پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین

پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین | بلدرچین‌ها جثه کوچک و خپلی دارند وزندگی بر روی زمین را ترجیح می‌دهند. از دانه‌ها و نیز حشرات و دیگر جنبندگان کوچک تغذیه می‌کنند. بر روی زمین لانه می‌سازند و بر پروازهای کوتاه و سریع قادرند، برخی گونه‌ها همچون بلدرچین ژاپنی و بلدرچین معمولی پرندگانی مهاجرند و توانایی پرواز در مسافت‌های طولانی رادارند. در برخی کشورها برخی گونه‌های بلدرچین در تعداد زیاد پرورش داده سکونتگاه‌های خود هم توسط انسان‌ها به‌طور گسترده‌ای شکارمی‌شود تا از گوشت و پرهایش استفاده شود. پراکندگی گسترده و فراوانی نسبی این پرنده در خاورمیانه بانام‌های مختلف برای آن در میان فارسی‌زبانان همراه بوده است. به‌جز «بلدرچین» که واژهای yQ اصل ترکی ۹ اصلی‌ترین نام این پرند‌ است. واژه «کرک» در متون فارسی میانه و نیز در گویش هراتی و گویش‌های زبان کردی، در فارسی جدید به‌ویژه در گویش کرمانی واژه «بدبده»، در فارسی کلاسیک واژه «ورتجاورتیج اوردیج» و در مازندران و برخی مناطق گیلان و سمنان» وردِ» از نامه‌ای دیگر این پرنده است. در زبان گیلکی نیز آن را «چشم او شوم» می‌نامند و سومین پادشاه طیاری را به جهت علاقه‌اش به شکار بلدرچین وشمگیر می‌نامند. در عربی از واژه‌های «سمانی» و «سلول» استفاده می‌شود که به فارسی نیز راه‌یافته است. می‌سراید لامعی گرگانی شاعر سل پنکجح چون بر بنی سرائید از آسمان سمان باران و برف بارد بر ما کنون ز ابر عنوان این پرنده در ویکی‌پدیای تاجیکی» بی‌دانه «است. به‌جز این مورد واژه‌هایی که تاجیک‌ها برای نامیدن این پرنده به کارمی سرند دقیقاً واژه‌هایی است کی در سطرهای پیش آمد: ورایش، وریشک، کرک، سلول و شم.

اسطوره‌ها

به روایت عهد عتیق سیار خروج ۱۳:۱۶، سفر تعداد بلدرچین یکی از مائده‌های آسمانی بود که یهوه برای اسرائیلیان سرگردان پس از مهاجرت از مصر فرو فرستاد. به این موضوع در قرآن (بقره: ۵۷، اعراف : ۱۶۰ و طه: ۸۰) نیز اشاره‌شده است. این پدیده با توجه به مهاجرت بلدرچین‌ها از منطقه اروپا و آسیا مهاجرت می‌کنند و در پائیز مسیر رفته را بازمی‌گردند. ازآنجاکه این پرندگان در ارتفاع بسیار کم پرواز کرده و خیلی زود خسته می‌شوند و بر زمین می‌نشینند، به‌راحتی شکارمی‌شوند.

دستگاه جوجه کشی ۲۰۰۰ تایی

 برخی کتب قدیمی جمله برهان قاطع افسانه‌ای درباره بلدرچین نقل‌شده که خاستگاه دریا می‌داند. مرتضی بیدی در این مورد می‌نویسد: «سمانی (بلدرچین)… از پرندگان مهاجر است، ولی دانسته نیست از کجا می‌آید. حتی برخی می‌گویند که از دریای شور بیرون می‌آید، و دیده می‌شود که با بالی فرورفته در آب دریا و بال دیگر مانند بادبانی گسترده بر روی آب، بر سطح دریا پرواز می‌کند… » این افسانه ازآنجا نشایت گرفته که چون بلدرچین توانایی جسمی برای پروازهای طولانی را ندارد در فصل مهاجرت از بادهای موافق برای پروازهای کمک می‌گیرد و گله‌های بزرگ بلدرچین در پاییز از اروپا به شمال آفریقا و شرق مدیترانه کوچ می‌کنند و در بهار به اروپا بازمی‌گردند. در هنگام عبور از مدیترانه اغلب خسته شده به دریا میافتند و با همان روشی که بیدی آورده: «با بالی فرورفته در آب دریا و بال دیگر مانند بادبانی گسترده بر روی آب» خود را به ساحل می‌رسانند. تا دهه ۱۳۲۰/۱۹۴۰ هرسال در دو فصل بهار و پائیز میلیون‌ها بلدرچین در سواحل مدیترانه بدین‌سان گرفته می‌شد ولی شمار آن‌ها ازآن‌پس کاهش‌یافته است. این پرنده را در عربی کلاسیک، «قتل الرعد» می‌نامند، زیرا تصور می‌کنند از شنیدن غرش آذرخش از ترس می‌میرد. در فارسی نیز آن را «بدبده» نامیده‌اند چراکه بر پایه افسانه‌ای ایرانی این پرنده به‌ناحق دانه‌ای گندم از مال کودک صغیری خورد، و سپس از این کار بد خود پشیمان شده، دائماً تکرار می‌کند که «بدبده» |= کار بد است. درواقع صدای آوازش به تکرار واژه بدرد می‌ماند که همین صوت سرچشمه پدید آمدن داستان افسانه نار فوق گردید. در خط هیروگلیف مصری به‌جای حروف به کارمیرفته است.خواص درمانی در پزشکی سنتی در پزشکی سنتی خواص گوناگونی برای بلدرچین برشمرده‌اند، ازجمله این‌که بگفتهٔ شریف ادریسی «لیسیدن زهره بلدرچین برای درمان صرع سودمند است، و چکانیدن خون آن در گوش‌دردمند، گوش‌درد را درمان می‌کند، و استمرار در خوردن گوشت آن دل‌سخت را نرم می‌سازد، و گویند که این خاصیت فقط در قلب اوست». عبدالملک بن زهر اندلسی طبیب قرن ششم هم به این اشاره می‌کند که «گوشت بلدرچین سنگ کلیه و مثانه را خرد می‌کند، و مدر بول است».


 پیشنهاد گروه صنعتی اسکندری برای شروع پرورش و جوجه‌کشی بلدرچین یکی از دستگاه های مخصوص بلدرچین را تهیه فرمانید.


پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین | پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین در ایران | پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین با دستگاه شترمرغ | پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین با ماشین جوجه‌کشی | پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین به‌صورت حرفه‌ای | پرورش و جوجه‌کشی پرنده بلدرچین ایرانی و خارجی |

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله