پرورش و تغذیه بلدرچین

پرورش و تغذیه بلدرچین : جوجه ها تا زمانی که دما زیر ۲۱ درجه سانتیگراد کاهش نیافته است نیازی به دمای اضافه ندارند و ۱۲ ساعت تاریکی و ۱۲ ساعت روشنایی تا سن ۵ هفتگی یعنی زمانی که بلدرچین ها به پنها یا قفسهای تخمگذاری منتقل می شوند می تواند ادامه پیدا کند. قفس های نر و ماده برای داشتن رشد بهتر بایستی جدا از هم نگهداری شوند. در حالت پرورش روی بستر مساحت ۱۵۰ تا ۱۸۰ سانتی متر مربع به ازای هر جوجه بسته به نوع جوجه ها و فصل در نظر گرفته می شود. برای هر جوجه ۲. ۵ تا ۳ سانتی متر دان خوری و ۱،۵ تا ۲ سانتی متر آبخوری در نظر گرفته برای جوجههای بلدرچین تا سن ۳ هفتگی ۲ سانتیمتر دان خوری و یک سانتی متر فضای مناسب آبخوری ضروری است.

برای هر جوجه ۷۵ سانتی متر مربع فضای بسته و ۷۵ سانتیمتر مربع نیز فضای حرکت تا سن ۳ هفتگی برای بدست آوردن نتیجه مناسب کافی است. برای شروع تغذیه خوب بلدرچین ها میتوان به مدت ۲ تا ۴ روز آب شکر ۸ درصد داد. بلدرچین در یک ناحیه مناسب از نظر درجه حرارت پرورش داده می شود و به سالن رشد در سن ۲ تا ۳ هفتگی انتقال مییابد. خیلی بهتر است که از استرسی های بی مورد جلوگیری کرده و در زندگی کوتاه بلدرچین آنرا از محلی به محل دیگر جابجا نکنیم. هر سیستمی که به کار رود تکنیک

نگهداری و پرورش بلدرچین

مثل مرغ است و دستگاه مادر و قفس ها و وسائل مورد استفاده باید با پرورش بلدرچین وفق داده شوند. درجه حرارت زیاد و صحیح برای تولید خوب بلدرچین نقش حیاتی دارد و پرندگان باید در حرارت ۳۵ تا ۳۶ درجه (۶۸ درجه فارنهایت) می رسد کاهش پیدا نماید. شروع خوب حیاتی بوده و بهتر این است که با غذا و آب در سینی های پلاستیکی شروع کنیم و کمی بعد از آن انها را به فنجانهای اتوماتیک یا نیپلی عادت داده و از وسائل قبلی ترک عادت نمائیم. پرندگان بایستی بمیزان ۱۵۰ پرنده به ازای هر متر مربع روی کف پرورش دادہ شوند و در هفته دوم به Y پرندہ در همان فضا برسانند. شدت نور خیلی اهمیت دارد و بایستی در موقع شروع خیلی روشن (۶۰ تا ۷۰ لوکس) بوده و در هفته سوم به ۱۰ لوکس برسد.

هنگامیکه روشنائی کاملا کنترل میشود می توان به پرندگان ۲۳ ساعت در روز روشنائی داد ه و بهتر این است که از سن یک روزگی یک ساعت در شبانه روز تاریکی در نظر بگیریم و انها را به تاریکی احتمالی عادت بدهیم تا در صورت بوجود آمدن تاریکی در ارتباط با خاموشی برق اشکالی پیش نیاید. در مورد پرندگانی که روی کف پرورش داده می شوند بهترین بستر پوشال یا گاه رطوبت می تواند سبب بیماری آسپرژیلوز شود و این بیماری تنفسی می تواند به اسانی باعث مرگ بلدرچین ها شود زیرا خیلی حساس تر از غالب پرندگان میباشند. جهت دستیابی به حداکثر میزان تخم ۱۴ تا ۱۶ ساعت روشنائی مورد نیاز است. به طور کلی فضای لازم جهت یک بلدرچین بالغ سطحی به مساحت ۲۰ اینچ مربع می باشد. جالب اینکه میزان تخمگذاری بلدرچین ها در تراکم بیشتر افزوده می شود.

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴

تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین

نیازهای تغذیه ای در بلدرچین های مولد و پرواری از یکدیگر متفاوت می باشد اما در هر دو خوراک بایستی به شکل آردی با حداکثر قطر در اختیار پرندگان قرار داده شود که این مسئله خصوصاً در اوائل دان تهیه شده بایستی دارای فرمولاسیون ویژہ و به اصطلاح بالانس شده باشد و در آن ترکیبات مورد بازدهی در رشد و تخمگذاری بدست آید. باید توجه داشت که بلدرچین ها، خصوصاً جوجه ها به کمبود برخی مواد مانند کلسیم، فسفر و روی بسیار حساس می باشند و کمبود این مواد در جیره بصورت عقب ماندگی در رشد، کمبود وزن، عدم رشد بلدرچین ها به مقدار کافی غذای متعادل شده نیاز دارند.

جیره غذایی بلدرچین بایستی حاوی میزان بالاتری از مواد مغذی باشد. بلدرچین ها را میتوان بعنوان شروع کننده در سن ۰ تا ۳ هفتگی و رشد کننده در سن ۴ تا ۵ هفتگی و تخمگذار یا مادر ۶ هفته به بعد تقسیم بندی کرد که این مسئله بستگی به میزان رشد و تولید آنها دارد.

میزان غذا نیز در این مورد موثر است و بدین ترتیب بایستی غذای کافی به انها داده شود. دوره شروع کننده بحرانی ترین دوره بوده و نیاز به مدیریت خاص و مراقبت های تغذیه ای دارد. تغذیه بلدرچین مثل تغذیه مرغهاست. بلدرچین ها نیز به عنوان شروع کننده، رشد کننده و بلدرچینهای تخمگذار یا مادر تقسیم می شوند که در حدود ۷۵۰، ۲ کیلو کالری بر کیلوگرم انرژی تغذیه نمود. آنهایی که در مرحله رشد هستند بایستی از یک جیره غذائی باداشتن ۲۴ درصد پروتئین برای تخمگذارها و بلدر چین های مادر با داشتن ME معادل ۲۶۵۰ کیلو کالری بر کیلوگرم تغذیه نمود.

 


پرورش و تغذیه بلدرچین

پرورش و تغذیه بلدرچین در ابران

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله