پرورش قرقاول | تغذیه ، جوجه کشی ، بیماری ها و روش های درمان

این پرنده زیبا علاقه افراد بسیاری را به خود جلب کرده است و پرورش این پرنده اصولاً به دلیل درآمدزایی بالای آن انجام می شود . حائز اهمیت است بدانید که اگر علاقه ای به این پرنده ندارید مطمئناً در پرورش ان به موفقیت دست نخواهید یافت از این رو ابتدا باید تکلیف خود را مشخص نمایید چرا که انجام دادن روزانه چند ساعت کاری که به آن هیچ گونه علاقه ندارید نه تنها بسیار سخت بلکه غیرممکن می باشد .

پرورش قرقاول

هدف از پرورش قرقاول

۱- تولید گوشت قرقاول

بدیهی است که گوشت قرقاول منبع مناسبی از پروتئین می باشد از این ور پرورش این پرنده برای تولید گوشت یکی از بهترین راه های ایجاد یکی منبع درامد می باشد . باید به این نکته توجه داشت که گوشت قرقاول به عنوان یکی از لذیذ ترین و محبوب ترین گوشت پرنده در دنیا در نظر گرفته می شود . از ویژگی های بارز گوشت این پرنده مقدار بالای مواد مغذی در آن و همچنین خواص نهفته در آن می باشد به طوری که در مقایسه ارزش غذایی ، گوشت قرقاول در مقایسه با گوشت پرنده هایی چون مرغ یا بوقلمون بسیار غنی تر بوده و از نظر طعم نیز لذیذ تر از گوشت اکثر پرنده ها و حتی بسیاری از حیوانات مانند بز کوهی می باشد .

پرورش قرقاول

دستگاه جوجه کشی سوپر مینیاتور 126 تایی
دستگاه جوجه کشی ۱۲۶ تایی

البته به این نکته نیز باید توجه داشت که گوشت قرقاول از قیمت نسبتاً بالایی برخوردار است از این رو افراد بسیاری که تمایل به مصرف آن دارند نمی توانند و یا به سختی می توانند آن را تهیه نمایند .

خوشبختانه امروز با بهره گیری از تکنولوژی بروز جهانی و همچنین با انجام برخی اصلاح های لازم نژادی نرخ تولید و نگهداری این پرنده به میزان قابل توجهی افزایش یافته است که این امر به نوبه خود باعث عدم نیاز به شکار این پرنده شده است .

تمامی این موارد به صورت زنجیروار دست در دست هم داده اند تا پرورش این پرنده به امری سهل تبدیل شده و مهم تر از آن تولید گوشت قرقاول نیز با هزینه هایی پایین تر انجام بگیرد . به همین دلیل است که بازار خرید و فروش گوشت این پرنده رونق خاصی پیدا کرده است .

۲- برپا کردن شکارگاه مصنوعی

شابد خاطراتی که از پدر و پدر بزرگ هایمان که در باره شکار پرندگان و کباب کردن آنها برایتان تعریف کرده اند را به یاد داشته باشد . در واقع در گذاشته که تعداد پرنده ها زیاد بود شکار پرنده هایی که گوشت حلالی دارند یک ورزش برای افراد بسیاری به حساب می آمد . این امر باعث شده تا افراد بسیاری دست به برپایی انواع شکارگاه های پرنده از جمله قرقاول بزنند .

باید به این نکته هم توجه داشت که تقریباً ۱۱ تا ۱۵ پوند در کشور بریتانیا هزینه می شود تا این پرنده پرورش داده شده و به پرواز درآید و در تیررس یک اسلحه شکاری قرار بگیرد .

علاقه زیاد مردم انگلستان به ورزش تیراندازی و همچنین پرداخت هزینه های گزاف توسط ورزشکاران فعال در این رشته باعث شده تا این کار به یک فعالیت بسیار پر سود تبدیل شود .

پرورش قرقاول

۳- بهره گیری از زیبایی های این پرنده

قرقاول یکی از زیبا ترین پرنده هایی باشد که در باغ های عمومی و خصوصی پرنده می توان یافت . همین امر باعث شده تا بسیاری از پرورش دهنده ها و افرادی که در این زمینه صاحب نظر می باشند دست به نگهداری و پرورش نژادهای زیبای قرقاول بزنند . این افراد بعد از گذشت مدتی پرنده های خود را به پارک های پرنده و همچنین باغ وحش ها با قیمت مناسبی می فروشند .

امروزه در بسیاری از پارک های شهر های بزرگ قفس های بزرگی قرار داده می شوند و در داخل قفس ها نژاد های گوناگونی از پرنده ها قرار داده می شوند تا مردم از دیدن انها لذت ببرند .

عکس قرقاول

شایان ذکر است که برخی از گونه های قرقاول از زیبایی منحصر به فردی برخوردار هستند و به همین دلیل در رأس توجه پرورش دهنده ها قرار دارند . علاوه بر این بسیاری از افراد به صورت محدود به نگهداری این پرنده ها در باغ ها و مکان های خاصی چون پاسیو ها می پردازند تا در کنار سرگرمی از زیبایی منقلب کننده این پرنده لذت ببرند . از جمله نژاد های بسیار زیبای قرقاول می توان به قرقاول لیدی و همچنین قرقاول طلایی اشاره کرد .

بهره گیری از قرقاول در تاکسیدرمی

تاکسیدرمی : خشک کردن پرنده یا هر حیوانی و تبدیل آن به مجسمه های زیبا با نام تاکسیدرمی شناخته می شود .

یکی دیگر از راه هایی که می تواند سود دهی بالایی از پرورش قرقاول به وجود بیاورد بهره گیری از روش تاکسیدرمی است . البته باید به این نکته هم توجه داشت که از شیوه تاکسیدرمی نه تنها در پرنده ها بلکه برای حیواناتی چون بز ، روباه و … نیز استفاده میشود .

استفاده از پرنده های تاکسیدرمی برای زیباسازی به دلیل جلب توجه مردم و همچنین توریست ها می تواند منبع درآمد خوبی باشد .

تاکسیدرمی قرقاول

نگهداری و پرورش قرقاول

برای پرورش قرقاول ، در حالت کلی دو روش وجود دارد که هر کدام از آنها مستلزم انجام برخی کار ها و تکنیک ها می باشد .

تهیه قرقاول مولد اولین روش برای پرورش این پرنده

در صورت استفاده از روش خرید مولد استفاده نمایید برخی نکات وجود دارند که انجام آنها نه تنها بسیار مهم بلکه کاملاً ضروری می باشد .مورد اولی که باید به آن توجه شود سن قرقاول ها است . قرقاول مولدی که می خواهید خریداری نمایید باید ۱۱ الی ۱۷ ماهه باشد .

مورد بعدی توجه به نسبت تعداد نرها و ماده ها می باشد . در واقع برای هر ۸ قرقاول ماده باید ۱ گونه نر در نظر گرفته شود . پس می توان این برداشت را کرد که برای ۴۰ ماده ۵ نر مورد نیاز است .

آخرین موردی که باید به آن توجه کرد نوع سیستم پرورش و نگهداری پرنده است . برای پرورش قرقاول ماده می توان از ۲ روش متنوع قفس و رو به بستر بهره گرفت .

پرورش قرقاول

مواردی برای پرورش گله مولد قرقاول باید رعایت شود

– در حالت ایده آل باید گله مولد مادر روی بستر پرورش و نگهداری شود .
– برای نگهداری ۴ پرنده باید ۱ متر مربع در نظر گرفته شود .
– رعایت بهداشت ، ضدعفونی کردن محیط و تمیز کاری باید به صورت مرتب انجام بگیرد .
– قرقاول هایی که خواهر و برادر هستند را نباید برای راه اندازی گله در نظر بگیرید .
– محیطی که برای پرورش این پرنده در نظر میگیرید باید قابلیت تنظیم میزان نور داشته باشد تا کاربر بتواند نور محیط را با توجه به نیاز پرنده تنظیم نماید .
– بهترین و مناسب ترین شدت نور در دوران تخم گذاری قرقاول در حدود ۱۱ تا ۱۵ لوکس می باشد .
– باید به این نکته توجه داشت که روشنایی شدیدی می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله بیماری کانی بالیسم شود . کانی بالیسم یا بیماری همدیگر خواری بسیار خطرناک بوده و در این شدت نور بالا می تواند گله را تحت تاثیر خود قرار دهد .
– مورد بعد تهویه مکان نگهداری پرنده است که از اهمیت بالایی برخوردار است . این امر نه تنها در این مورد بلکه در سالن های پرورش انواع طیور و مرغداری ها نیز پر اهمیت می باشد . تهویه که برای مکان نگهداری قرقاول در نظر گرفته می شود باید به صورت دائم و مرتب انجام شود چرا که بالا یا پایین شدن ناگهانی آن می تواند باعث شوک دمایی شود .
– دمای سالن باید به صورت دقیق کنترل شود چرا که دنای یکی از مواردی است که در افزایش یافتن کیفیت تولید و همچنین در جلوگیری از استرس دمایی نقش اساسی دارد . دمای مناسب پیشنهادی ۲۲ تا ۲۶ درجه می باشد .

پرورش قرقاول

– همان گونه که افراد فعال در زمینه نگهداری و پرورش پرنده می دانند رطوبت و دما دو عامل بسیار مهم در پرورش و همچنین در جوجه کشی پرنده می باشد . تنظیم و کنترل رطوبت محیط سبب خشک ماندن محیط شده و از برزو مشکلاتی چون ایجاد لجن و همچنین رشد قارچ پیشگیری می شود . رطوبت ایده آل برای مکان نگهداری قرقاول در حدود ۲۵ تا ۵۰ می باشد .
– باید به این نکته هم توجه داشت که پایین بودن میزان رطوبت می تواند باعث بروز مشکلاتی چون بیماری های تنفسی شود .
– آخرین موردی که می توان به آن اشاره کرد کنترل استرس می باشد . بالا و پایین شدن دما ، افزایش یا کاهش یافتن ناگهانی نور ، ورود افراد یا حیوانات غریبه و مهم تر از همه ایجاد صدا می تواند باعث ایجاد استرس در این پرنده شود . تغییرات دمایی و غذایی مهم ترین مورد هایی هستند که بیشترین تاثیر را بر روی پرنده می گذارد .

خرید تخم نطفه دار قرقاول برای جوجه کشی دومین روش پرورش

از ویژگی های بارز خرید تخم نطفه دار پایین بودن قیمت آن در مقایسه با دیگر شیوه ها می باشد . برای استارت پرورش قرقاول می توانید به تهیه تخم نطفه دار اقدام نمایید . برای شروع این کار می توانید تعدادی کافی یعنی در حدود ۴۰۰ یا ۵۰۰ تخم نطفه دار خریداری کرده و به جوجه کشی از آنها بپردازید و با انواع تکنیک هایی که در جوجه کشی استفاده می شوند به خوبی آشنا شوید .قرقاول آمریکایی یکی از بهترین نژاد های قرقاول می باشد که برای جوجه کشی بیشتر از دیگر نژاد ها مورد استقبال دیگران قرار می گیرد .

تخم نطفه دار قرقاول

البته باید به این نکته هم توجه داشت این پرنده دارای انواع نژاد های گوناگون می باشد که برخی از این گونه ها به منظور های زینتی پرورش داده می شوند از این رو برای جوجه کشی از این پرنده باید کیفیت دستگاه جوجه کشی به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد چرا که کم و بیش شدن دما و رطوبت یا تهویه نامناسب می تواند تخم های نطفه دار را به خطر بیندازد .

در صورت استفاده از دستگاه جوجه کشی مجهز و با کیفیت شما می توانید از ۷۰ درصد راندمان از جوجه کشی قرقاول آمریکایی به دست آورید . از این رو بعد از گذشت دوره جوجه کشی که در حدود ۲۴ تا ۲۶ روز است از ۴۰۰ تخم شما ۳۵۰ پرنده به دست خواهید آورد .

جوجه کشی از قرقاول نیازمند رعایت برخی نکات می باشد :

– تخم هایی که برای جوجه کشی مناسب نمی باشند باید هر ۳۰ دقیقه یک بار از مجموعه تخم ها حذف شوند . با این کار شما تخم هایی را که فاقد جوجه خواهند بود تدریجی از مجموعه حذف خواهید کرد .

– تخم هایی را که توسط قرقاول گذاشته شده را فوراً جمع آوری کرده و تمیز نمایید . بهترین عملکرد این است که تخم ها را در یک مکان ایده آل با شرایط تخم ها قرار دهید . دما و رطوبت مناسب برای این مکان به ترتیب ۱۵ درجه و ۷۵ درصد می باشد . البته باید به این نکته نیز توجه شود تخم ها را می توان حداکثر تا ۱۴ روز نگهداری کرد .

– در صورتی که مجبور به نگهداری تخم ها آن هم بیش از ۱۴ روز شدید باید آنها را روزانه چند بار بچرخانید .

– یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از قرار دادن تخم ها در دستگاه باید رعایت شود ضدعفونی کردن آن است .

– علاوه بر تامین کردن تمام شرایط لازم باید برخی نکات نیز در مکان نگهداری تخم نطفه دار رعایت شود . برای نمونه صدا های ناهنجار می تواند باعث ایجاد استرس در جنین داخل تخم شود . شایان ذکر است که استرس باعث از دست رفتن تخم ها و در نتیجه باعث از دست رفتن سرمایه شما خواهد شد .

دستگاه جوجه کشی قرقاول

پرورش صنعتی قرقاول جهت تولید گوشت

برای تولید گوشت باید پرورش قرقاول ها به صورت صنعتی انجام بگیرد . بیشتر قرقاول های گوشتی موجود در ایران متعلق به نژاد های آمریکایی و خزری می باشند . البته برخی از پرورش دهنده ها از قرقاول های نژاد پاکستانی نیز برای تولید گوشت نگهداری می کنند . نژادهای دیگری از قرقاول ها وجود دارند که از درصد تخم گذاری پایین ، ایراد وزنی و … برخوردار هستند از این رر نگهداری از آنها توسط افراد صاحب نظر توصیه نمی شود .

قرقاول های نر و ماده چه تفاوت هایی با هم دارند

قرقاول ها نر و ماده از از نظر ظاهر تفاوت های بارزی با هم دارند که البته این تفاوت نیز ار نژادی به نژاد دیگر متفاوت می باشد .نر هایی که به بلوغ جنسی رسیده اند از نظر ظاهر دارای بال های چند رنگ می باشند . دم این پرنده ها دراز بوده و ویژگی دیگری که آنها را بیشتر متمایز می کند گردن آن ها می باشد که به رنگ سبز تیره و شفاف می باشد .

ماده های بالغ از نظر ظاهر تفاوت های کاملاً بارزی با نر ها دارند . پر های این پرنده به رنگ نخودی تیره بوده انبوهی از لکه های زرد رنگ سیاه بر روی آن قرار دارند .گونه های نر از نظر صوت و صدا شبیه به کور کور می مانند و ذاتاً در مواجه با برخی شرایط های خاص مانند هیجان بالا سر و صدا راه می اندازند .

از نظر اندازه قرقاول نر در حدود ۸۷ cm و قرقاول ماده تقریباً ۵۲ cm می باشد . البته باید به این نکته هم توجه داشت اندازه برخی از قرقاول های ماده تا ۶۲ cm نیز می رسد .

تغذیه قرقاول

تغذیه قرقاول ها

پرورش قرقاول و یا هر پرنده دیگری نیازمند توجه زیاد به تغذیه آن می باشد . در آغاز کار پرورش باید مقدار غذایی که برای پرنده در نظر میگیرید زیاد باشد . ایده ال ترین و بهترین غذا برای تغذیه این پرنده استارتر ۲۸ درصد پروتئین تا ۳۰ روز اول می باشد سپس به ترتیب ۲۵ درصد پروتئین از ۱ ماه تا ۷۰ روز ، ۲۲ درصد از ۷۰ (۱۰ هفتگی) تا ۱۶ هفتگی باید رعایت شود .

نگهداری جوجه قرقاول یک روزه

نگهداری و مراقبت از جوجه های تازه به هچ رسیده تمامی پرنده ها امری بسیار حساس بوده و جوجه قرقاول یک روزه نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . دسترسی به آب تمیز و غذای مناسب آن هم به مقدار زیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . علاوه بر این مکانی که برای نگهداری جوجه ها در نظر میگیرید باید فضای کافی را برای زندگی و جنب و جوش جوجه ها داشته باشد همچنین محیطی مورد نظر باید تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد .

پرورش جوجه قرقاول

کف سالن یا هر مکانی که برای نگهداری جوجه ها در نظر گرفته شده را نباید با موادی چون مقوا یا روزنامه پوشش دهید چرا که جوجه قرقاول ها نمی توانند بر روی سطح صاف بایستند . از این رو بهترین روش بهره گیری از خاک اره برای پوشش دادن کف محیط می باشد . حائز اهمیت است بدانید که همواره هر مادری مصنوعی برای ۲۰۰ تا ۲۴۰ جوجه مناسب می باشد .

باید به این نکته هم توجه داشت که تخم های نطفه دار در آخرای فصل سبز بهار و اول های تابستان در دسترس قرار می گیرد و از آنجایی که این فصل ها خود گرم هستند ، تامین گرمای سالن چالش بزرگ و پر هزینه ای نمی باشد . اساساً برای تامین نور سالن از لامپ های مادون قرمز بهره می برند چرا نور سفید برای سالن بسیار خطر ساز بوده و باعث بروز مشکلاتی حادی چون دگرخواری یا همان کانیبالیسم می شود .

دگر خواری یا کانیبالیسم چیست ؟

پرنده ها هر نوع که باشند دارای خصلت هایی هستند که برخی برای ما پنهان و برخی دیگر بر اساس برخی آزمایش ها و تحقیق ها برای ما شفاف می باشند . قرقاول های پرورشی در دوره رشد و تکامل میل به دگر خواری یکدیگر دارند . این امر ذاتاً زمانی اتفاق می افتد که آب و غذا برای پرنده در دسترس نباشد یا به مقدار کافی نباید همچنین دمای غیر استاندارد سالن نیز می تواند باعث بروز این واقعه باشد .

حائز اهمیت است بدانید که در صورت بهره گیری از نور سفید در سالن به عنوان منبع نور شاهد ازدحام جوجه ها خواهید شد که در واقع نشان از آغاز دگرخواری در سالن است . باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت شروع این پروسه دیگر کنترل یا مهار آن غیر ممکن است . همین امر باعث شده تا پرورش دهنده ها تمام اقدامات لازم را برای پیشگیری از این واقعه انجام دهند .

جوجه کشی قرقاول

جوجه کشی از قرقاول مستلزم رعایت برخی نکات می باشد و اولین نکته مربوط به قبل از جوجه کشی یعنی زمان انبار کردن تخم های نطفه دار می باشد . از انبار کردن تخم های بی کیفیت ، ترک برداشته و یا تخم هایی که دارای پوسته نازک می باشند پرهیز کنید چرا که این تخم ها کیفیت لازم را برای نگهداری دما و رطوبت ندارند و باعث از بین رفت جنین خواهند شد .

پرورش قرقاول

مورد دیگری که باید به آن توجه شود اندازه تخم نطفه دار در نظر گرفته شده برای جوجه کشی می باشد . اگر تخم نطفه دار دارای سایز بزرگی باشد درصد هچ را پایین می اورد و همچنین تخم های ریز نیز باعث به دنیا آمدن جوجه های بسیار کوچک و ضعیف خواهد شد . از این رو در انتخاب سایز تخم ها بسیار دقت نمایید .

وضعیت و شرایط محیطی ایده آل جهت جوجه کشی

انبار یا محیطی که برای نگهداری تخم های نطفه دار در نظر گرفته شده باید تمامی شرایط لازم را برای این کار داشته باشد . محل نگهداری تخم ها باید دارای دمایی مناسب ، نسبتاً خنک و همچنین مرطوب باشد . دمای مناسب برای این محیط در حدود ۱۵ درجه می باشد . همچنین رطوبت ایده آل برای این مکان در حدود ۷۴ درصد بوده که باید رعایت شود .

اصولاً تخم نطفه دار نباید بیش از ۶ روز در انبار نگهداری شود ولی به هر دلیل اگر لازم شد که تخم ها بیش از ۶ روز نگهداری شوند باید تخم ها را ۲ بار در هر ۲۴ ساعت بچرخانید . حائز اهمیت است بدانید که هر چقدر نگهداری تخم ها در انبار بیشتر طول بکشد درصد هچ تخم ها کاهش پیدا می کند .

دوره جوجه کشی

مدت زمانی جوجه کشی از این پرنده تقریباً ۲۵ روز می باشد . بعد از گذشت ۲۱ روز از جوجه کشی تخم ها مرحله ستر را به پایان می رسانند و وارد دوره هچر می شوند . جوجه کشی فرایندی بسیار حساس است و کاهش یا افزایش دما یا رطوبت در طول جوجه کشی می تواند باعث بروز برخی مشکلات و یا حتی می تواند سبب از دست رفتن جنین داخل تخم ها شود .

پرورش قرقاول

دمای مناسب برای جوجه کشی از قرقاول در دوره ستر ۳۶.۶ درجه و در دوره هچر ۳۷.۲ درجه می باشد . همچنین رطوبت لازم در دوره ستر ۶۵ درصد و در دوره هچر ۸۰ درصد می باشد .

شرایط لازم برای جوجه کشی قرقاول

۴ عامل رطوبت ، دما ، تهویه و تامین اکسیژن نیاز های حیاتی برای جوجه کشی از تمامی پرنده می باشد که قرقاول نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد . اگر جوجه کشی را به صورت صنعتی و با استفاده از دستگاه جوجه کشی انجام می دهید باید از کیفیت دستگاه اطمینان حاصل نمایید ولی اگر جوجه کشی از تخم ها به صورت سنتی و توسط خود پرنده انجام می شود باشد محیط دارای تهویه مناسب باشد تا جنین داخل تخم ها اکسیژن لازم را درست کرده و مراحل رشد و نمو را سپری نمایند .

۴.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله