تولید مثل بلدرچین

تولید مثل بلدرچین : بلدرچین های اهلی در تمام فصول سال به هنگامی که سن آنها بین ۱۰ تا ۲۰ هفته است تولید مثل می نمایند. ماده ها هر ۱۶ تا ۲۴ ساعت بمدت ۸ تا ۱۲ ماه تخم می گذارند. تخمها بایستی برای هج شدن ۴ روز بعد از وارد کردن نرها در گله (یک نر برای ۳ ماده)و تا ۳ روز بعد از اینکه جنس های نر و ماده از هم جدا شدند جمع اوری شوند. وزن متوسط تخم حدود ۱۰ گرم است این تعداد در حدود ۸ درصد وزن بدن بلدرچین ماده در برابر ۳ و ۱ درصد برای مرغ و بوقلمون است. هر بلدرچین ماده بنظر میرسد که تخم هائی با یک خصوصیت طرح پوسته یا رنگ می گذارد. بعضی از گونه ها فقط تخم سفید می گذارند. جوجه های جوان وزنشان ۶ تا ۷ گرم است.

به نگامی که هج می شوند دارای رنگ قهوهای با نوارهای زرد هستند. باروری بطور مشخص در پرندگان مسن تر کاهش پیدا می کند. نسبت سفیده به زرده ۳۹ به ۶۱ است پور سانتاژ زرده بیشتر و پور سانتاژ سفیده در بلدرچین کمتر از تخم مرغ است. تکامل جنینی بلدرچین های اهلی بوسیله نور کنترل می شود. نگهداری پرنده در تاریکی مداوم تقریبا به ممانعت کامل رفتار جنسی و تولید تخم منجر می شود.

در حالی که نگهداری پرنده ها در نور مداوم به میزان بالائی از تولید تخم به هنگام سال اول و با رسیدن تولید به مرحله توقف در پایان سال دوم می انجامد. مرغ ها در حدود ۷۵ درصد تخم هایشان به هنگام صبح می گذارند در حالیکه بلدرچین ها همانگونه که ذکر شد ۷۵ درصد تخم روزانه خود را در ساعت ۳ تا ۶ بعد از ظهر می گذارند. بلدرچین ها در حدود سن ۶ هفتگی به تولید می ایند. تحت شرایط ایده آل بلدرچین ها در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تخم در سال می گذارند.

دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۱۶ تایی

انتخاب بلدرچین های مادر

انتخاب بلدرچین های مادر معمولا بر اساس بازرسی، وزن و شرایط بهداشتی صورت می گیرد. احتیاج اصلی این است که پرنده ها در سلامت کامل بوده و یکنواختی خوبی را نشان دهند. پرندگان را می توان از لاینهای توصه شده و شناخته شده با توان تخمگذاری خوب قابلیت زنده ماندن و قابلیت هج شدن خوب تهیه نمود. این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است که از جفت گیری بلدرچینهای منسوب بیکدیگر در طول اجرای برنامه تولید مثل اجتناب نمود.

بلدرچین ماده و نر

بلدرچین ماده و نر

با استفاده از روش تولید مثل متقاطع و گفتن نرها و ماده ها از خانوادههای دیگر جفت گیری بلدرچینهای منسوب به یکدیگر جلوگیری می شود و معیاری از برای هیبرید قدرتمند تامین می شود و خصوصیات خوب باقی می مانند، عاقلانه این است که حداقل ۶ لاین و ترجیحا لاین های بیشتری را حفظ کرد تا به این برنامه کمک شود.

تخم بلدرچین

بیضی شکل می باشد که وزن آن ۱۵ – ۸ گرم و رنگ آن معمولا سفید با خالهای سیاه یا قهوهای تا آبی و زرد نخودی مایل به سبز می باشد. الگوی تخم و رنگ تخم بلدرچین منحصر به فرد است تخم های بلدرچین ژاپنی خالهای قهوه ای رنگی داشته و اغلب با مواد گچ مانند به رنگ آبی روشن پوشیدہ شده است. هر بلدرچین ماده تخمهائی با خصوصیات منحصر به فرد خود همچون رنگ یا طرحهای روی پوسته تولید میکند. برخی سویهها نیز تنها تخمهای سفید رنگ تولید می کنند.

تخم بلدرچین

تخم بلدرچین

میانگین وزن تخمها ۱۰( ۱۵ – ۸) گرم و در حدود ۸٪ از وزن بدن بلدرچین ماده می باشد. وزن جوجههای یک روز ۵ آن ۷ – ۶ گرم است و رنگ آنها قهوه ای با رگههای زرد رنگ می باشد. پوسته های تخم بسیار شکننده هستند پس باید در جابجا نمودن آنها دقت فراوانی نمود. برای تمیز کردن تخم ها از کاغذ سمباده یا پارچه تمیز پشمی استفاده می شود به طوری که به پوسته نازک آنها آسیب نرسد از تخمهای کثیف نباید برای جوجه کشی استفاده کرد.آلودگی تخمها از زمان تخمگذاری آغاز می شود بنابراین تولیدات روزانه تخم بایستی قبل از ذخیره شدن گاز داده شوند.

باروری و اصلاح نژاد بلدرچین

تحقیقات نشان دادهاند گروه هائی که حاوی یک نر با ۲ یا ۳ ماده هستند بالاترین میزان باروری را داشته اند. هنگامی که بلدرچین در پنهای دسته جمعی نگهداری می شوند، یک نر ہے ۳ مادہ کافی است همراه خواهد داشت. میزان باروری به طور برجسته ای در پرندگان پیرتر کاهش مییابد. توجه داشته باشید که پرورش خویشاوندی (خویش جفتی) میزان بروز ناهنجاری ها را زیاد می کند و این امر به طور چشمگیری عملکرد تولید مثلی را کاهش میدهد. به این دلیل، مطلوب این است که تعداد ماده ها را نسبت به نرها حفظ کنیم و تخمهای آنهای را که قرار است جوجه کشی نمائیم نشاندار کرده و پس از هچ شدن نیز جوجه ها علامت گذاری شوند تا با مشکلات خویش جفتی روبرو نشویم.

باروری و اصلاح نژاد بلدرچین

باروری و اصلاح نژاد بلدرچین

سوابق شجره نامه را میتوان با استفاده از باندهای بالی که به صورت تجاری در بازار موجود می باشند (و یا حلقه های پائی) حفظ نمود. از این باندها میتوان برای شناسائی بلدرچین در تمام سنین استفاده نمود. بلدرچین ها را می توان به طور موقت نیز نشان دار نمود، در این روش با استفاده از رنگ روغن پرهای پشت پرنده را نشانه گذاری می کنند. دقت شود که این رنگه ها نباید با صورت پرنده و پوست آن تماس حاصل نمایند و همچنین ناخن های پنجه هایشان را نیز میتوان نشان دار کرد.

گروه صنعتی اسکندری در یوتیوب
گروه صنعتی اسکندری در تویتر
گروه صنعتی اسکندری در تلگرام
گروه صنعتی اسکندری در اینستاگرام
گروه صنعتی اسکندری در فیس بوک
گروه صنعتی اسکندری در آپارات
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله