جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

جوجه کشی طبیعی و مصنوعی : جوجه کشی طبیعی :مرغ ها برای افزایش نسل خود دارای غریزه مخصوص به نام کرچی یا همان حس مادری می باشند که یک غریزه طبیعی است. این پدیده همراه با تغییرات  رفتاری در مرغ ها رخ می دهد .

در حالت کرچی  مرغ به گوشه ای رفته و صداهای مخصوص از خود در می آورد. در این زمان چنانچه مرغ را از لانه خارج کنیم  مقاومت کرده و پر های گدن را سیخ کرده  و صدا می کند. در این حالت تولید تخم قطع می شود. و مرغ علاقه زیاد به خوابیدن  بر روی تخم ها  از خود نشان می دهد.

جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

 

کرچی صفتی است با وراثت پذیری نسبتا  بالا که در برنامه های  اصلاح نژاد  انتخاب بر علیه این صفت صورت می گیرد. کرچی در مرغ های تخمگذار تجاری به ندرت دیده می شود اما در مرغ های مادر گوشتی  در شرایط محیطی گرم به خصوص  در خطوط پدری  گله های اجداد بیشتر مشاهده می شود.

دستگاه جوجه کشی 64 تایی شترمرغ
دستگاه جوجه کشی شترمرغی ۶۴ تایی

مرغ های کرچ در جایی که پوشیده تاریک و گرم و مرطوب است و قبلا تعدادی تخم مرغ در آن  جمع شده باشد به سر می برد.

از مجموع حالات و رفتار های فوق می توان به کرچ شدن مرغ پی برد. مرغ های کرچ تمایل زیادی به خوابیدن روی  تخم مرغ ها پیدا می کنند در این حالت حرارت بدن آنها از حرارت بدن مرغ  های غیر کرچ بیشتر است مرغ ها با خوابیدن روی  تخم مرغ ها آنها را گرم نگه می دارند و دمای  مورد نیاز برای رشد جنین را  تامین می کنند. از طرفی با خوابیدن مرغ کرچ بر روی  تخم مرغ ها با رطوبت موجود در  بدن خود ضمن جلوگیری از تبخیر رطوبت موجود از داخل  تخم مرغ به بیرون  رطوبت مورد نیاز  تخم مرغ ها نیز  تامین می کند.

مرغ های کرچ به صورت  غریزی هر چند ساعت یک بار  تخم مرغ ها را می چرخانند و بدین وسیله عمل  چرخاندن تخم مکرغ ها  را انجام می دهند و با بلند شدن از روی آنها  هوای مورد نیاز جنین را فراهم می کنند.همانطور که اشاره شد مرغ های کرچ با توجه به حالات غریزی خود چهار عامل مهم و اصلی  شامل حرارت رطوبت تهویه و چرخش  را که برای  تولید جوجه از  تخم مرغ های نطفه دار  لازم است تامین می کنند. بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای تولید  جوجه چه به صورت  طبیعی توسط  مرغ کرچ و چه به صورت  مصنوعی  به وسیله ماشین های ساده  یا ماشین های پیشرفته  باید چهار عامل یا اصل یعنی حرارت  رطوبت تهویه و چرخش فراهم شود.

این چهار عامل  اصول جوجه کشی را شامل می شود و چنانچه تامین آنها در ماشین های جوجه کشی  به نحو درستی انجام گردد و به شرط آنکه  تخم مرغ های تهیه شده  برای جوجه کشی نطفه دار باشد و از طرفی  شکل و اندازه و وزن  آن ها استاندارد  باشد  می توان انتظار داشت در صورت انجام مطلوب کلیه  مراحل جوجه کشی  مطابق اصول فنی  و بهداشتی  جوجه کشی با راندمان بالایی انجام می گیرد .

 

جوجه کشی مصنوعی

مرغ ها به طور طبیعی  سالی یک بار و آن هم  در فصل بهار کرچ می شوند .البته حالت کرچی  علاوه بر  فصل بهار در سایر فصول هم کم و بیش دیده شده است. بنابراین از آنجایی که مرغ ها فقط سالی یک بار  کرچ می شوند و بر روی  تعداد محدودی از تخم مرع ها می تواند بشیند یا بخوابند میتوان نتیجه گرفت که در هر سال هر مرغ  کرچ می تواند تعداد محدودی جوجه تولید کند که این امر با توجه به رشد  جمعیت در دنیا  و نیاز های بشر به تخم مرغ  و گوشت همخوانی ندارد. لذا انسان با الهام گرفتن از حالات کرچی در مرغ ها و  نحوه جوجه شی  طبیعی  به ساخت ماشین های جوجه کشی  و انجام جوجه کشی به صورت  مصنوعی اقدام نمود.

در تولید جوجه به صورت مصنوعی بدون نیاز به مرغ کرچ می توان نسبت به جوجه کشی و تولید جوجه در هر زمان و با هر تعداد تخم مرغ نطفه دار  برای تولید  جوجه اقدام نمود .همچنین  در جوجه کشی مصنوعی  می توان خطر آلودگی  و انواعه بیماری های مربوط به تخم مرغ نطفه دار  و مراحل جوجه کشی  و غیره را کنترل کرد.

 

جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله