بوقلمون | تلقیح مصنوعی بوقلمون

تلقیح مصنوعی بوقلمون

تلقیح مصنوعی بوقلمون

 

بوقلمون | تلقیح مصنوعی به معنای جمع آوری اسپرم نرها و انتقال آن به دستگاه تناسلی ماده می باشد. با این روش باروری بالای بوقلمونها حفظ میشود و به اندازه دوز مورد نیاز، اسپرم به اویداکت بوقلمون ماده منتقل می گردد. اسپرم گیری از بوقلمونهای نر که جداگانه نگهداری می شوند، بعمل می آید. این گونه نرها در شرایط محیطی و تغذیه ای ایده آل نگهداری میشوند (دمای ۱۵ درجه و دانخوری و آبخوری کافی).

قبل از اسپرم گیری مراحل آماده سازی بوقلمون نر شامل :  چیدن پرهای اطراف مقعد و با آرامش رفتار کردن با بوقلمون نر انجام می شود. وسایل جمع آوری اسپرم بایستی استریل بوده و با اتاق کار «هم دما» شده باشند. اسپرم گیری با فشار اطراف مقعد و ماساژ کمر صورت می پذیرد ۔ بعد از جمع اوری اسپرم حداکثر در مدت ۳۰ دقیقه بایستی استفاده شود. تلقیح بایستی با آرامش انجام شود. بسته به کیفیت اسپرم و سن بوقلمون نر، اسپرم رقیق شده به مقدار ۰/۰۳ میلی لیتر و با استفاده از سرنگ در ابتدای اویداکت بوقلمون ماده تلقیح می شود. بوقلمونهای ماده بالغ را در هر هفته تلقیح میکنند تا تخمهای بارور تولید کنند. همچنین بوقلمونهای ماده که در اولین تخمگذاری می باشند (۱۴ تا ۱۶ روز بعد از تغییر برنامه نوری برای تحریک جنسی) نسبت به تلقیح آن ها اقدام می شود.

بیماریهای متابولیلی و تغذیه ای بوقلمون

بیماری بوقلمون

بیماری بوقلمون

ضعف پا: عمدتاً ناشی از کمبود کلسیم و فسفر، ویتامین D و وزن زیاد می باشد. کمبود کولین و بیوتین  باعث پیچیدگی ساق پا (پروزیس )می گردد.

دستگاه جوجه کشی 336 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۳۳۶ تایی

تاول سینه :

تتاول سینه بوقلمون

تتاول سینه بوقلمون

مشکلات ناشی از ضعف پا و سنگینی وزن خصوصاً در سنین بالا باعث میگردد که مرغ و بوقلمون روی زمین خوابیده و حرارت و آلودگی بستر باعث ایجاد تاول در سینه شود. این حالت باعث کاهش کیفیت لاشه در زمان کشتار می شود و برای جلوگیری از آن مدیریت بستر و آمونیال موثر است.

چینه دان آویخته :

بیماری چینه دان بوقلمون

بیماری چینه دان بوقلمون

جیره های حاوی مواد قندی سهل التخمیر باعث تولید گاز کربنیک در چینه دان شده، انبساط و نهایتاً افتادگی این بخش را موجب میگردد. برای جلوگیری از این حالت جیره خوراکی بایستی به حد کافی فیبر داشته باشد و از مواد سریع التخمیر استفاده نشود. در ضمن بایستی از پرخوری و بستر خواری پولتها جلوگیری بعمل آورد تا باعث انباشتگی خورالد در چینه دان نگردد.

پارگی آئورت :

در هفته های آخر پرورش، کمبود شدید مس و فشار خون بالا باعث مرگ بوقلمونها در اثر پارگی آئورت می گردد. این حالت در جیره های با پودر ماهی بالا هم (بالاتر از ۱۵ درصد) گزارش شده است.

آسیت :

سویه های سریع الرشد طیور مانند مرغ و بوقلمون به جهت متابولیسم بالای بدنشان به اکسیژن زیادی نیاز دارند و گاهاً به جهت نارسایی قلب برای اکسیژن رسانی، ضربان و فشار خون افزایش مییابد. این عامل باعث نشت پلاسما به محوطه بطنی و آب آوردگی شکم می گردد که به این حالت آسیت گفته می شود. اصولا هر عاملی که باعث کمبود اکسیژن و فشار به قلب گردد، باعث آسیت می شود. بطور مثال پرورش طیور در ارتفاعات، گرد و خاکی بودن سالن پرورش و عدم مدیریت اصولی بستر و وجود آمونیاله در سالن از جمله عواملی هستند که باعث آسیت میگردند.

تورم کف پا :

تورم کف پای بوقلمون

تورم کف پای بوقلمون

ورود باکتریها به ناحیه نرم کف پا باعث این عفونت میگردد و عوامل تغذیهای مانند کمبود بیوتین ، اسید پانتوتنیلث، نیاسین، روی و متیونین تقویت کننده این حالت میباشند. عوامل افزایش دهنده مصرف آب (مانند دمای بالا، نملک جیره و…) که موجب خیس شدن زیادی

کمبود ویتامین E :

کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E

طیفی از نارسایی ها همراه با آکسیداسیون بافت ها وجود دارد که در اثر کمبود ویتامین E بوجود میآید. خورالدهای فاسد شده باعث کاهش محتوی ویتامین Eجیره میگردند و در این حال علائمی مانند تلوتلو خوردن، افتادن، فلجی، ادم همراه با خون، خونریزی و تورم مخچه و رگههای سفید روی عضلات حاکی از این کمبود است. برای پیشگیری از این عارضه بایستی جیره خوراکی به اندازه کافی سلنیم و ویتامین E داشته باشد.


لازم به ذکر است برای پرورش بوقلمون نیاز به یک دستگاه جوجه کشی خواهید داشت که امکان جوجه کشی از بوقلمون با راندمان ۱۰۰ درصد را داشته باشد . پیشنهاد ما استفاده از دستگاه های جوجه کشی خانگی ساخت گروه صنعتی اسکندری میباشد.

۴.۵ ۲ votes
امتیازدهی به مقاله