جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار – راه روش جوجه کشی از تخم نطفه دار

 

جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار  جوجه‌هایی که توسط دستگاه جوجه کشی ازداخل تخم بیرون آمده‌اند برای همه مناسب نیست، اما اگر شما فکر می‌کنید که که ممکن است این موضوع با شما ارتباطی داشته باشد، در اینجا چگونگی انجام آن موجود می‌باشد.
هنگامی که یک مرغ کلاچی از تخم مرغ‌ها را تخم گذاری می‌کند به طور غریزی مسئولیت آنها را نیز به عهده می‌گیرد. جوجه‌ها به طور مداوم سرو صدا می‌کنند و مادر باید آنها را در طول روز کنترل کند و به ندرت می‌تواند لانه را ترک کند آن هم فقط به اندازه‌ی چند دقیقه. مادر شدن برای یک مرغ جوان یک مسئولیت بزرگ است مخصوصاً اگر این مادر جوان کمی غفلت کار باشد جوجه‌های او هرگز هچ نخواهند شد. یا بدتر از آن ممکن است با تغییر شکل و نارسی هچ شوند.
این یک امر معلوم است که در جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار ، جوجه های جدید مادران بسیار خوبی نیستند.

chiken_Color

chiken_Color

جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار

حتی اگر این موضوع ژنتیکی یا فرهنگی باشد، چه کسی می‌داند، اما آنها پریشان می‌شوند، مرغ‌های دیگر آنها را از لانه‌هایشان بیرون می‌اندازند، از طرفی دیگر خروس می‌آید و بسیاری از مشکلات دیگر که هیچ کاهشی برای این چیزهایی که اشتباه پیش می‌روند وجود ندارد. به همین علت اکثر کشاورزان و علاقه‌مندان نگهداری مرغ‌ها در حیاط پشتی‌شان به انجام جوجه کشی روی مرغ‌های خود اطمینان ندارند، آنها این کار را به عهده‌ی خود می‌گیرند و به جای آن از مرغ‌های روی تخم نشین استفاده می‌کنند و یا گزینه بهتری به نام دستگاه جوجه کشی را انتخاب می‌کنند. شما همچنین می‌توانید جوجه‌ی یک روزه بخرید و روندهای جوجه کشی را سریع بگذرانید، اما هزینه‌ی آن بیشتر می‌شود. به علاوه چرا شما می‌خواهید که فرصت تجربه‌ی یکی از معجزات زندگی را از دست بدهید؟

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

مرحله‌ی اول _ تنظیم یک دستگاه جوجه کشی ( جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار )

بسته به اینکه تخم مرغ‌ها چقدر آماده باروری شده‌اند، ماشین‌های جوجه کشی حدود قیمت بین ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون را در بر می‌گیرند که در ایران میانگین قیمت یک دستگاه جوجه کشی مناسب و با کیفیت ۴۰۰ هزار تومان می‌باشد. برای نمونه دستگاه جوجه کشی ۴۸ تایی را می‌توان یک نمونه خانگی که ظرفیت جوجه کشی از ۴۸ تخم مرغ نطفه دار را دارد را نام برد. برای روستانشینان مورد علاقه “Hova-Bator” و تا میلیون‌ها تومان برای ماشین‌های جوجه کشی در مقیاس تجاری اداره می‌شوند. شما می‌توانید با دستگاه‌های جوجه کشی پیشرفته، یک تخم مرغ را داخل ماشین قرار دهید و در آن را ببندید و جوجه‌ها بعد از سه هفته (۲۱ روز) بیرون بیایند. همچنین شما می‌توانید از راه )DIY خودت انجام بده) که موجب صرفه جویی در پول می‌شود پیش بروید اما این روش به اندازه‌ی نشستن خود شما روی تخم مرغ‌ها سخت است.! مهم نیست که ماشین‌های جوجه کشی چقدر فانتزی یا تقلبی باشند، همه‌ی ماشین‌های جوجه کشی باید دارای چند چیز اساسی باشند.

رطوبت و دما دستگاه جوجه کشی

رطوبت و دما دستگاه جوجه کشی

دمای جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار : تخم مرغ‌ها باید در تمام مدت در دمای ۹۹٫۵ درجه (۳۷ درجه سلسیوس) نگهداری شوند. فقط یک درجه بالاتر یا پایین‌تر برای چند ساعت می‌تواند باعث خاتمه یافتن زندگی یک جنین شود.
رطوبت جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار : ۴۰ تا ۵۰ درصد از رطوبت باید برای ۱۸ روز اول حفظ شود.۶۵ تا ۷۰ درصد رطوبت برای روزهای آخر قبل از هچ مورد نیاز است.
تهویه جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار : پوسته‌ی تخم مرغ پر منفذ است که اجازه می‌دهد اکسیژن داخل و دی اکسید کربن خارج شود.ماشین‌های جوجه کشی باید سوراخ یا دریچه‌ای داشته باشند که اجازه دهد هوای تازه در داخل دستگاه به گردش در بیاید طوری که جنین بتواند نفس بکشد.
نسخه‌ی خانگی معمولاً یک جعبه‌ی عایق سرد کننده ارزان است. پد حرارت قابل تنظیم و یک لامپ در سوئیچ دیمر منبع حرارتی است که هوا را مرطوب خواهد کرد. قیمت ماشین‌های جوجه کشی تجاری بیشتر از این مقدار نمی‌شود ولی هرچقدر بیشتر پرداخت کنید دما بیشتر خودکار و رطوبت بیشتر کنترل خواهد شد.
دماسنج با کیفیت بالا و یک رطوبت سنج (دستگاهی برای اندازه گیری رطوبت) مهم‌ترین ابزار در یک دستگاه جوجه کشی هستند.مدل‌های ارزان قیمت معمولاً به اندازه‌ی کافی دقیق نیستند. اگر شما با یک دستگاه جوجه کشی که این ابزارها را ندارد کار می‌کنید، یک دماسنج و رطوبت سنج با صفحه‌ی نمایش انتخاب کنید. این دستگاه داری یک سنسور می‌باشد که داخل ماشین جوجه کشی می‌رود و همچنین دارای یک صفحه‌ی نمایش آل ای دی که در خارج از آن تعبیه شده است که دما و رطوبت را بدون نیاز به باز کردن در و خراب کردن محیط با دقت مدرج شده‌ی دستگاه، نمایش می‌دهد.
یکی از ویژگی‌های صرفه جویی در زمان، چرخش خودکار تخم مرغ‌ها در دستگاه است. بیشتر سرو صداهایی که یک مرغ روی تخم مرغ‌های خود می‌کند از روی غریزه‌ی تکاملی آن برای حرکت دادن مداوم آنهاست. اکوسیستم کوچک تنظیم شده در داخل یک تخم مرغ به وسیله‌ی به طور مداوم حرکت کردن موقعیت تخم مرغ در تعادل است. در ماشین‌های جوجه کشی هم دستگاهی برای چرخش خودکار تخم مرغ‌ها ساخته شده است. اما در جوجه کشی خانگی هم چرخش دهنده‌های مستقل برای انجام این کار وجود دارد. یا که شما می‌توانید با توجه به دستورالعمل‌های پایین به صورت دستی آنها را بچرخانید.
دستگاه جوجه کشی باید در یک مکان با کمترین نوسانات ممکن در دما و رطوبت در طول روز قرار داشته باشد. – یک زیرزمین مکان ایده آلی برای انجام این کار است چرا که پنجره‌ی آفتاب گیری هم نداشته باشد.

مرحله‌ی دوم _ پیداکرده تخم مرغ‌های مادر ( جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار )

اگر شما در حال حاضر گله‌ای از جوجه‌هایی دارید که شامل یک خروس هم هست اکثر تخم مرغ‌هایی که آنها می‌گذارند بارور خواهند بود. تخم مرغ‌ها را بلافاصله بعد از تخم گذاری جمع آوری و آن‌ها را به ماشین جوجه کشی انتقال دهید. اگر شما در حال حاضر جوجه ندارید می‌توانید از یک دوست یا یک کشاورزی که در نزدیکی شماست پیدا کنید و بپرسید که آیا می‌تواند تخم مرغ‌های بارور برای شما بخرد. برخی از فروشگاه‌های مواد غذایی در فصل بهار تخم مرغ‌های بارور می‌فروشند و بسیاری از تأمین کنندگان هستند که تخم مرغ‌ها را به صورت آنلاین می‌فروشند.
نزدیک‌تر به خانه، بهترین منبع تخم مرغ! تکان داده شدن آنها و نوسانات در درجه‌ی حرارت و رطوبت که در طول حمل و نقل رخ می‌دهد می‌تواند برای جنین در حال رشد شرایط سختی باشد. میزان هچ تخم مرغ‌ها مستقیماً از مرغدانی در محدوده‌ی ۷۵ تا ۹۰ درصدی قرار دارد. با تخم مرغ‌های سفارشی پستی هیچ تضمینی وجود ندارد که همه‌ی آنها هچ خواهند شد.
هنگام بردن تخم مرغ‌ها داخل ماشین جوجه کشی آنهایی را استفاده کنید که تمیز هستند، به خوبی شکل گرفته‌اند در اندازه‌ی کامل هستند.مهم‌تر از همه اینکه تخم مرغ‌ها را تمیز نکنید(آموزش تمیز کردن تخم مرغ بدون نطفه ) – چون یک پوشش طبیعی که برای موفقیت زندگی جنین وجود دارد که با شستن از بین می‌رود.دست‌های خود را قبل از تماس با تخم مرغ‌ها بشویید و حدالامکان به آنها دست بزنید چون جنین در برابر حرکت ناگهانی بسیار آسیب پذیر است.
در حالت ایده آل تخم مرغ به صورت مستقیم به ماشین جوجه کشی منتقل می‌شود اما ممکن است اگر لازم شد آنها را در کارتن نگهداری کنیم. نگه داشتن در دمای ۵۰ تا ۶۰ درجه و ۷۵ درصد رطوبت توسعه‌ی آنها را می‌توان تا ۱۰ روز بدون به خطر انداختن زندگی جنین به تعویق انداخت. بااین حال آنها باید به منظور حفظ جنین زنده در سمت چربی تخم مرغ نگه داری شوند.

مرحله سوم _ جوجه کشی ( جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار )

اولین باری که جوجه کشی آغاز می‌شود به طور متوسط ۲۱ روز طول می‌کشد که یک تخم مرغ هچ شود. قبل از قرار دادن تخم مرغ‌ها داخل ماشین جوجه کشی، منبع گرما را روشن کنید و رطوبت آن را در طی یک دوره‌ی۲۴ ساعته اندازه گیری کنید. به منظور ایجاد یک محیط مطلوب تنظیمات لازم را انجام دهید. اگر رطوبت بیش از حد بالا یا پایین باشد از یک اسفنج برای تنظیم آن استفاده کنید. درجه‌ی حرارت را از منبع حرارت بالا یا پایین ببرید تا در بازده کوچکی دماسنج ۹۹٫۵ را نشان دهد.
وقتی که جوجه کشی به درستی انجام شود، این تنها ماهیتی از محیط زیست است تا زمانی که جوجه‌ها هچ شوند. تخم مرغ‌ها را در سمت خودشان در ماشین جوجه کشی قراردهید در آن را به بنید و سطوح را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید چیزی از قلم نیوفتاده است. ممکن است گاهی اوقات برای حفظ رطوبت بالا آب به ظرف آب دستگاه جوجه کشی  اضافه شود. در روز هیجدهم برای افزایش سطح رطوبت آب بیشتری اضافه کنید.
اگر شما می‌خواهید تخم مرغ‌ها را خودتان بچرخانید، یک روش استاندارد برای این کار وجود دارد:
• در یک طرف مرغ علامت X و در طرف دیگر علامت ۰ را بکشید برای اینکه بدانید کدام طرف مرغ چرخانده شده است.
• حداقل سه بار در روز تخم مرغ‌ها را به آرامی بچرخانید. چرخاندن زیاد و مکرر خوب است اما تعداد نوبت‌های چرخش باید فرد باشد مانند (۳٫۵٫۷٫٫٫٫٫) طوری که تخم مرغ در یک طرف برای دو شب متوالی استراحت نکند. کارشناسان همچنین چرخش در جهت متناوب در هر دفعه را توصیه می‌کنند. هدف، تغییر موقعیت تخم مرغ‌ها به اندازه‌ی ممکن است.
• چرخش را تا ۱۸ روز ادامه دهید ولی بعد از آن تخم مرغ‌ها را برای چند روز به حال خود رها کنید.

گام چهارم _ هچ کردن ( جوجه کشی از تخم مرغ نطفه دار )

در آخرین روزهای قبل از هچ، تخم مرغ‌ها ممکن است شاهد تغییراتی در مورد خودشان از زمانی که جنین فعال می‌شود باشند. در نهایت جوجه یک سوراخ کوچک را نوک میزند که اولین نفس خود را بکشد. در این مرحله طبیعی است که جوجه برای ۶ تا ۱۲ ساعت استراحت کند تا ریه‌های آن برای ادامه دادن هچ تنظیم شود. در برابر کمک کردن به مراحل هچ مقاومت کنید.- آسیب زدن به آن بسیار راحت است.
وقتی که جوجه از تخم مرغ رها می‌شود قبل از حرکت دادن آن اجازه دهید که در گرمای ماشین جوجه کشی خشک شود، جایی که هفته‌های اول زندگی خود را در آنجا سپری کرده است.

اگر شما هم تجربه جوجه کشی از مرغ را دارید لطفا با ما و دیگران در قسمت نظرات در میان بگذارید.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله