تهویه در پرورش بوقلمون

تهویه در پرورش بوقلمون | اصولاً تهویه به منظور تأمین اکسیژن، خروج گرد و غبار، آمونیاک و دیگر گازهای مضر در سالن انجام می پذیرد. به دلیل رشد سریع بوقلمون، نیاز به اکسیژن بسیار حیاتی است و هوای سالن بایستی از لحاظ دما، رطوبت و آکسیژن بهینه باشد. برای این منظور سیستم تهویه که از ورودی های هوا و هواکشها تشکیل شده، وظیفه تنطیم هوای سالن را بر عهده دارد. سیستم تهویه دفع گاز آمونیاک و دیاکسیدکربن را هم بر عهده دارد. گاز آمونیاک عمدتا از بستر و دیاکسیدکربن از تنفس بوقلمونها و هیترهای گرماساز داخل سالن بوجود میآید. منابع تولید رطوبت در سالن شامل بستر، تنفسی و هوای ورودی می باشد (در سنین بالا و از سن ۱۲ هفتگی به بعد مهمترین منبع تولید رطوبت، بستر می باشد). سیستم تهویه و سیستم گرمایشی با کملک هم مسئول خشلک نگاه داشتن بستر میباشند.

چنانچه به هر دلیلی بستر مرطوب شده و نهایتاً به حالت کیلک در آید، مشکلات ناشی از بستر مرطوب مانند: افزایش آمونیالد سالن و مشکلات چشمی، عارضه تاول سینه و دیگر بیماری های مسری فراهم میآید. لذا بایستی در زمان ساخت سالن پیش بینی های لازم و دقیقی در خصوص سیستم تهویه بعمل آید.

سیستم تهویه در پرورش بوقلمون

سیستم تهویه در پرورش بوقلمون

یک سیستم تهویه مناسب بایستی این شرایط را داشته باشد:

۱) بستر را خشلث نگاه دارد.

۲) موجب پخش و جابجایی دمای مناسب و یکسان در سالن بشود. ۳) هوای تازه متناسب با سن و تعداد گله تأمین نماید.

دستگاه جوجه کشی ارزان - ایزی باتور
دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (آماتور)

۴) باعث ایجاد کوران نگردد. سیستم تهویه طبیعی برای پرورش سنتی و کم تراکم مناسب است، ولی در سالن های بسته، تهویه بصورت مکانیکی و با استفاده از هواکشها و ورودی-خروجی هوا انجام میشود. بسته به اینکه هواکشها دمنده یا مکنده باشند در داخل سالن فشار مثبت یا منفی بوجود میآید (اختلاف فشار را میتوان با وسیله ای بنام مانومتر اندازهگیری کرد)

تهویه در پرورش بوقلمون | بعنوان یک اصلی کلی هوای ورودی به سالن نبایستی باعث بر هم زدن کلی دما و رطوبت مورد نظر در سالن شود. به همین دلیل طراحی سیستم تهویه یکی از اساسی ترین کارها است. در طراحی سیستم تهویه، شرایط اب و هوایی منطقه، تعداد پرنده و سن پرندهها را بایستی در نظر گرفت. رطوبت نسبی داخل سالن باید بین ۵۰ تا ۷۰ درصد باشد. غلظت آمونیاک باید کمتر از ۲۵ قسمت در میلیون (ppm) و غلظت دی اکسیدکربن کمتر از هه ۵۰ PPm (در برخی منابع ۳۵۰۰ ppm ذکر شده) نگه داشته شود. بر اساس فصل سال و آب و هوا،

سیستم تهویه به سه شکل انجام می شود:

۱) تهویه حداقل: برای سنین پایین و فصول سرد و عمدتاً برای تامین اکسیژن و دفع گاز کربنیک کاربرد دارد. در این حال هواکشها بصورت زمان بندی شده به کار میافتند و هر ۱۰ دقیقه یک بار کلی هوای سالن را با هوای تازه جابجا می کنند.

۲) تهویه انتقالی : برای سنین بالاتر و وقتی که بازمانبندی هواکشها نمی توان دمای سالن را کاهش داد و اکسیژن مورد نیاز را تأمین نمود. در این حال از هواکشهای عرضی استفاده می شود.

۳) تهویه تونلی : استفاده از خاصیت خنک کنندگی باد برای کاهش اثرات گرمای بالا، در تهویه تونلی هواکشی ها در یکی از دو انتهای عرضی سالن و دریچه های ورودی هوا در طرف دیگر قرار میگیرند. تهویه تونلی برای آب و هوای گرم مناسب است و برای اینکه کارایی لازم را داشته باشد بایستی عرضی سالن از ۱۲ متر بیشتر نباشد.

بهترین نوع تهویه برای پرورش بوقلمون

بهترین نوع تهویه برای پرورش بوقلمون

کارکرد سیستم تهویه در پرورش بوقلمون

تهویه در پرورش بوقلمون | در هوای بسیار گرم و در سیستم تونلی، پولت ها تمایل دارند به انتهای سالن (ورودی هوا) جایی که جریان باد به جوجه ها برخورد میکند بروند، چرا که خنلث تر است. این موضوع باعث تراکم بالا می شود، لذا برای جلوگیری از این حالت در هر ۳۰ متر سالن، یلث پارتیشن قرار میدهیم تا از مهاجرت پولتها جلوگیری بعمل آید. اگر در هر پارتیشن هم تراکم در طرف خنلث تر باشد، نشان دهنده سرعت کم هوا در سالن است که ناشی از ضعف فن ها و یا خاک گرفتگی فن ها میباشد. در مقابل تهویه تونلی، تهویه عرضی را می توان نام برد.

در این سیستم هواکشی ها در یالث طول سالن و ورودی هوا در طول دیگر تعبیه می گردد. ورودی هوا نباید مستقیماً روبروی هواکش ها باشد تا از کوران و جابجایی منطقه ای هوا جلوگیری شود. همچنین توزیع هواکش ها بایستی بگونه ای باشد که کل هوای سالن را جابجا نماید. تهویه عرضی برای سالن های با عرضی بیش از ۱۲ متر توصیه میگردد. تعداد و قدرت هواکشهای مورد استفاده با حجم سالن و تعداد مرغ ها یا بوقلمونهای موجود باید متناسب باشد. در طراحی سالن پرورش بایستی با مهندسین مربوطه مشورت نمود.

دلایل افزایش گاز آمونیاک

گاز آمونیاک

گاز آمونیاک

در پرورش بسته، مرطوب شدن بستر باعث متصاعد شدن گاز آمونیال در سالن می گردد که بسیار مضر است. لذا عواملی که باعث افزایش رطوبت در سالن می شوند، بایستی کنترل گردند. از جمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- گرمای هوا

۲- بالا بودن نملک در جیره

۳- افزایش پروتئین و فیبر جیره غذایی

۴- دان پلت

۵- ناکارآیی سیستم تهویه و گرمایش

۶- مواد خوراکی کپلک زده

۷- وجود استرسی و بیماری در گله آمونیاک می تواند باعث عوارضی مانند کوری و التهاب ملتحمه چشم در گله شود.


در این مقاله بیشتر به معرفی سیستم تهویه در پرورش بوقلمون پرداخته ایم ، شما میتوانید برای راه اندازی پرورش بوقلمون از دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری در انواع ابعاد مختلف دیدن فرمایید و در صورت نیاز خریداری نمایید. البته شایان ذکر است که دستگاه های جوجه کشی EIG یکی از بهترین و دقیقترین دستگاه های جوجه کشی در سطح ایران میباشد. برای آموزش جوجه کشی از بوقلمون نیز میتوانید به این مقاله مراجعه فرمایید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله