آموزش جوجه کشی از اردک – جوجه کشی اردک

آموزش جوجه کشی از اردک – جوجه کشی اردک : شرایط جوجه کشی اردک و غاز تقریباً مشابه هم می باشد. اردکها معمولاً صبح زود و یا غروب و یا شب تخم میگذارد. کمتر اتفاق می افتد که وسط روز تخم بگذارند به همین خاطر باید ترتیبی اتخاذ گردد که به خاطر جلوگیری از شکسته شدن و آلودگی تخم اردکها، صبح جمع آوری تخم صورت گیرد. اگر مشاهده کردید که اردکها داخل لانه تخمگذاری روی تخم خوابیده اند ۲ ساعت بعد هم برای جمع آوری تخم اقدام کنید بهتر است. برای جمع آوری تخم از دو ظرف پلاستیکی استفاده کنید و تخم های سالم را در یک ظرف و تخم های کثیف و شکسته که قابل جوجه کشی نیستند در ظرف جدا نگهداری کنید. تخم هایی که برای جوجه کشی شانس کمتری دارند از همان اول جدا کنید و در دستگاه قرار ندهید، چون هم فضای دستگاه را کمتر اشغال کرده اید و هم احتمال آلودگی را کاهش داده اید . لذا تخم های کثیف و ریز برای جوجه کشی خودداری کنید و همچنین از تخم های ترک خورده و آنهایی که پوسته شان ضعیف و سست است برای جوجه کشی انتخاب نکنید. از شستن تخم پرهیز کنید زیرا قشر واکسی روی پوسته از بین می رود و احتمالا ورود میکروب را از منافذ روی پوسته به داخل تخم را زیاد می کند و این کار تأثیر نامطلوب روی میزان جوجه در آوری تخم ها خواهد داشت. برای ضدعفونی کردم تخم ها از گاز فرمالدئید استفاده کنید (آجر ضد عفونی فرمالدئید در داروخانه ها به صورت آماده وجود دارد). معمولاً لازم است که تا جمع شدن تخم اردکها به مقدار مورد نیاز برای جوجه کشی، آنها را مدتی ذخیره و نگهداری کنید. در صورت ذخیره تخم های جوجه کشی را باید در سردخانه در دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد نگهداری کنید.آموزش جوجه کشی از اردک
سعی کنید تخم هایی که برای جوجه کشی نگهداری می کنید بیش از ۱۵ روز نگهداری نکنید چون افت شدیدی در جوجه کشی خواهید داشت. در شرایط مطلوب دمای ۱۳ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی ۷۵ درصد می توانید تخم اردک و غاز را تا ۱۵ روز نگهداری کنید. اگر تخم ها کمتر از ۵ روز در این شرایط نگهداری کنید نیازی به چرخش تخم ها در انبار نگهداری نیست ولی چنانچه بیش از ۵ روز تخم ها در انبار نگهداری می کنید باید سعی کنید که قسمت باریک تخم پائین قرار گیرد و روزانه هم یک بار ۹۰ درجه تخم ها را بچرخاند. قبل از اینکه تخم ها داخل دستگاه جوجه کشی قرار گیرد لازم است که مدت ۲۴ ساعت دستگاه جوجه کشی را روشن نگه دارید و کارکرد صحیح دستگاه را مورد ارزیابی قرار دهید . سپس تخم های اردک مورد استفاده را از انبار ذخیره تخم که درجه حرارت آن بین ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتیگراد هست خارج کنیم و در شرایط گرم تر به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت نگهداری کنیم. بعد وارد دستگاه جوجه کشی کنیم چون تخم از ۱۲ درجه سانتی گراد اگر یکباره در دمای داخل دستگاه قرار گیرد با افزایش ناگهانی درجه حرارت دچار استرس و کاهش درصد جوجه در آوری خواهیم شد . وقتی که همه شرایط مهیا شده تخم ها را می توان به داخل دستگاه جوجه کشی انتقال داد.

دستگاه جوجه کشی اردک – آموزش جوجه کشی از اردک

حرارت در دستگاه جوجه کشی اردک
درجه حرارت دستگاه جوجه کشی برای اردک را باید در دمای ۳۷.۵ درجه سانتیگراد تنظیم نمود ولی اگر کل دستگاه را یک باره پر می کنید و جوجه کشی یک باره انجام می شود، می توانید درجه حرارت را در هفته اول بالاتر ببرید و روی ۳۸.۶ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و در هفته دوم ۳۷.۸ درجه سانتیگراد و از هفته سوم به بعد ۳۷.۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید. با این روش درصد جوجه در آوری بهتر خواهد بود.

رطوبت در دستگاه جوجه کشی اردک – آموزش جوجه کشی از اردک

رطوبت مناسب برای دستگاه جوجه کشی ( ستر ) باید ۷۰ درصد باشد.رطوبت بیشتر از ۷۰ درصد باعث جلوگیری از خشک شدن تخم ها شده و رطوبت کم باعث خشک شدن محتویات داخل تخم میشود.بنابراین در هر دو مورد جوجه کشی با شکست مواجه خواهد شد. رطوبت دستگاه را با کنترل تهویه و گذاشتن ظرف های محتوی آب داخل دستگاه می توان تنظیم نمود.در روزهای آخر و همچنین در هچر نیاز به رطوبت بیشتری می باشد.رطوبت در هچر بین ۷۵ تا ۸۰ درصد نیاز می باشد.رطوبت مورد نیاز تخم اردک نسبت به تخم مرغ معمولا بیشتر می باشد.

تهویه در دستگاه جوجه کشی اردک – آموزش جوجه کشی از اردک

تهویه در جوجه کشی اردک و اتاق جوجه کشی بسیار مهم است جریان هوای کافی و هوای تازه به اتاق و فراموش نکردن اکسیژن مورد نیاز باعث افزایش رشد جنین می شود و بر کیفیت جوجه در آوری تاثیر به سزای دارد.

دستگاه جوجه کشی 96 تایی حرفه ای
دستگاه جوجه کشی خانگی ۹۶ تایی

چرخش در دستگاه جوجه کشی اردک – آموزش جوجه کشی از اردک

تخم اردک را داخل دستگاه باید ۴ تا ۶ بار در روز چرخانده شود.چرخاندن تخم اردک اجازه می دهد که جنین حرکت داشته باشد و از چسبیدن محتویات تخم اردک به پوسته آن جلوگیری میشود.تخم ها باید طی یک زاویه ۹۰ درجه چرخش داشته باشد.

 

دستگاه جوجه کشی خانگی اردک

دستگاه جوجه کشی اردک

دستگاه جوجه کشی اردک

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله