پرورش گله مولد کبک

پرورش گله مولد کبک – آیا نگهداری گله مولد برای مجموعه پرورش کبک لازم است ؟

گله مولد می تواند اولین بخش تولیدی در یک واحد پرورش کبک باشد.در بخش مولدان در صورتی که سرمایه گذاری و شرایط اولیه را فراهم کنید مدیریت این بخش نسبتا ساده است.نگهداری مولد در مجموعه پرورش کبک سبب میشود که نیازی به خرید تخم نطفه دار و جوجه نباشد و تنش و تلفات جابه جایی جوجه تازه متولد شده تقریبا حذف میشود.

مهم ترین پیچیدگی که نگهداری گله مولد در یک مجموعه پرورش کبک دارد این است که در صورت تولید مداوم ، هر هفته مقدار مشخص تخم نطفه دار و جوجه تولید می شود.در صورتی که مشتری لازم برای فروش این محصولات وجود نداشته باشد باید امکانات لازم برای پرورش مداوم در داخل مجموعه وجود داشته باشد.در واقع باید شرایطی فراهم کنیم که هر هفته بتوان جوجه تولیدی را در مجموعه پرورش داد.
با توجه به پیچیدگی تولید در گله مولد کبک نگه داری آن هزینه زیاد و مدیریت قوی نیاز دارد ، از طرفی با توجه به این که در تولید کبک نیاز به اجرای برنامه نوری متناوب در طول سال است ، بنابراین در صورت تصمیم به تولید مداوم در طول سال نگه داری یک گله مولد جوابگو نبوده و باید حداقل از دو یا سه گله مولد که هرکدام شرایط سالن و پرورش جداگانه ای لازم دارند استفاده نمود.

تخم نطفه دار کبک

تخم نطفه دار کبک

روش های تشکیل گله مولد کبک
برای تشکیل گله مولد از سه طریق می توان اقدام کرد :

دستگاه جوجه کشی صنعتی
دستگاه جوجه کشی ۳۰۰۰ تایی

۱-تهیه تخم نطفه دار کبک 

در این روش می توان با خرید تخم نطفه دار و انجام جوجه کشی مناسب و پرورش آن ، گله مولد ایجاد نمود.در این روش نیاز به ۲۴ روز برای جوجه کشی و ۶-۷ ماه برای رسیدن به سن تخم گذاری زمان لازم است ، بنابراین حدود ۸ ماه برای رسیدن به گله مولد با سن مناسب تخم گذاری زمان نیاز داریم.چنانچه تخم نطفه دار از تولید کننده مطمئن خریداری شود این روش از لحاظ بهداشتی مناسب ترین ولی طولانی ترین راه تشکیل گله مولد است.
ارزان ترین روش تهیه کبک به عنوان مولد و یا پرورش ، خرید تخم نطفه دار است.در صورتی که تخم نطفه دار از گله های مطمئن خریداری شود و از سلامت گله مولد آن اطمینان داشته باشیم کم ترین آلودگی و خطر را برای تشکیل گله مولد اولیه خواهد داشت.
در زمان خرید تخم نطفه دار در ابتدا از سلامت گله مولد باید مطمئن بود.این کار با بررسی ظاهر پرنده تا حدودی قابل انجام است.در صورتی که مقدار خرید قابل توجه است و این خرید به صورت مداوم انجام میشود می توان تاییدیه سلامت گله مبدا را از دامپزشکی و یا آزمایشگاه دامپزشکی درخواست نمود.
پس از اطمینان از سلامت گله باید از نگه داری و انتقال تخم اطمینان داشته باشیم.معمولا تخم نطفه دار باید چند نوبت در روز به خصوص در ساعات اوج تخم گذاری جمع آوری شود.پس از جمع آوری تخم در اتاق نگه داری با دمای ۱۵-۱۳ درجه سانتی گراد تا زمان انتقال به دستگاه نگه داری شود.

جوجه یک روزه کبک

جوجه یک روزه کبک

۲-تهیه جوجه یک روزه کبک

با خرید جوجه ، دیگر نیازی به عملیات جوجه کشی نیست و تنها به ۶-۷ ماه برای رسیدن به سن تخم گذاری زمان نیاز است.این روش نیز اگه جوجه مناسب و از فاصل نزدیک خریداری شود هم مقرون به صرفه بوده و هم نسبت به روش اول دوره کوتاه تری را طی می کند.مهم ترین نکته در زمان تهیه جوجه یک روزه کبک ، سالم بودن گله مولد و کیفیت مناسب جوجه است.

۳-خرید کبک مولد 

میتوان با خرید جوجه کبک در سن ۴-۵ ماهگی و پرورش آن تا ۶ ماهگی کوتاه ترین مسیر را برای تولید گله مولد انتخاب کرد.از بین پرندگان می توان مناسب ترین آن ها را برای تشکیل گله مولد انتخاب کرد که برای این کار پرندگانی که دارای رشد مناسب ، پرهای براق و کامل ، نوک و پاهای قرمز رنگ و فرم و شکلی که نشان دهنده سلامت آن ها است انتخاب می شوند.
باید در جابه جایی مولدان دقت کرد که این کار را قبل از شروع تخم گذاری پرنده انجام دهیم به دلیل این که اگر جابه جایی در زمان تولید باشید سبب ایجاد تنش به پرنده شده و تولید متوقف می شود.
ظرفیت مناسب گله مولد کبک
تعداد جمعیت گله مولد به مقدار نهایی که در هدف مجموعه پرورش کبک است بستگی دارد.به عنوان مثال اگر قصد تولید دو تن گوشت به صورت هر دو هفته یک بار را داشته باشید نیاز به حدود ۶۰۰۰ جوجه یک روزه هر دو هفته یک بار و برای تولید این تعداد جوجه یک روزه به حدود ۸۰۰۰ تخم نطفه دار در طول دو هفته نیاز دارید ، بنابراین برای تولید روزانه حدود ۶۰۰ عدد تخم نطفه دار ، نیاز به نگه داری ۱۰۰۰ قطعه مولد ماده است.در صورتی که نسبت نر به ماده یک به سه باشد در کل نیاز به نگه داری ۱۳۵۰ قطعه مولد دارید.
اندازه گله به ظرفیت و نیاز بخش پرورش جوجه بستگی دارد.باید متناسب با فضای در اختیار برای بخش پرورش و هم چنین تقاضای بازار ، اندازه گله مولد در مشخص کرد.نگه داری گله های بزرگ تر از نیاز بخش پرورش سبب میشود که در برخی هفته ها تخم نطفه دار و یا جوجه یک روزه مازاد بر ظرفیت مجموعه پرورش خود داشته باشید.در صورتی که مشتری لازم برای فروش این تولیدات حد واسط را نداشته باشید ضررهای سنگینی به مجموعه شما وارد خواهد شد.
سالن مورد نیاز پرورش گله مولد
اصولی که ساختمان ها برای کبک همانند سایر پرندگان پرورشی است.برای اطلاعات بیشتر می توانید به منابع مربوط به ساختمان های طیور مراجعه کنید.
نوع روش پرورش گله مولد چه برای تخم خوراکی و چه برای تولید تخم نطفه دار بایستی در قفس باشد.در روش بستر به دلیل کوچک بودن تخم این پرنده و از طرفی غریزه بر هم زدن بستر ، جمع آوری تخم مشکل بوده و تخم با بستر ، آلوده شده و بوی مدفوع میگیرد.این آلودگی در فرآوری و مصرف تخم مشکل ایجاد می کند.
در گله های مخصوص تخم خوارکی به هیچ عنوان نباید مولد نر در گله نگه داری کرد.
مقدار فضای سالن برای نگه داری گله مولد بستگی به جمعیت گله مولد دارد.مثلا اگر ظرفیت مجموعه پرورش خود را بر اساس ۲۰۰۰ مولد مشخص کرده اید برای نگه داری این تعداد مولد به حدود ۲۰ متر قفس چهار طبقه نیاز دارید.معادل ۱.۵ برابر فضای مورد نیاز برای نصب قفس ، فضای راهروها در نظر گرفته میشود ، بنابراین به حدود ۵۰ متر مربع فضا برای نگه داری ۲۰۰۰ مولد نیاز دارید.
اگر برنامه تولید مداوم در طول سال را داشته باشید باید حداقل دو گله با برنامه نوری متفاوت داشته باشید که به صورت متناوب و مکمل یکدیگر به تولید ادامه دهند ، بنابراین باید حداقل دو و یا سه سالن مستقل داشته باشید.
شرایط پرورش برای گله مولد جهت تولید جوجه گوشتی یا تولید تخم خوراکی کبک نسبتا یکسان است.با این تفاوت که در گله های مخصوص تخم خوراکی به هیچ عنوان نباید مولد نر در گله نگه داری کرد.
نگه داری کبک مولد در بستر در نهایت سبب تولید تخم هایی آلوده به کود و مواد بستر شده و در نتیجه تخم ها در معرض آلودگی های قارچی و میکربی قرار میگرند.بعد از قرار گرفتن تخم در دستگاه جوجه کشی به دلیل فراهم بودن شرایط برای رشد قارچ ها و میکرب ها در دستگاه ، این آلودگی به سرعت از سطح پوسته به داخل تخم نفوذ کرده و سبب تلفات جوجه در زمان جوجه کشی می شود.در صورتی که جوجه متولد شود در طول پرورش سبب افت شدید تولید و افزایش تلفات خواهد شد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله