درون خانواده سار ها در حدود ۱۰۴ تا ۱۱۸ گونه وجود دارد. این خانواده دارای دو زیر خانواده است Sturninae که در برگیرنده تمامی گونه های معروف Minahs  یا Starlings است و دیگری Buphaginae  یاOxpeckers  عموما پرندگان متعلق به این خانواده  از جمله میناها  پرندگانی پر سر و صدا بوده و به صورت گروهی و اجتماعی زندگی میکنند . منقار راست و نسبتا دراز و و باریک و تیز دارند . علاوه بر آن صاحب دم کوتاه و پاهای قوی هستند.  پروازشان نسبتا سریع و مستقیم است .قادر به تقلید صدای  سایرین بوده نر و ماده آن شبیه به هم می باشد و همه چیز خوارند.

 

خانواده سار ها : نحوه پیدایش و زیست و گونه ها و …

 

از نظر لغوی کلمه ی Myna=mynah  کلمه ای است هندی . این نام برای گونه های Starling که بومی جنوب شرقس آسیا و جزایر جنوب غربی  اقیانوس ارام هستند به کار می رود . این کلمه مشتق شده از سانسکریت Madana  به معنی شاد  یا لذت بخش  است . Madana  یعنی شیفته شادی  که مترادف است  با وروجک . به عبارت دیگر  کلمه مینا  وروجک شاد معنی می دهن.

دستگاه جوجه کشی ارزان - ایزی باتور
دستگاه جوجه کشی ارزان – دستگاه جوجه کشی ۱۲ تایی (آماتور)

 

انواع سار

انواع سار

 

درون خانواده این پرنده جنس های sturnus. Acridotheres . Gracula .mino , leucospar , Ornis  و چند  جنس دیگر وجود دارد. از ویژگی های این جنس ها وجود پا های قوی منقار بزرگ بدن اغلب کوتاه و  ستبر و پر های  تا حدی رنگین کمانی  با رنگ بیشتر سیاه یا  قهوه ای است . علاوه بر آن دارای یک نوار گوشتی  به صورت یک زایده ی چهره ای عریان نیز هستند.

در اروپا خصوصا در انگلیس  سارهای آفرقایی  میان دوستداران  پرندگان  دارای محبوبیت زیادی هستند . اکثر سارهای آفریقایی  بر خلاف خویشاوندان آسیایی تیره  رنگ خود به طور خاصی  زیبا و به شدت  قوس و قزحی هستند .گونه های سارهای آفریقایی معمولا به آسانی رام  شده و بیشتر و بیشتر آنها به طور ذاتی  رام شدنی هستند  و تکثیر آنها در اسارت آسان است.

در این جنس مینا های بت کده  رزی پاستور ها و ساراروپایی  وجود دارند. این ها عموما اندازه نسبتا کوچکی دارند منقارشان تسز و باریک است.  پاهای ظریف و پر های بیشتر قوس و قزحی دارند .تقریبا تمامی گونه های جنس sturnus بومی اروپا و آسیا هستند .

 

سار اروپایی

سار اروپایی

 

سار اروپایی که امروزه در تمام نقاط  دنیا پراکنده شده است  و توانایی  سخنگویی آن با هیل مینای هندی شباهت دارد  از هزاران سال پیش به عنوان حیوان خانگی به خصوص در دوره  روم باستان نگهداری  می شده است. به گونه ای که شکسپیر  به یک سار سخنگو  که متعلق به هنری ششم بوده اشاره می کند  و این مسئله منجر به این می شود  که یکی از طرفداران شکسپیر  جهت معرفی گونه های پرندگان  به جهانیان  برخی از پرندگان را در سال  ۱۸۹۰ به آمریکای شمالی ببرد. البته در این بین  بلبل های هزار دستان  و چکاوک ها  نتوانستند  خودشان را با محیط وفق دهند . اما سارها کاملاا موفق شدند و باقی ماندند.

سارها برای پرندگانی که در  حفره لانه می سازند  و خصوصا برای پرستو های ارغوانی  و پرندگان آبی  مزاحمت ایجاد کرده و لانه هایشان را غصب نموده و آنها را بیرون می رانند.  همچنین در بین خودشان نیز دست به رقابت  می زنند و گاهی  اوقات نبرد های مهلکی  بر سر تصاحب  مکان های آشیانه بین آنها در می گیرد . سار هایی که پیروز نمی شوند نهایتا به صورت پنهانی  و مخفیانه وارد آشیانه سایر  سار ها شده و یک تخم بین بقیه تخم ها گذاشته و فرار می کنند.

امروزه به دلیل مشکلات ایجاد شده  توسط سار اروپایی  از واردات پرندگان جنس  sturnus به امریکا  جلوگیری می شود . بنابراین افرادی که می خواهند  مینای بتکده داشته باشند. بایستی به دنبال تکثیر کنندگانی باشند  که قبل از اجرای قانون تحریم ورود  این پرندگان در امریکا از آنها نگهداری می کردند. با این وجود در اروپا  و به ویژه در انگلیس  تکثیر و پرورش سار های  معمولی به صورت یک سرگرمی  در آمده و گونه های جهش یافته ی جالبی ایجاد شده اند. مثل سفید خالص ،زرد، صورتی  ، مسی یا دارچینی یا زرد سبز  ،خاکستری ،سیاه بدون خال ،سیاه و سفید یا ابلق ، و صورت های ترکیبی دیگری مانند : عقیق و زرد مایل به خاکستری  ایجاد شده اند.  گونه هایی که برخی از آنها در نمایشگاه های پرندگان انگلیس به هزاران پوند خریده و فروخته می شوند.

 

پیدایش سار

پیدایش سار

 

لازم به ذکر است که این پرندگان چنانچه در اسارت  توسط یک رژیم غذایی  مناسب و عالی  تغذیه شوند  و امکان حمام گرفتن  روزانه داشته باشند  حتی سار های  با رنگ نرمال و معمولی یک حالت قوس و قزحی بسیار زیبا ر از خود به نمایش می گذارند.

سار ها به واسطه ی سازش پذیری  هوشمندی و قدرت  بقای بالا در حالی که  در حیات وحش یک آفت هستند  در اسارت  به پرندگان اهلی و خانگی  بسیار عالی تبدیل شدهاند .

به گونه ای که یک  نگهدارنده ی  پرنده در انگلیس  معتقد است که حتی  یک مبتدی هم می تواند  یک جوجه سار را  در ۷۵ تا ۸۵ درصد  موارد با موفقیت پرورش دهد.

 

کلمات مرتبط :

سار ،سار ها ، پرنده سار ، دستگاه جوجه کشی سار  ، پرورش سار ، انواع سار ، نژادهای ساز ، کتاب پرورش و جوجه کشی سار

 

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله