ادامه مقاله جوجه کشی مصنوعی از بلدرچین بخش دوم – ماشین جوجه کشی بلدرچین : نکتهٔ دیگر آنکه باید به شدت از لرزش های شدید و تکانهای نسبتاً محکم تخم ها خودداری کنیم زیرا باعث پارگی اتاقک هوا می شود که درصد جوجه دهی تخم ها را شدیداً کاهش می دهد پس باید آن ها را با احتیاط حمل کنیم و در صورت حمل نامناسب و ترک خوردگی تخم ها دیگر از آن ها استفاده نکنیم زیرا آن ها دیگر به درد جوجه کشی نمی خورند.

به هر صورت پس از خارج کردن تخم های ضد عفونی شده از انبار باید آن ها را مدتی حدود ۷-۵ ساعت در هوای آزاد قرار دهیم تا هنگام انتقال به محیط گرم ستر دچار شوک نشوند که این موضوع سبب کاهش درصد هچ می شود.

۵- بعد از آن باید تخمها را به ماشین جوجه کشی بلدرچین منتقل کرد که اولین آن پس از چیده شدن تخم ها درون شانه ها و گاری ها، ستر است و دومین آن هچر که برای هر دوی آنها رعایت مسائل و نکات بهداشتی ضروری است ولی در هچر مهمتر از ستر است زیرا جوجهها در این دستگاه است که از تخم های خود خارج می شوند. در هچر هرگز نباید بقایای کثافات و پوسته های شکسته شدهٔ تخم ها مشاهده شود و این موضوع برای سبدها، شانه ها و کلاً هر آنچه درون دستگاه است و خود دستگاه صادق است و پس از شستشو محیط را باید ضدعفونی نمائیم تا برای جوجه های جدیدی که قرار است سر از تخم بیرون آورند مشکلی پیش نیاید و این امر نیز اگر برای ستر و وسایل مربوط به آن رعایت شود نیز بسیار بهتر است.

 

دستگاه جوجه کشی 504 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی بلدرچین ۵۰۴ تایی

پس از انجام این نکات جوجه ها را به ستر منتقل می نماییم و سپس آن را روی دمای ۳۷/۷ درجهٔ سانتیگراد و رطوبت نسبی ۸۰/-۹۵٪ تنظیم می نماییم و به مدت ۱۴ روز تخم ها را درون آن نگهداری می کنیم و بعد از این زمان تخم ها را برای مدت ۲ روز با رعایت نکاتی ویژه (روش ابر و برگردان) به هچر منتقل می کنیم و دمای آن را روی ۳۷/۲ درجهٔ سانتی گراد تنظیم می کنیم و رطوبت ۸۰٪- ۷۵٪ را در نظر می گیریم تا آنجایی که جوجه ها بالاخره سر از تخم بیرون آورند البته این موضوع که قبلاً هم ذکر کردیم بسیار حائز اهمیت است که هرگز از کمبود اکسیژن غافل نشویم و این مسئله را در روزهای ۱۶ به بعد بسیار جدی بگیریم زیرا همانطور که اکسیژن کاهش می یابد دی اکسید کربن افزایش می یابد و باید مراقب بود تا از حد مجاز خود خارج نشود تا دورهٔ ۱۵-۱۷ روزه انکوباسیون تخم ها به پایان برسد که از این مدت حدود ۱۲ ساعت زمان برای شکسته شدن پوسته تا هچ اتلاق می شود.

 

ماشین جوجه کشی بلدرچین - بلدرچین ماده

ماشین جوجه کشی بلدرچین – بلدرچین ماده

پس از خروج اولین جوجه ۲ ساعت طول می کشد تا آخرین جوجه از تخم خارج شود. از جمله نکات مهمی که در دوران قرار گیری تخم ها درون ماشین ها باید لحاظ شود آنست که از باز کردن بی مورد درب دستگاه ها جداً خودداری شود و همچنین اگر هرگونه منفذ دیگری در آن ها وجود دارد بسیار بهتر است تا آن را ببندیم. برای اینکه هم بتوانیم تخم ها را درون دستگاه بازرسی و معاینه کنیم و هم درب دستگاه را باز نکنیم می توانیم از دستگاه هایی با درب شیشه ای استفاده کنیم مسئلهٔ دیگر آنکه چون . تخم بلدرچین ها معمولاً رنگی و لکه دار است نمی توان به راحتی و سهولت و آن هم تا قبل از هفتهٔ اول؛ مراحل کندلینگ یا رشد جنینی را مشاهده کرد و این در صورتی است که در مورد تخم های سفید می توان این زمان را به دو روز اول تقلیل داد.

نکتهٔ مهم دیگر اینکه تلفات جنینی در بلدرچین ها بیشتر در طی ۳-۲ روز اول و یا ۳- ۲ روز آخر یعنی قبل از هچ اتفاق می افتد که مسئلهٔ هم خونی که قبلاً ذکر شد و یا نگهداری نا به جا و بد تخم ها از عوامل این تلفات هستند.

میزان نور دهی در طی دوران انکوباسیون زیاد مهم نیست ولی اگر نور قرمز کمی را در نظر بگیریم تأثیر مطلوبی چه در دوران هچ و چه در سایر پروسه ها و سیکل های زندگی می گذارد.

برای تهیهٔ ماشین جوجه کشی بلدرچین علاوه بر درب شیشه ای بهتر است آن ها دارای پنکه نیز باشند تا از صرفه جویی در انرژی و درصد هچ بالاتر بهره مند شویم در دوران هیچ نیازی به چرخاندن تخم ها نداریم و آن ها را به صورت یک لایه درون سبدها قرار می دهیم.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله