روشهای اصولی جوجه کشی اردک

 

جوجه کشی اردک : روش نگهداری تخم های اردک

تخم های تولید شده را برای انتقال به دستگاه جوجه کشی باید در شرایط خاصی نگهداری کرد. این شرایط عبارتند از حرارت رطوبت تهویه و چرخاندن

حرارت مناسب نگهداری تخم های جوجه کشی را به طور متوسط ۱۰ درجه سانتی گراد توصیه کرده اند . نوسان از این درجه حرارت سبب کاهش قدرت جوجه در آوری در تخم ها خواهد شد. تخم هایی که گذاشته شده اند حرارتی به اندازه حرارت بدن را دارند و نبایستی آنها را به یک باره به ۱۰ درجه سانتی گراد سرد کرد. این کار بایستی به مرور زمان و در ساعات مختلفی انجام گیرد.

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی
جوجه کشی اردک : اردک سفید

جوجه کشی اردک : اردک سفید

 

میزان رطوبت لازم برای جوجه کشی اردک در انبار ها بین ۷۵-۸۵ درصد است. کاهش رطوبت انبار مخصوصا همزمان با افزایش درجه حرارت سبب از دست رفتن مقادیر زیادی آب از تخم اردک و در نتیجه غلیظ شدن سفیده بازدهی شده و راندمان جوجه در آوری تخم ها به شدت کاهش می یابد.

جنین داخل تخم  زنده است و برای تنفس نیاز به هوا دارد. هوای مورد نیاز توسط ونتیلاتور ها به تخم ها می رسد. ضمنا گاز CO۲  موجود در انبار ها نباید از ۱/۰ درصد  تجاوز کند.

چنانکه مدت نگهداری تخم ها در انبار بیش از ۵-۷ روز نباشد نیازی به چرخاندن آنها نخواهد بود ولی اگر از این مدت بیشتر باشد ضروری است روزانه ۳-۴ بار چرخانده شوند. در غیر این صورت از درصد راندمان جوجه کشی آنها کاسته می شود.

 

انتخاب تخم های اردک مخصوص جوجه کشی

 

جوجه کشی اردک : تخم نطفه دار غیرقابل جوجه کشی

جوجه کشی اردک : تخم نطفه دار غیرقابل جوجه کشی

 

تخم های مناسب برای جوجه کشی اردک شرایط خاصی دارند که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها اشاره می شود.

قالب تخم : قالب تخم که با ایندکس آن مشخص می شود در حقیقت فرم و شکل تخم را معین می کند. تخم های غیر طبیعی ، بدشکل ، دراز و گرد از درصد راندمان جوجه کشی کمتری برخوردار هستند. قالبی که برای تخم های اردک مناسب تشخیص داده شده است ابعادی به طول ۹/۷- ۱/۷ سانتی متر ، عرضی در حدود ۸/۴-۵/۴ سانتی متر و با ایندکس برابر با ۶۵/۱-۵۷/۱ سانتی متر دارد.

وزن تخم: وزن تخم های مناسب اردک بر حسب نژاد متفاوت است که در جدول شماره ۱ به آن اشاره شده است.

به طور کلی برای جوجه کشی اردک در اردک های اهلی ، وزن تخم ها می تواند بین ۱۰۰-۶۰ گرم متغیر باشد که البته مناسبترین وزن را بین ۷۵-۸۵ گرم توصیه می کنند.

کیفیت پوسته تخم : از لحاظ ضخامت و تعداد منافذ روی آن باید مد نظر باشد. معمولا ضخامت پوسته و تعداد منافذ تخم های اردک بیشتر از تخم های سایر ماکیان است.

کیفیت محتوایت داخل تخم : را فاکتور هایی مانند اندازه اتاقک هوایی ، رنگ زرده ، غلظت زرده و سفیده تشکیل می دهد که باید استاندارد های لازم را داشته باشند.

محتوای غذایی داخل زرده و سفیده : مانند املاح ، ویتامین ها ، اسید های آمینه لازم ، PH زرده و سفیده ، درصد آب موجود در زرده و سفیده از مواردی هستند که بر روی درصد جوجه در آوری و سلامتی و سرزندگی جوجه اردک ها اثر می گذارند.

 

جدول ۱ – رنگ و وزن تخم اردک های مختلف در هر دو جین

نژاد رنگ تخم وزن یک دوجین تخم

بر حسب اونس

ایلسبری

کال

خاکی کمبل

کایوگا

کرستد

هند شرقی

ملارد

ماندرین

مسکووی

اورپینگتون

پکن

روئن

دونده هندی

سوئدی

اردک جنگلی

سفید یا سفید مایل به سبز

سفید کرمی تا سبز

سفید تا سفید کرمی

در ابتدا متمایل به سیاه ،بعدا آبی مایل به سبز

سفید تا آبی مایل به سبز

ابتدا سیاه سپس آبی مایل به سبز

آبی مایل به سبز

روشن تا تیره

سفید کرمی تا سفید مایل به سبز

سفید تا سفید لکه دار

سفید تا سفید کرمی

آبی روشن تا سبز روشن تا کرم

سفید تا آبی مایل به سبز

سفید لکه دار تا آبی روشن

بوف تا قهوه ای روشن

۳۸-۴۲

۱۶-۲۲

۳۰-۳۲

۳۲-۳۸

۳۲-۴۰

۱۶-۲۴

۲۴-۳۰

۱۶-۱۸

۴۴-۵۲

۳۰-۳۲

۳۸-۴۲

۳۸-۴۴

۳۰-۳۲

۳۴-۴۰

۱۶-۱۸

معمولا میزان PH زرده تخم اردک بین ۵/۶-۳/۶ و سفیده تخم بین ۳/۹-۶/۷ قرار دارد که در شرایط زمانی و تغذیه ای مختلف متغیر است. ماده لیزوتسیم موجود در سفیده تخم اردک از رشد باکتری ها پیشگیری می کند. در تخم اردک ها وزن سفیده تقریبا دو برابر وزن زرده می باشد.

این مدت بر حسب نژاد های مختلف متفاوت است. جدول شماره ۲ زمان انکوباسیون تخم ها را در نژاد های مختلف نشان می دهد. از این جدول چنین بر می آید که  تخم هایی با وزن کمتر دوره انکوباسیون کوتاه تری نسبت به تخم های درشت تر دارند.

 

جدول ۳- دوره انکوباسیون در نژاد های مخنلف اردک

نژاد ها روز
مرغابی رودی

مرغابی سیاه آمریکای شمالی

اردک های اهلی (کال،پکن،روئن و غیره)

ملارد

اردک جنگلی کارولینا

ماندرین

اردک جنگلی کارولینا

مسکووی

۲۴

۲۷

۲۸

۲۸

۲۹-۳۱

۲۹-۳۱

۳۰

۳۳-۳۵

 

شرایط لازم برای جوجه کشی اردک در ماشین جوجه کشی

 

جوجه کشی اردک : جوجه کشی اردک با دستگاه جوجه کشی

جوجه کشی اردک : جوجه کشی اردک با دستگاه جوجه کشی

 

حرارت ، رطوبت ، تهویه و چرخاندن فاکتور هایی هستند که باید به نسبت ذیل رعایت گردند.

به طور کلی حرارت را با ۳۸/۳ درجه سانتی گراد در روز های نخست آغاز کرده و به مرور در روز پنجم به ۳۷/۵ درجه سانتی گراد پایین می آورند. در مرحله هچری دما را به ۳۷/۲ درجه سانتی گراد کاهش می دهند. تخم ها را باید روزی یک یا دو بار خنک کرد. اگر دستگاه های جوجه کشی مخصوص تخم های اردک قابلیت این کار را نداشته باشند ، باید با پاشیدن آب به صورت اسپری بر روی تخم ها آن ها را خنک کرد. درجه حرارت سطح تخم ها پس از خنک کردن نباید از ۳۴-۳۰ درجه سانتی گراد پایین تر برود.

رطوبت دستگاه جوجه کشی اردک در دوران اولیه رشد جنین در انکوباتور به ۶۵ درصد و در مرحله هچری باید به بیش از ۷۰ درصد برسد.

تهویه نیز سبب رسانیدن اکسیژن و نیز خارج کردن گاز کربن دی اکسید تولیدی از ماشین بوده و همچنین در خنک کردن تخم ها نقش مهمی را ایفا می کند. حداقل اکسیژن موجود در ماشین جوجه کشی برای جوجه کشی اردک را ۲۱ درصد و حداکثر گاز CO۲  را در حدود ۱/۰ درصد ذکر کرده اند. تهویه که به کمک  ونتیلاتور های نصب شده در ماشین جوجه کشی  صورت می گیرد  باید با سرعت  ۷۰ سانتی متر در ثانیه  در اوائل رشد جنین و در اواخر رشد با سرعت ۸۰ سانتی متر در ثانیه هوای داخل ماشین را به گردش در آورد.

جوجه کشی اردک : دستگاه جوجه کشی مخصوص اردک

جوجه کشی اردک : دستگاه جوجه کشی مخصوص اردک

چرخاندن تخم در ماشین جوجه کشی برای جوجه کشی اردک به علت جلوگیری از تغییر محل زرده و بالا آمدن آن و چسبیدن به پوسته باید حد اقل ۶-۴ بار در روز صورت گیرد. در غیر این صورت تلفات بسیار زیادی در بین جنین ها به وجود خواهد آمد. در ماشین های جوجه کشی اتوماتیک  این عمل به طور خودکار حول محور ۹۰ درجه صورت می گیرد.

تخم ها را می توان در روز های  ۷-۸ (برای بار اول) ۱۲-۱۳ (برای بار دوم) و ۲۵-۲۶ (برای مرتبه سوم) جهت اطمینان  از رشد جنین آزمایش کرد.

تلفات تا روز هشتم جوجه کشی بر اثر نامناسب بودن حرارت انکوباتور ، استفاده از تخم اردک های مریض ، نحوه نگهداری نا مناسب تخم ها در انبار و تغذیه غیر اصولی اردک ها به وجود می آیند.

تلفات از روز هشتم تا بیستم و چهارم به دلیل تغذیه غیر اصولی اردک های مادر ، رطوبت نا مناسب انکوباتور  و تهویه نادرست است.

تلفات از روز بیست و چهارم به بعد  نیز اغلب ناشی از تغذیه نامتعادل اردک مادر ، عدم چرخش مناسب تخم ها در انکوباتور و بالاخره عوامل ارثی است. چنانکه حرارت و رطوبت ماشین جوجه کشی نامتعادل باشد اغلب جوجه ها نمی توانند از تخم خارج شده و برخی نیز بند ناف داشته و یا ناهنجاری هایی در قسمت هایی از بدن خود دارند.

 

رفتار و عادات اردک ها

اردک های اهلی رفتاری کاملا متمایز از اردک های وحشی دارند. مثلا اردک های اهلی در تمام ماه های سال آمادگی جنسی نشان می دهند که فقط در فصل بهار شدید تر می شود ولی اردک های وحشی بیشتر تمایلات جنسی خود را از اوایل بهار  و گاهی نیز تا تابستان بروز می دهند. همچنین جفت گیری در اردک های  وحشی با انجام حرکاتی خاص که ممکن است چند ساعت به طول انجامد همراه است در صورتی که در اردک های اهلی  بیشتر بدون زمینه سازی  قبلی و ابتدا به ساکن می تواند صورت گیرد. اردک چشم طلایی نر در طی نمایشات جنسی سرش را به عقب خم می کند. اردک گلگون نر هوا را با منقار از پر و بالش به درون آب می راند به طوری که حباب هایی بر سطح آب تشکیل می شوند.

جوجه کشی اردک : اردک های درحال خواب

جوجه کشی اردک : اردک های درحال خواب

 

اردک ها عادت دارند برای خواب اغلب یک پای خود را جمع کنند. در این هنگام گردن به طرف داخل بدن کشیده شده و چنین  می نماید که سر به بدن چسبیده ،  گاهی نیز سر را  در زیر یکی از بال ها قرار می دهند.

اردک ها جزو پرندگانی هستند که برای پرواز به یک باره از زمین  کنده نمی شوند. آنها حتما باید بر روی آب یا زمین مسافتی را به عنوان باند پرواز طی کرده و در حقیقت با زدن مستمر بال ها بدوند تا زمانی که سرعت و شرایط لازم برای پرواز فراهم شود. در این موقع از آب یا زمین کنده می شوند و پس از این مرحله  پاها را زیر شکم و امتداد آن جمع کرده و به اوج می گیرند.

غالب الگوهای رفتاری اردک ها شبیه به غاز ها است.

 

تشخیص جنسیت اردک

تشخیص جنسیت اردک در پرورش عمده و برای ایجاد گله مولد آن ضروری است. در ادامه مقاله به روش هایی در زمینه تشخیص جنسیت اردک ها اشاره می کنیم:

تن صدا و آواز خواندن اردک : تشخیص جنسیت اردک را می توان با گوش دادن به تن صدا و آواز خواندن اردک انجام داد. معمولا اردک های ماده تن صدای بالایی دارند و آواز آن ها واضح تر است. اما اردک های نر تن صدای کم تری دارند و به صورت آرام آواز می خوانند. این روش را می توان برای تشخیص جنسیت اردک های با سن بالای یک ماه به کار برد.

پرهای جنسی : در قسمت دم اردک ها یک تا سه دم وجود دارد که چون می توان با استفاده از آن ها جنسیت پرنده را تشخیص داد به پرهای جنسی معروفند. پرهای جنسی در اردک های نر فر و تابخورده ولی در اردک های ماده صاف و بدون پیچ و تاب هستند.

رنگ : در نژادهای مختلف اردک تشخیص جنسیت را با استفاده از رنگ آن ها نیز می توان انجام داد. رنگ های درخشان در ناحیه بالای سر و پر اردک ها بیانگر جنسیت نر و رنگ های مات نشان دهنده ماده بودن اردک ها هستند.

بررسی کوآلک : در این روش پرنده را با دست چپ گرفته و انگشت اشاره دست راست را به اندازه یک بند انگشت وارد کلوآک پرنده می کنند. با چرخاندن انگشت در داخل کلوآک پرنده اگر یک برجستگی چند میلیمتری وجود داشته باشد پرنده نر است در غیر این صورت پرنده ماده است.

کسب و کار پرورش اردک

اردک ها پرندگانی بسیار بامزه و دوست داشتنی هستند که با پرورش آن ها می توان کسب درآمد کرد. پرورش دهندگان باسابقه اردک بر این نکته اذعان دارند که گوشت اردک را با حاشیه سود ۳۰ درصدی می توان به بازار عرضه کرد. گوشت اردک علاوه بر این که به راحتی در سیستم هاضمه انسان گوارش پیدا می کند ، برای تقویت قوای جنسی ، تنظیم تنفس و ضربان قلب بسیار مناسب است.

یکی از مزیت های پرورش اردک این است که این پرنده نسبت بیماری ها مقاومت بالایی دارد و  هزینه پرورش و تغذیه آن بسیار کم است. اردک ها پرندگانی همه چیزخوار هستند و از اشتهای بالایی نیز برخوردارند اما در تغذیه آن ها می توان از ته مانده های غذایی نیز استفاده کرد.

اگرچه این پرندگان مانند غازها و قوها ابدوست هستند اما ضرورتی ندارد که آن ها را در کنار آب پرورش داد. مکان پرورش این پرندگان نیازی به زیرساخت های آنچنانی ندارد و با استفاده از تجهیزات و وسایل ابتدایی نیز می توان آن ها را در سیستم های باز و بسته پرورش داد. هرچند که بسیاری از پرورش دهندگان ، پرورش این پرنده را در سیستم باز ترجیح می دهند زیرا در این حالت پرنده می تواند از مواد غذایی طبیعی موجود در طبیعت نیز استفاده کرده و حتی آفات مزارع و شالیزارها را نیز از بین ببرد.

اما در پرورش در سیستم باز باید به این نکته توجه کرد که به هیچ عنوان نباید گذاشت که پرنده از لجن برای تغذیه استفاده کند زیرا لجن باعث تغییر طعم مزه گوشت این پرنده می شود.

جمع بندی

اردک ها به عنوان پرندگان اهلی و آبزی طرفداران بسیاری در پرورش پرندگان دارند. این پرندگان را می توان هم در سیستم های باز و هم در سیستم های بسته پرورش داد. برآوردها نشان می دهد که تولید گوشت این پرنده دارای حاشیه سود ۳۰ درصدی است بنابراین می توان با راه اندازی یک کسب و کار پرورش اردک می توان سود سرشاری را کسب کرد. البته در کنار پرورش این پرنده می توانید با تهیه یک دستگاه جوجه درآوری ، جوجه کشی تخم های نطفه دار حاصل از کسب و کار خود را هم انجام دهید. در پرورش این پرنده باید مسائلی نظیر تشخیص جنسیت ،  رفتار و عادات غذایی و شرایط محل نگهدای را هم مد نظر قرار دهید.

 

 

کلمات مرتبط :

دستگاه جوجه کشی ، راهنمای جوجه کشی ، انتخاب تخم اردک ، تخم نطفه دار اردک برای جوجه کشی ، ماشین جوجه گیری اردک ، پرورش اردک ، طرح توجیهی نگهداری اردک ، جوجه کشی از اردک ، CD پرورش اردک ، تخم نطفه دار اردک ، پرورش اردک PDF

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله