انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین

دستگاه های جوجه کشی با هوای تحت فشار

انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین : این دستگاه ها می بایست تا چهاردهمین روز جوجه کشی دما را در ۰/۳ +- ۳۷/۵ درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی را در ۶۰٪ حفظ نمایند. تخم ها باید در هر ۲ تا ۳ ساعت چرخانده شوند تا از چسبیدن جنین به پوسته جلوگیری بعمل آمده و همچنین جنین هوا و غذای کافی را دریافت دارد. در روز چهاردهم عمل همچنین در این روز تخم های دارای جنین از دستگاه ستر به سینی های مخصوص دستگاه هچر انتقال داده شده و گردش تخم ها در این مرحله متوقف می شود.

انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین

انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین

دستگاه ستر باید دمائی معادل ۳۷/۲ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۷۰٪ را تامین نماید. اگر دستگاه جوجه کشی ترکیبی از هچر و ستر باشد می توان با دمای ۳۷/۵ شروع نمود اما رطوبت نسبی در طول عمل جوجه کشی باید تا ۷۰٪ افزایش پیدا کند. همچنین دستگاه هچر را نباید در طول عملیات جوجه کشی باز نمود. چنانچه تمامی توصیه های جوجه کشی به دقت انجام شود جوجه ها در روز ۱۷ یا ۱۸ از تخم خارج خواهند شد.

 دستگاه های جوجه کشی با هوای راکد

در این دستگاه ها، برای هفته اول از دمای معمولی جوجه کشی که ۳۸/۳ درجه سانتیگراد است استفاده می کنیم. این دما برای هفته دوم ۳۸/۸ درجه سانتیگراد و تا هنگام هج شدن کامل تخم حداکثر ۳۹/۵ درجه سانتیگراد می باشد. ۳۹) U برای اندازہ گیری دما میبایست میزان دما در بالای تخم ها اندازہ گیری شود. همچنین چهاردهم جوجه کشی رطوبت نیز باید کمتر از ۷۰٪ بوده و در پایان جوجه کشی یعنی در ۱۸ – ۱۷ روزگی به بالای ۷۰٪ برسد. نگه داشتن میزان رطوبت صحیح در این دستگاه ممکن است مشکل باشد.

تخم ها می بایست دست کم ۳ بار در روز چرخانده شوند (در صورت امکان ۵ بار بهتر است). با نشان دار کردن کناره های تخم ها و یا سینی یا راک ها توسط مداد می توان از صحیح بودن چرخش تخم ها دستگاه تغییر داد. درهر صورت توجه داشته باشید که در دستگاه را برای چرخاندن تخم ها زیاد باز و بسته نکنید و آنرا برای مدت طولانی باز نگذارید.

ماشین جوجه کشی 1008 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸تایی

جوجه کشی و تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی در مزارع پرورش بلدرچین

افرادی که علاقمند به پرورش بلدرچین جهت تولید گوشت باشند باید جوجه های آن را خودشان تولید و تکثیر نمایند. زیرا در حال حاضر محلی در ارتباط با تولید انبوه جوجه بلدرچین و یا کارخانه جوجه کشی ویژه بلدرچین وجود ندارد. جهت ایجاد تاسیسات مربوط به پرورش بلدرچین بایستی محلی را که دارای آب، برق و راه بوده و در مکانی خلوت قرار گرفته باشد را انتخاب نمود.

جوجه کشی و تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی در مزارع پرورش بلدرچین

جوجه کشی و تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی در مزارع پرورش بلدرچین

همچنین در انتخاب مکان احداث می بایست دوری و نزدیکی آن به بازارهای مصرف را مد نظر قرار داده و از طرفی مزرعه به دلایل بهداشتی و مدیریتی نیاز به ایجاد سالن های جداگانه جهت پرورش مولدین، جوجه ها و تاسیسات می باشد و این واحدها را میتوان بر اساس ظرفیت شان به صورت مجزا و یا بصورت واحدهای جداگانه داخل یک ساختمان ایجاد کرد. سمت و سوی سالن ها از نظر آفتابگیر بودن مهم و با اهمیت می باشد. به طور مثال در مناطق گرمسیر قسمت طولی سالن ها باید در جهت شرق و غرب ساخته شود.

کاهش دما در فصل تابستان

اگر سایبان ساختمان هم مقداری طولانی در نظر گرفته شود از افزایش دمای داخل سالن در فصل تابستان کاسته خواهد شد زیرا در این فصل خورشید مدار عمودی را طی می کند. اما در مناطق سردسیر طول سالن در جهت شمال و جنوب ساخته می شود با این کار سالن ها در فصل زمستان آفتاب گیر خواهند شد. مناطق بادخیز، ارتفاعات و کنار دریا محلی مناسب برای پرورش بلدرچین محسوب نمیگردد. مکان پرورش را میتوان بصورت بسته و باز ساخت. داخل سالن پرورش بر اساس برنامه و نحوه پرورش (داخل قفس و یا کف سالن )، ظرفیت جوجه ریزی مورد نظر، سرمایه موجود پرورش دهنده و… آماده سازی میگردد.

پرورش بلدرچین در کف سالن

اگر روش پرورش در کف سالن مد نظر باشد از بستر استفاده می شود. در این سیستم ارتفاع بستر در فصل تابستان ۵ — ۳ سانتیمتر و در فصل زمستان ۸- ۵ سانتیمتر در نظر گرفته شده و با کاه، تراشه نجاری، پوسته برنج و یا خاک اره پوشانده می شود. درجه حرارت مطلوب در پرورش بلدرچین بالغ مابین ۲۷ – ۲۱ درجه سانتی گراد می باشد. می باشد. با توجه به وجود قفس های صنعتی در ابعاد و ظرفیتهای گوناگون، میتوان با توجه به ظرفیت مزرعه قفس مورد نظر را جهت پرورش انتخاب کرد.

 

قفس های پرورش بلدرچین

قفس های پرورش بلدرچین

قفس های پرورش بلدرچین

 قفس های صنعتی پرورش بلدرچین هم اکنون بوسیله سازندگان داخلی در کشور تولید می گردند که برای مزارعی با ظرفیتهای پائین و متوسط مناسب هستند اما در نظر داشته باشید که کسانی که قصد احداث مزارعی با ظرفیت های بالا و یا قصد توسعه مزارع خود را دارند بایستی جهت جلوگیری از ریسک در سرمایه گذاری اقدام به تهیه قفس های صنعتی از کارخانجات معتبر نمایند.

زیرا بدیهی است که سازندگان حرفه ای تجهیزات پرورش طیور خاصی در جهان با در نظر گرفتن کلیه استانداردهای لازم و انجام تحقیقات بسیار اقدام به ساخت قفس هائی در ابعاد و اندازه های استاندارد می نمایند که همین امر منجر به افزایش درصد بهره وری در مزارع خواهد شد و ناگفته پیداست که افزایش بهره وری در مزارع بزرگ اگر هم در مقیاس عددی ناچیز باشد اما در بعد ریالی بسیار قابل توجه خواهد بود. در اینگونه قفس ها که عمدتا در اندازه های ۴ و ۵ طبقه تولید می گردند،

امکانات قفس های بلدرچین

 تجهیزات ویژهای جهت جمع آوری فضولات، آبخوری و دانخوری اتوماتیک و حتی در برخی مدل ها، مادر با کفی فلزی پوشانده می شود و فضولات جمع شده یا بصورت اتوماتیک ویا بصورت دستی تخلیه و پاک سازی می شود. در قفسهای تیپ کالیفرنیا، مدفوع مستقیما به کف سالن ریخته و در آنجا جمع می شود تخلیه مستمر فضولات تولید شده از نظر تهویه و تامین هوای پاکیزه داخل سالن موثر است. همچنین در قفس های پرورش پرندگان مولد و تخمگذار، سینی هائی جهت جمع اوری سریع و اسان تخم تهیه گردیده است.

 


انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین , انواع دستگاه جوجه کشی پرنده بلدرچین , انواع دستگاه جوجه کشی بلدرچین

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله