت دادن جایزه به پرنده تربیت پذیری آن بهتر صورت می گیرد .

نگهداری عروس هلندی

پرورش عروس هلندی می توان در خانه صورت بگیرد که باعث سرگرمی و نشاط اعضای خانواده هم می شود . این در حالی است که شما از این راه یک درآمد چند میلیون تومانی نیز ایجاد می کنید . پس با توجه به مطالب گفته شده می توان این استنباط را کرد که برای ایجاد کسب و کار در منزل با درآمد عالی ، پرورش و نگهداری عروس هلندی یکی از ایده آل ترین راه ها میباشد . حائز اهمیت است بدانید که دانستن برخی مطالب و نکات خاص برای پرورش این پرنده لازم است .

مکان مناسب برای پرورش عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای امنیت طلب بوده و مکان نگهداری آن باید دارای آرامش باشد .در واقع می تواتن گفت عروس هلندی و پرنده قناری از نظر شرایط و خصوصیات محل نگهداری بسیار شبیه به هم هستند .

دستگاه جوجه کشی درنا 3
دستگاه جوجه کشی درنا ۳

در انتخاب محل نگهداری و پرورش عروس هلندی باید به چه نکاتی توجه کنیم :

بعد از خرید پرنده ، تهیه یک قفس ایده آل بسیار حائز اهمیت است . جا به جایی مکرر این پرنده باعث ایجاد استرس در او می شود .

بنابراین برای دوری از این مورد باید محل زندگی عروس هلندی را قبل از آوردن او به خانه مشخص کنیم تا مجبور به جا به جایی بی مورد او نشویم . دادن آزادی عمل حدقل به میزان محدود به این پرنده بسیار مهم است . بنابراین به هنگام انتخاب قفس توجه داشته باشید که اندازه قفس مناسب باشد تا عروس هلندی بتواند گاهاض پرواز های کوتاهی در آن انجم دهد . قدرت یادگیری این پرنده نسبتاً بالا است از این رو بسیار زود یاد می گیرد که درب قفس را باز کند . بنابراین در هنگام خرید قفس توجه داشته باشید که درب قفس به نوعی باشد تا پرنده نتواند آن را باز کرده و بگریزد . توصیه ما این است قفسی خریداری نمایید که ظرف دانه و آب آن به راختی از قفس خارج شود . نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید میزان روشنایی محل نگهداری این پرنده است. مکانی که عروس هلندی در آن نگهداری و پرورش داده می شود باید کمی روشنایی داشته باشد . برخی ها به اشتباه محیط تاریکی را برای نگهداری انتخاب می کنند که این باعث می شود با کوچک ترین صدا پرنده وحشت کرده و خود را به دیوار های قفس بکوبد . قرار دادن قفس عروس هلندی در مسیر باد پنکه یا کولر یکی از اشتباهاتی است که برخی آن را انجام می دهند . حتی اگر قفس را کنار پنجره قرار دادید بهتر است درب پنجره را ببندید . جالب است بدانید قرار دادن قفس پرنده در مقابل تابس مستقیم خورشید نیز یکی از اشتباهات متداول برخی افراد است که بایدبه آن توجه شود چرا تابش مسقیم خورشید باعث از دست رفتن عروس هلندی می شود . در حالت ایده آل قفس این پرنده باید ۱۰۰ سانتی متر ( ۱ متر ) از زمین فاصله داشته باشد . همان گونه که اشاره کردیم عروس هلندی یک پرنده خون گرم و صمیمی است . برای آن که ترس این پرنده از انسان بریزد ، بهتر است قفس آن را در پذیرایی یا در جاهایی که رفت و آمد بیشتر است قرار دهید .

توجه : قفس عروس هلندی را در آشپزخانه قرار ندهید .

چرا که بو و گاز های مختلف باعث بروز ناراحتی و برخی مشکلات برای پرنده می شود .

پاسیو مکانی مناسب برای نگهداری عروس هلندی

می توان گفت پاسیو یکی از بهترین مکان ها برای نگهداری عروس هلندی است . می توانید با قرار دادن برخی گیاهان مرتفع پاسیو را به مکانی طبیعی و ایده آل تبدیل کرد . وجود برخی حشرات مزاحم و موزی مانند سوسک و پشه می تواند عروس هلندی را اذیت کند بنابراین باید محیط فاقد این حشرات باشد .

نگهداری عروس هلندی در خانه ای که شخص باردار در آن زندگی می کند

طبق تحقیقات به عمل آمده در این زمینه ، اگر پرنده سالم باشد نگهداری آن در محیطی که شخص باردار زندگی می کند مشکل خاصی ندارد . برای اطمینان خاطر بهتر است پرنده را نزد یک دامپزشک ببرید تا از سلامتی کامل پرنده خود اطمینان خاطر داشته باشید . ولی در کل به دلیل این که عروس هلندی همانند همه پرنده ها ، ناقل باکتری ، عفونت ها و بیماری ها میباشد برای اجتناب از بروز هر گونه مشکل احتمالی بهتر است از نگهداری این پرنده در محیطی که زن باردار در آن زندگی می کند چشم پوشی کرد . البته بعد از به دنیا آمدن نوزاد نگهداری از این پرنده مشکلی ندارد . شست و شو ، پاک سازی و تمیزکاری قفس و همچنین استحمام عروس هلندی یا هر پرنده دیگر نباید توسط زن باردار انجام شود .

دمای مناسب برای پرورش عروس هلندی

در محل نگهداری عروس هلندی تنظیم دما باید به طور مناسب صورت بگیرد تا مشکلی برای پنده به وجود نیاید . ایده آل ترین بازه دمایی برای این پرنده دمای بین ۲۷ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است . در فصل های گرم برای خنک کردن نگه داشتن بدن عروس هلندی بهتر است روزانه یا هفته ای ۳ بار به استحمام پرنده بپردازید . همیشه در پرورش پرنده دما و رطوبت را می توان عواملحیاتی در نظر گرفت . در پیرو همین مطلب می توان گفت علاوه بر دما ، تامین رطوبت به میزان مطلوب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است .به همین جهت از دستگاه های رطوبت ساز التراسونیک یا یک دستمال خیس که روی قفس قرار میشود برای تامین طوبت بهره می برند .

تغذیه مناسب برای عروس هلندی

میزان رشد و سلامتی هر پرنده ای به نوع و کیفیت تغذیه آن بستگی دارد .برای تغذیه عروس هلندی می توانید از شاهدانه ، برخی حبوبات پخته ، انواع سبزیجات ، ذرت بو داده و تخم ارزن استفاده کنید .

قیمت عروس هلندی

در بازار می توان انواع متنوعی از عروس هلندی را دید که از برخی فاکتور ها از جمله جثه و رنگ با یک دیگر تفاوت های بارز دارند . قیمت این پرنده ها در بازه بین ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است . با اندکی تفکر و یک حساب دو دو تا چها تا می توان سود حاصل از نگهداری این پرنده را محاسبه کرد .

درآمد حاصل از پرورش عروس هلندی

در واقع می توان گفت درآمد حاصل از نگهداری پرنده عروس هلندی به تعداد پرنده هایی که نگهداری می کنید بستگی دارد . درآمد ماهانه ۱ تا ۳ میلیون تومان را می توان با فروش تخم های حاصل از عروس هلندی و همچنین از راه تکثیر و جوجه کشی از آنها بدست آورد .

نگهداری از عروس هلندی در فصل زمستان

خشکی و سردی هوا در فصل زمستان باعث می شود تا عروس هلندی این پرنده دوست داشتنی اذیت شود بنابراین مراقب آنها در فصل سرما باشید . ایجاد دما و رطوبت مناسب در خانه برای نگهداری از این پرنده در فصل سرما یکی از نکاتی است که توجه به آن بسیار حائز اهمیت میباشد . دمای مطلوب برای نگهداری عروس هلندی بین ۲۷ تا ۳۵ درجه میباشد . توجه داشته باشید رعایت این استاندارد دمایی در فصل زمستان باعث می شود تا پرنده شما به دلیل احساس سردی دچار کسالت و سرماخوردگی نشود . از طرف دیگر توجه کنید که دمای محیط به حدی بالا نباشد تا عروس هلندی گرما زده و تشنه شود . باز کردن و فاصله دادن بال ها از بدن و باز نگهداشتن منقار علامت های بارز گرم و تشنه بودن این پرنده است . در فصل سرما به دلیل استفاده از تجهیزات و سیستم های گرمایشی ، هوا و جو خانه گرم ولی خشک می شود . به همین دلیل برای ایجاد رطوبت کافی محیط ، بهتر است یک ظرف یا کتری را پر از آب نمایید و روی حرارت یا بخاری قرار دهید .

نتیجه : نگهداری و پرورش عروس هلندی یکی از راه های مناسب کسب درآمد است .

برای انجام آن باید نکاتی که با زحمت به تحلیل آن پرداختیم را به صورت کامل و بدون نقص به انجام آن بپردازید .

فیلم جذابی از عروس هلندی :

نمایش فیلم در اپارات | نمایش فیلم در یورتیوب

مقالات جوجه کشی :

۳.۷ ۱۰ votes
امتیازدهی به مقاله