جیره تامین پروتئین مرغ

جیره تامین پروتئین

پودر ماهی

جیره تامین پروتئین مرغ :پودر ماهی به طور عمده در کارخانه های پودر ماهی  از ماهی های چرب کوچک  صید شده تهیه می شود. منهادن و آنچوی  ماهی های اصلی تهیه  پودر ماهی اند .همچنین مقادیر  کمتری نیز از این محصول  در اروپا  از ماهی هرینگ تهیه می شود. پودر ماهی معمولا  منبع بسیار عالی  اسید های آمینه  ضروری است و میزان  انرژی  آن نیز به مقدار  روغن موجود در  آن بستگی دارد. قسمت عمده ی خاکستر پودر  ماهی از کلسیم  و فسفر تشکیل شده  که قابلیت استفاده از فسفر   آن شبیه منابع دیگر پروتئین حیوانی  یعنی حدود ۹۰ % است.پودر ماهی را  باید با آنتی  اکسیدان هایی مانند  اتوکسی کوئین  تثبیت کرد .این  موضوع بویژه  باید برای پودر  ماهی های روغن درا  بیشتر رعایت شود  با وجود این حتی در مورد کاهش  اکسیداسیون  در اثر افزودن  ۱۰۰ قسمت در میلیون اتوکسی  کوئین  در زمان تهیه ی  پودر ماهی حاوی  ۲ درصد روغن  نیز شواهدی وجود دارد.

از مشکلات مصرف  پودر ماهی در جیره  اثر نا مطلوب آن  بر طعم گوشت  تخم مرغ و همچنین  زخم سنگدان در پرنده های جوان است. جراحت سنگدان  در نتیجه فعالیت زیاد  آنزیم تیامیناز  در پودر ماهی هایی  در گوشت و تخم مرغ  در هنگام  مصرف بیشتر از ۴ تا ۵ درصد برای  مصرف کنندگان قابل تشخیص است . تاثیر  نامطلوب  پودر ماهی بر تخم مرغ  ممکن است  مربوط به  وجود تری  متیل  آمین در آن و ناتوانی  ژنتیکی  پرنده ها  باشد که به اندازه کافی  تری متیل آمین اکسیداز تولید نمی کنند. تری متیل آمین  مازاد  داخل تخم مرغ شده  و موجب طعم و بوی نا مطبوع ممی شود. مق  دار تری متیل آمین  پودر ماهی حدود ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم در  کیلوگرم است.

ماشین جوجه کشی 1008 تایی سوپر مینیاتور
دستگاه جوجه کشی ۱۰۰۸تایی

 

پودر گوشت

پو.در گوشت به طور عمده  محصول فرعی  حاصل از مراحل  فراوری گوشت  گاو و خوک است  که ترکیبات آن با هم  تفاوت دارد. از هر ۱۰ تن گوشت  که برای مصرف انسان تولید می شود حدود ۳۰۰ کیلوگرم  آن جزء قسمت های غیر خوراکی است  و از این مقدار حدود  ۲۰۰ کیلوگرم آن   به صورت پودر گوشت در می آید. بیشتر پودر گوشت های  امروزی به محصولات فرعی  گفته می شود که  استخوان دارند  یعنی پروتئین آن ها حدود  ۵۹۰ درصد و  میزان کلسیم و فسفر آن ها به ترتیب ۴ و ۸  درصد است. با وجود کلسیم  و فسفر در استخوان  نسبت کلسیم به فسفر  در پودر گوشت باید  ۲ به ۱ باشد  و متغیر بودن این نسبت  نشانه افزودن  منابع معدنی  دیگر به آن است.

پودر گوشت معمولا  مقدار بسیار کمی چربی دارد و پودر گوشت با کیفیت  باید مقداری آنتی اکسیدان  برای تثبیت  داشته باشد. ارزش انرزی زایی  پودر گوشت اندازه گیری شده   هنگامی که به میزان  ۵ تا ۱۰ درصد  در جیره اضافه شود  خیلی بیشتر از مقادیر  ۴۰ تا ۵۰  درصد موارد آزمایش  شده است. دلیل بالاتر بودن  آنرژی آن  معلوم نیست ولی  ممکن است مربوط به  اثر همپوشی  بین منابع پروتئینی  یا چربی باشد.

امروزه به آلودگی  پودر گوشت  به ویژه سالمونلا  بیشتر توجه می شود  زیرا  یکک منبع آلوده  می تواند سبب  آلوده شدن  مخلوط چند منبع  خوراکی شود . یک راه کاهش آلودگی  افزودن  اسید های  آلی  به پودر گوشت تازه تهیه شده است.

 

پودر ضایعات پرندگان

همان طور که درباره ی پودر  گوشت شرح داده شد  پودر ضایعات  پرنده ها نیز  از محصولات فرعی  طی مراحل مختلف  فراوری گوشت  پرنده به دست می آید .چون منشا  این  ضایعات همواره  از پرنده هاست  ترکیب پروتئینی  آن در  مقایسه با پودر  گوشت تغییرات  کمتری دارد  و به طور حتم  میزان کلسیم و فسفر  آن پایین تر است.تغییرات ترکیبات آن  به این  که آیا  پر ها نیز طی  مراحل فراوری  به آن افزوده شده اند یا خیر بستگی دارد  زیرا پر به حرارت  بیشتری برای  هیدرولیز شدن  پروتئین های  کراتینی نیاز دارد . چربی های غیر اشباع  پودر ضایعات پرنده ها  در مقایسه با پودر گوشت  بیشتر است چنانچه مقدار چربی   بیشتز از  ۵/۰ درصد در محصول  نهایی باقی بماند  باید آن را با یک  آنتی اکسیدان  مناسب تثبیت نمود.

جیره تامین پروتئین

جیره تامین پروتئین

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله