تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی و محاسبه اندازه گله مادر

تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی : اگر بر اساس ارزیابی های بعمل آمده فرضا نیاز هفتگی بازار در حدود ۱۰۰۰ قطعه بلدرچین براورد و مشخص شود، باید ۱۰٪ افزون بر این نیاز بلدرچین تولید و عرضه کرد. زیرا تلفات ۱۰ – ۵٪ جوجه ها را در طول پرورش نباید فراموش نمود. به همین منظور جهت تامین ۱۰۰۰ قطعه جوجه بلدرچین در هفته و با در نظر گرفتن ۹۰٪ میزان باروری تخم و ۸۰ ٪ میزان هچ، به تعداد متوسط ۱۵۵۰ عدد تخم نیاز می باشد. با این حساب بایستی روزانه ۲۲۵ عدد تخم از گله مادر تولید و پس از یک هفته ذخیره کردن به دستگاه جوجه کشی منتقل می نمائیم.

تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی

تعیین ظرفیت دستگاه جوجه کشی

اگر میزان بارور بودن ۱۵۵۰ عدد تخم های جمع آوری شده در طول هفته که در داخل ماشین جوجه کشی گذاشته شده اند را ۹۰٪ تخمین بزنیم، در آخر پانزدهمین روز تعداد ۱۴۰۰ – – ۱۳۷۶ عدد تخم بارور از ستری به قسمت  هچری منتقل خواهد شد. به همین منظور ظرفیت هچری باید باندازه ۱۴۰۰ عدد تخم در نظر گرفته شود از طرف دیگر چون هفته ای یکبار تخمها جمع آوری و داخل دستگاه گذاشته می شود ظرفیت ستری را باید دو برابر تولید هفتگی تخم در نظر گرفت.

پرورش بلدرچین

همچنین جهت تکمیل ظرفیت دستگاه در هفته یعنی جمع آوری و ذخیره ۲۵۰ عدد تخم در روز به پرورش ۳۶۰ – ۳۵۰ قطعه بلدرچین مادر نیاز میباشد. اگر در هر قفس یک نر و یک ماده پرورش دهیم باندازه تعداد ماده به بلدرچین نر نیاز داریم، اما توجه داشته باشید که در اکثر مزارع صنعتی معمولا به ازا هر نر، ۲ تا ۳ ماده در نظر می گیرند. توجه داشته باشید که کلیه ارقام ذکر شده در فوق بر اساس ۹۰ ٪ باروری و ۸۰٪ توان هچ و ۷۰٪ تولید تخم محاسبه گردید و بدیهی است که در صورت کسب نتایج متفاوت در در صدهای گفته شده، نتایج ذکر شده در فوق نیز می توانند تغییر نمایند.

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

مزرعه پرورش بلدرچین

مزرعه پرورش بلدرچین

مزرعه پرورش بلدرچین

شایان ذکر اینکه کسب ارقام ذکر شده در تولید بسیار مشکل و در عین حال مطلوب می باشد. به هر حال توجه داشته باشید که علیرغم کلیه اطلاعات فوق، بهره گیری از کارشناسان خبره در شروع و حتی ادامه کار می تواند نقش به سزائی در افزایش راندمان مزرعه شما و کاهش ریسک داشته باشد. پس سرمایه گذاری در بخشهای فنی را نه بعنوان هزینه بلکه بعنوان یک سرمایه گذاری نگاه کنید. عوامل موثر بر جوجه کشی در بلدرچین های اهلی بلدرچین اهلی شده تمایلی برای خوابیدن روی تخم ندارد و بنابرین تخم هارا بایستی با دستگاههای ویژه و به روش مصنوعی جوجه کشی کرد.

پرورش بلدرچین

تخم بلدرچین را می توان با موفقیت بالا در اکثر دستگاههای تجاری که به منظور جوجه کشی تخم مرغ یا سایر پرندگان ساخته شده اند تبدیل به جوجه کرد، برای این کار فقط کافی است تا شانه های مخصوص بلدرچین را جایگزین شانه های تخم مرغ کرد. عوامل تاثیر گذار بر روی میزان جوجه در آوری تخم در بلدرچین ها تقریبا همانند سایر ماکیان بوده و دما، رطوبت، چرخشی، و تهویه ۴ عامل مهم و موثر بر جوجه کشی هستند.

عدم توفیق در هر یک از این ۴ عامل موجب کاهش شدید قابلیت جوجه دراوری می شود. در این موارد بهتر است همواره با دقت زیادی به توصیه های سازنده دستگاه عمل نمائید. تخمها باید حداقل ۳ نوبت در روز و هر نوبت حدود ۱۰۸ درجه چرخانده شوند و این امر برای ۱۴ روز متوالی ادامه یابد. تخمهای بلدرچین ژاپنی عموماً در روز ۱۴ به هچر منتقل میشوند و در روز ۱۷ جوجهها از تخم بیرون می آیند. پس از هر بار استفاده از دستگاه باید انکوباتور را به خوبی ضد عفونی و گازدهی کرد. در جدول (۵) میزان دما و رطوبت مناسب در دوره های گوناگون جوجه کشی نشان داده شده است. توجه داشته باشید که رعایت کامل موارد زیر و بروز کمترین انحرافات از اعداد شده می تواند متضمن بازدهی بیشتر کار باشد.


دستگاه جوجه کشی – ماشین جوجه کشی

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله