۱۷- لوازم و تاسیسات پرورش بلدرچین به دلایل ذکر شده در مورد ۱۹ باید در دسترس و ارزان باشد.

۱۸- به اندازه نیاز فعلی و یا آینده سالن باشد و به جای زیادی نگیرد و کلاً با شرایط سالن قابل تطبیق باشد.

۱۹- در سیستمهای تبخیری هر قدر قطر ذرات و قطرات آب کمتر باشد نتیجه رضایت بخش تر است.

۲۰- استفاده از آن در سالن خطرناک نباشد زیرا منجر به خسارت بسیاری می شود.

دستگاه جوجه کشی خارجی
دستگاه جوجه کشی خارجی آرکام

۲۱- حدالامکان سعی شود تا دود کمتری تولید نماید زیرا خود دود بخش قابل توجه از گرما در تاسیسات پرورش بلدرچین هدر می دهد.

۲۲- دماهای بالاتر از ۲۵ – ۲۲ درجه سانتیگراد را نمیتوان به کمک فن کاهش داد.

۲۳- در شب به علت رویش جلبکها از خیس کردن و مرطوب کردن سالن تاسیسات پرورش بلدرچین بپرهیزیم.

۲۴- سعی شود از وسیله ای استفاده شود تا از مزایای سازمان بهینه سازی مصرف سوخت از جمله یارانه های آن استفاده شود.

۲۵- در زمستان به علت صرفه جویی در سوخت و ایجاد گرمای یکنواخت تر بسته به شرایط آب و هوایی دورترین هواکشها را نسبت به منبع حرارت روشن نماییم.

۲۶- علاوه بر تمام این ها باید توجه داشت تا برای تامین دمای سالن پرورش بلدرچین تا دمای ۳۵ درجه سلسیوس به منبع حرارتی با قدرت ۴۰  کیلو کالری در هر متر مربع و ۸۰- ۴۰ کیلو کالری برای دما تا ۳۳ درجه سانتیگراد نیاز داریم.

۲۷- وسیله باید تمیز کار کند تا موجب بروز آلودگی در سالن و همچنین مشکلات زیستی برای بلدرچین ها را باعث نشود.

 

بلدرچین گوشتی

 

در ابتدای ساکن به سراغ سیستم های حرارتی رفته و پیرامون انها بحث می کنیم، در سیستم های حرارتی تقسیم بندی خاص و معمول وجود دارد که به ترتیب شامل:

دمنده های هوای گرم: به دلیل مرتفع تر و عرض و طویلتر بودن سالن های سیستم قفس اگر در سیستم قفس استفاده نشوند بهتر است.

هیتر: این وسیله علاوه بر گرم کردن هوای سالن می تواند نقش یک سیستم تهویه دمنده خوب را نیز ایفا کند که بیشتر هیتر را برای سیستم قفس استفاده می کنند.

هیترها براساس اندازه و نوع حمل و نقل و همچنین تعداد شعله ها به اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند که حجم سالن در انتخاب هر کدام از آن ها موثر است.

 

هیترهای مرکزی :

این سیستم نیز به طور کامل دارای استانداردهای یاد شده نبوده و با پیشرفت تکنولوژی امروز دنیا دیگر زیاد مورد تأیید نمی باشد و به طور کل ویژگیهای این وسیله به صورت زیر می باشد:

۱. مصرف بالای سوخت دستگاه و نداشتن راندمان حرارتی مناسب که بخشی عمده ای از این امر به دلیل هدر رفتن حرارت در اتاقک هیتر است و بخش دیگر که توسط اگزوز خارج می شود و مقدار زیادی نیز در حد فاصل بین اتاقک تا سالن هدر مسی رود در ضمن معمولا برای متعادل کردن دمای سالن ها باید هیترها اکثراً روشن باشند.

۲. هزینه بالای راه اندازی اولیه.

۳. هزینه نگهداری نسبتاً بالا بوده و تعمیر آن تا حدودی تخصصی بوده ولی با یک تکنسین کار راه اندازی می شود، همچنین به جهت تأمین قطعات می توان گفت که برای قطعات آن در بازار کمبودی وجود ندارد.

۴. سوخت وسیله می تواند هم از نوع گازی باشد هم از نوع گازوئیلی که در نوی افراد خیلی گازوئیل به دو صورت مستقیم و پودری استفاده می شود که در نوع اولی ایمنی بیشتر و در نوع دومی کیفیت و دقت تنظیم بیشتر است.

۵.به خوبی توانایی تولید هوای گرم یکنواخت را ندارد زیرا معمولاً طول سالن های فارم بلند است و کانال را هر جای سالن تاسیسات پرورش بلدرچین نصب کنیم تنها هوای ان قسمت را بهتر از خرم کردهایم و هوا در سایر قسمتها یا سردتر است و یا گرمتر از حد نیاز پرنده و فقط در وسط سالن دما نسبتاً مناسب است و ما نمی توانیم این موضوع را کاملاً کنترل نمائیم زیرا اگر دما و حرارت ورودی را کاهش دهیم با هوای سرد در سایر قسمت ها مواجه می شویم و اگر افزایش دهیم با هوای گرم در نقطه ورودی مواجه هستیم مگر اینکه با صرف هزینه اضافی و زیاد چند کانال دیگر مستقیما به سایر قسمت های سالن ببریم که مقرون به صرفه نیست.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله