پرورش کبک از تخم تا جوجه

 پرورش کبک از تخم تا جوجه : در جوجه کشی عوامل مختلفی دخیل است که بتوانیم در طیور مختلف انتخابی داشته باشیم برای جوجه کشی .کبک از جمله انتخاب های مناسب می باشد که پرورش کبک نیز سودآوری بالایی برای پرورش دهنده دارد. زیرا هم به راحتی میتوان تخم نطفه دار کبک را جوجه کشی کرد و هم بازار نیاز به گوشت کبک دارد.

پرورش کبک از تخم تا جوجه : در ابتدای کار باید تخم های نطفه دار کبک جمع آوری کنید.بهترین کار این است که خودتان گله مولد داشته باشید و تخم های نطفه دار گله خودتان را جوجه کشی نمایید ، جمع آوری تخم ها و جلوگیری از صدمه به آنها در فصول سرد و گرم سال اهمیت بالایی دارد.

تخم نطفه دار کبک را باید در دمای مناسب نگهداری کرد ، اگر در مدت زمان طولانی تخم کبک در زیر دمای ۴٫۴۴ درجه سیلسیوس قرار گیرد احتمال آنکه رشد نطفه به صورت کامل متوقف شود وجود دارد  و از سوی دیگر در دمای تقریبی ۲۶٫۶۶ درجه  سیلسیوس شروع به رشد (تشکیل جنین) می نمایند که مطلوب به نظر نمی رسد زیرا هنگامی که تخم در دمای ۲۶٫۶۶ درجه  سیلسیوس  در حال رشد می باشد باید در داخل دستگاه جوجه کشی باشد نه در انبار تخم ها. با جمع آوری و ذخیره آن در دمای توصیه ای ۱۲-۱۵ درجه سیلسیوس , جنین ممکن است آسیب دیده و نهایتا تخم به حالت گندیده باقی بماند.

جمع آوری تخم ها به طور متناوب مانع از کثیفی و آسیب دیدگی آنها می گردد. اما داشتن تعدادی تخم کثیف در مجموعه تخم های جمع آوری شده بدیهی به نظر می رسد. لذا باید آنها را با کاغذ سنباده نرم تمییز نمود.

ماشین جوجه کشی صنعتی 2016 تایی سوپر مینیاتور
ماشین جوجه کشی ۲۰۱۶ تایی

تا جای که امکان دارد نباید تخم های کبک را با آب شست زیرا این کار باعث می شود که باکتری ها و ذرات ریز وارد تخم شده و به نطفه آسیب جدی وارد کند. در صورت انتخاب روش شستشو باید توجه داشت که آب مورد نظر برای شستن تخم ها گرم تر از دمای تخم باشد. در غیر این صورت, باکتری ممکن است بواسطه پوسته به داخل تخم جذب شود.

تخم های نطفه دار کبک را باید در مکان مناسب و خنک با تهویه خوب در دمای ۱۲-۱۵ درجه سیلسیوس ذخیره نمود. لازم به دانستن است که میتوان تخم نطفه دار کبک را برای مدت سه هفته در شرایط مناسب با کمترین میزان صدمات به تخم نگهداری کرد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که زمان اصولی و درست نگهداری تخم کبک یک تا دو هفته می باشد و حداکثر تا سه هفته می توان تخم کبک را نگهداری کرد.

چرخاندن تخم ها در طول دوره نگه داری الزامی و مورد نیاز نمیباشد اما در صورتی که بیش از یک هفته نگه داری شوند, آنگاه باید آنها را به طور متناوب چرخاند. به منظور حصول بهترین شرایط و بیشترین درصد هچ (جوجه گیری), باید یک دستگاه جوجه کشی  تمام اتوماتیک را خریده و برای اینکه از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید دو روز قبل از قرار دادن تخم ها داخل ماشین جوجه کشی آن را روشن و تست نمایید.. در فاصله زمانی باقی مانده تا قرارگرفتن تخم ها داخل دستگاه باید وضعیت دستگاه را بررسی نموده و در نهایت دما و رطوبت را به حد مطلوب تنظیم نمود.

در دستگاه جوجه کشی , تخم های نطفه دار کبک باید دمای مناسب را تنظیم نمایید ، در طول دوره جوجه کشی از کبک شرایط به این صورت می باشد که در ۲۱ روز اول تحت دمای ۳۷٫۵ درجه سلسیوس  و رطوبت ۶۰% قرار گرفته و در روز ۲۱, بعد از انتقال به هچر, دما نیم درجه کاهش یافته و تا ۲۴ ساعت ثابت باقی می ماند. سرانجام در روز ۲۳ دما به ۳۶٫۹۴ درجه سیلسیوس  تقلیل می یابد. اما رطوبت از روز ۲۲ تا زمان هچ به ۷۵% افزایش می یابد. زیرا رطوبت بالا به جوجه ها کمک می نماید تا به راحتی از تخم خارج شوند.رطوبت سطح تخم  را نرم کرده و به صورت پفکی در می آورد.

تخم نطفه دار  کبک پس از آنکه شروع به رشد کرد  به طور میانگین پس از ۲۴ روز متوالی  به جوجه تبدیل می شود.اما این اصل یک اصل دقیق و جامع نیست بلکه در  بعضی از تخم ها در روز ۲۳ و برخی در روز ۲۵ هچ می شوند و اصلا جای نگرانی نیست. به منظور حذف تخم های جنین مرده و بدون نطفه , در روز ۸ جوجه کشی از کبک و سپس در روز انتقال آنها از دستگاه ستر به هچر ( ۳ روز مانده به هچ), تخم ها تحت کندلینگ (تور سنجی ) قرار می گیرند. پس از خشک شدن جوجه ها, آنها را از فضای هچر به فضای نگه داری (سالن پرورش) برده که دارای دستگاه مادر مصنوعی بوده و از قبل ضدعفونی شده است. باید توجه داشت که ظروف آبخوری و دانخوری به اندازه کافی در دسترس باشد. ظروف آبخوری باید دارای دهانه پهن و دیواره کم ارتفاع باشند. در غیر این صورت امکان خفگی جوجه ها وجود دارد.

عمق آب نباید متجاوز از ۲ سانتیمتر باشد. جوجه های کبک باید به طور مداوم به آب خنک و تازه دسترسی داشته باشند تا بتوانند در صورت نیاز آب مورد نیاز خود را مصرف نمایند ، این نکته را نیز باید مورد توجه قرار دهید که ظرف های آب خوری کبک را تمیز نمایید این عمل باید به صورت مداوم و در زمان های مورد نیاز صورت گیرد و گند زدایی شود. در مورد دستگاه های مادرمصنوعی , دما برای چند روز اول ۳۲ – ۳۵ درجه سیلسیوس  بوده و در هر هفته دما به ازای ۵ درجه کاهش یافته تا جوجه ها به سن یک ماهگی برسند و بزرگ شده باشند. وقتی جوجه به این سن رسید دیگر نیاز اساسی به وجود مادر مصنوعی احساس نمیشود و بنا به تشخیص خود میتوانید مادر مصنوعی را حذف نمایید.

فضای پرورش باید از سیستم تهویه مطلوبی برخوردار باشد تا بیماری ها و سایر موارد که صدمات زیادی به گله میزند و باعث مرگ و میر میشود شیوع نیابد. در صورت نگهداری جوجه ها در سالن باید به خاطر داشت که کف سالن به خودی خود گرم نبوده و جوجه ها ممکن است با مشکل مواجه شده و دچار سرماخوردگی یا خفگی ناشی از روی هم ریختن شوند. لذا در بستر باید از کف پوش هایی همانند نرمه چوب, سیفال برنج, کاه و یا پوشال بسته بندی استفاده نمود. در پایان متذکر می گردد که جوجه ها برای هفته اول باید در نزدیکی منبع حرارتی قرار گرفته و حتی المقدر در قفس یا سالن مشبک ( توری کشی) نگهداری شوند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله