کنترل میکروارگانیسم خوراک بلدرچین : ۱- پلت کردن خوراک ساده ترین روشی است که می توان پیشنهاد کرد ولی کاملترین روش نیست زیرا درست است که به علت بخار دهی به اقلام دان بعد از میکس و فشرده سازی آن ها بسیاری از میکروارگانیسم ها میمیرند ولی ممکن است که پس از گذشت زمان مجدداً به انواع میکروارگانیسم ها آلوده شوند.

۲- پروبیوتیک ها که موجوداتی ریز هستند با اعمال برخی روش ها می توانند تا حدی جلوی فعالیت های میکروب های بیماریزا را در بدن بلدرچین یا هر پرندهٔ دیگری بگیرند که البته به توضیح زیادی جهت بکار گیری آن ها نیاز نداریم زیرا این موجودات به همراه بلدرچین ها و در احشاء آن ها هم زیستی دارند و کار خود را انجام می دهند و تنها

می توان گفت که پروبیوتیک ها از طریق رقابت غذایی ، چسبیدن به میکروارگانیسمهای بیماری زا و ساخت مواد آنتی باکتریال در این زمینه به بلدرچین ها کمک می کنند و از نظرهای دیگری در زمینهٔ تحریک بدن برای تولید آنتی بادی و کمک بسه متابولیسم مواد غذایی به فعالیت می پردازد که نشان دهندهٔ اهمیت مثبت این موجودات است.

۳- اسیدهای آلی دسته سوم بازدارنده های باکتریایی و قارچی در خوراک بلدرچین هستند به گونه ای که اگر پیش از مصرف خوراک توسط گله به آن مقداری از این اسیدها بیفزاییم میتوانیم جلوی رشد بسیاری از میکروارگانیسم ها را بگیریم که البته به ازاء میزان آلودگی خوراک می توان دوزهایی در بازه ۱ – ۲۵٪ را در جیرهٔ بلدرچین تزریق نمود و یا اینکه می توانیم با تغییر این میزان دوز در سرعت پاکسازی دان تغییر ایجساد کنیم. برای رشد کپک ها نیز می توان تا یک چهارم میزان کل جیره به آن اسید آلی اضافه نمود تا رشد قارچ ها هم تا حد قابل توجهی متوقف شود و در کنار آن حرارت و رطوبت کافی را برای جلوگیری از رشد آن ها که بسیار مؤثر است رعایت کنیم.

دستگاه جوجه کشی 840 تایی درنا 4
دستگاه جوجه کشی درنا ۴

 

روش های کنترل میکروارگانیسم خوراک بلدرچین - دان بلدرچین

روش های کنترل میکروارگانیسم خوراک بلدرچین – دان بلدرچین

۴ – در ادامه مبحث روش های کنترل میکروارگانیسم خوراک بلدرچین آلومینوسیلیکاتها به عنوان فاکتور بعدی در جهت کنترل باکتری ها و قارچ ها می توانند مطرح باشد (همچنین به عنوان یک آنتی توکسین قارچی) زیرا به ازای استفاده از آن به میزان ۵/-۱/۲٪ کل وزن جیره می تواند تأثیر بسیار خوبی بر کاهش سموم بگذارد.

۵- ذغال فعال مقوله ای کوتاه است که برای آن نیز می توان گفت یک آنتی توکسین مؤثر است که در صورت استفادهٔ آن به میزان یک پنجم کل وزن جیره می توان شاهد کاهش چشمگیر اثرات توکسینی قارچ ها بود.

۶- دود دهی با نرمالدهید می تواند در حین میکس کردن به مدت ۵ دقیقه تا حدود ۵ سانتیمتری دان را از اثرات میکروبی مصون کند و هیچ گونه تأثیرات سوئی را از نظر خوش خوراکی و سم گرایی بر روی دان و خوراک باقی نگذارد و این در حالی است که غیر از فرمالین سایر مواد شیمیایی یا آنقدر ضعیف هستند که به خوبی نمی توانند خوراک را ضد عفونی کنند و یا اثرات مخربی بر روی خوراک دارند.

۷- استفاده از مانور که یک قند ۶ کربنی است و می تواند با پر کردن محل های اتصال میکروب سالمونلا به روده مانع از چسبیدن این میکروب به آن شود و حاصل آن دفع بی خطر سالمونلا باشد که از این قند نیز برای پیشگیری از ابتلا به سالمونلا می توان در جیره استفاده کرد.

۸- استفاده از اشعه جهت کنترل میکروارگانیسم ها روش غیرمتداول ولی امکان پذیر است و می توان با تاباندن اشعه در سطوح ۲۰ – ۵ بر خوراک بلدرچین علاوه بر نابودی چشمگیر میکروارگانیسم ها به افزایش رشد بلدرچین ها در پی مصرف بیشتر خوراک و بازدهی بسیار بهتر آن ها دست یافت و این در حالی است که هیچ گونه مشگل خاصی در مصرف این نوع خوراک دیده نشده است.

کلمات مرتبط : بلدرچین ، دان بلدرچین ، خوراک بلدرچین ، نحوه دان دادن به بلدرچین ، خوراک بلدرچین گوشتی ، کنترل میکروارگانیسم دان طیور ، میکروارگانیسم چیست ؟ ، میکروارگانیسم دان پرندگان

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله