ادامه مقاله دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین و عوامل موثر بر آن – بخش سوم ،

مزایای کنترل شدت و زمان نور دهی در فارم:

۱- کنترل سن بلوع پرنده

۲- کنترل رشد پرنده

آرکام 50 خارجی
دستگاه جوجه کشی کره ای ارکام

۳- کنترل مصرف آب و غذا

۴- کنترل میزان مصرف انواع انرژی ها

۵- نهایتاً کنترل تولید

۶- کنترل برخی بیماری ها نظیر کانیبالیسم

۷- کنترل رفتارهایی که بعداً در فصل مربوطه پیرامونشان بحث می کنیم.

۸- کنترل و پیشگیری از برخی عوامل تنشزای محیطی

۹- نور می تواند نسبت چربی به پروتئین را تحت الشعاع خود قرار دهد پس یک برنامه نوری مناسب می تواند اهمیت فوق العاده ای داشته باشد.

رنگ نور: در سایر طیور رنگ نور بر عملکرد گله تأثیر به سزایی دارد در مورد بلدرچین نیز تا سال ۲۰۰۶ همین گونه انتظار می رفت تا اینکه توسط دالی و وال لگرد این نکته اثبات شد که رنگ نور بر روی بلدرچین تاثیر چندانی ندارد و همان نور سفید معمولی یعنی همان نوری که توسط لامپ های رشته ای تولید می شود هنوز به عنوان بهترین نور قابل استفاده است البته نباید فراموش شود که تحقیقات ما در ایران پیرامون رنگ نور تا حدودی تأثیراتی را بر روی بلدرچین ها در بر داشته است.

 

برای نگهداری در ستر و هچر میزان نوردهی و مدت آن زیاد قابل اهمیت نیست. ولی برای گله های مادر و فعال سازی اسپرم ها تا ١۶ ساعات نورد هی بسیار لازم است و اگر این مدت را به ۱۸ ساعت برسانیم احتمال تخم گذاری دو مرتبه در ۲ ساعت را در گله بلدرچین ها افزایش می دهیم.

 

دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین

دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین

نحوه نصب و چینش لامپ ها در سالن:

در ادامه مقاله دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین در یک سالن پرورش بلدرچین باید ارتفاع ۲- ۱.۷ برای لامپ های رشته ای و کم مصرف در نظر گرفت و فاصله بین آن ها را حدود ۲.۲۵- ۲.۵ متر در نظر گرفت و فاصله ی بین لامب ها تا دیوار را برابر ۱.۲۵ متر محاسبه کرد که این سیستم برای پرورش در کف مناسب است و در سامانه قفس نیز تنها باید حدود ۱. ۰ متر فاصله را بین قفس و لامپ ها در نظر گرفت.

 

تلفات استاندارد بلدرچین در سنین مختلف :

الف) ۰ تا ۱۰ روزگی ۲/ که غالب این آمار در همین سن اتفاق می افتد و این به دلیل ضعف طبیعی جوجه بلدرچین هاست که باز در این بازه زمانی سن ۱.۵ – ۱ روز گی بیشترین تلفات بر پرورش دهنده وارد می شود که البته ما در عمل و بررسی به یافته ای دیگر رسیدیم که در آن تلفات برابر ۰/۳۹۲ ٪ -۱/۶۹٪ بود.

ب) ۱۰ تا ۵ روزگی ۱.۵٪- ۲.۵٪ که باز در عمل و شرایط ایران تلفات است

پ) ۱۰ تا ۳۰۰ روزگی ۱۵٪ است که مطابق بررسی هایی که بر روی یک گله مادر استاندارد انجام دادیم در طی ۹۵ روز تلفاتی را برابر ۷۹؛ قطعه از کل ۹۱۳۲ قطعه مشاهده شد که رقمی متفاوت تر را یعنی ۵/۲ / به ما نشان می دهد.

استانداردهای ذکر شده در بالا معمولاً برای تمام گله یکسان می باشد زیرا در همه گله ها یک نوع بلدرچین را داریم و همانند گله های مرغ الزامی به تفکیک گله ها به لحاظ استانداردها نداریم.

 

مدیریت پرورش بلدرچین در قفس :

به لحاظ علمی ( دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین ) یک پرورش دهنده باید به ازای هر متر مربع معادل ۲۰۰- ۸۰ قطعه بلدرچین بالخ یا ۵ روزه را نگه داری کند که به عبارت دیگر فضای لازم جهت هر بلدرچین ۵ روزه برابر ۵۰ سانتی مترمربع می باشد که ماکزیموم فضا بنا به مسائل پرورشی و تولیدی بیشتر توصیه می شود.

برای ساخت یک قفس مناسب می توان از تورهای آماده ایی به نام تور صنعتی جهت ساخت کف و دیواره ها بهره برد و در غیر این صورت مفتول شماره یک را با فاصله تقریبی ۱۵-۱۰ میلیمتر به یکدیگر جوش داده و ابعاد آن را برای هر جفت بلدرچین بالغ ۲۰ ×۲۰ ×۲۰×۱۳ در نظر می گیریم و در زیر قفس ها نوار نقاله یا سینی های متحرک جهت جمع آوری کود حیوان قرار می دهیم که دز صورتی که از نوار نقاله کمک بگیریم بسیار بهتر است زیرا هرگز در سالن کود نخواهیم داشت و از عواقب آن در سالن به ویژه سیستم گودال عمیق در امان خواهیم بود به عنوان مثال گازهای مضر سالن که در سیستم گودال عمیق می توانند خطر آفرین شوند دیگر ما را تهدید نمی کنند.

کلمات مرتبط : دما و رطوبت سالن نگهداری بلدرچین ، سالن پرورش بلدرچین ، دستگاه جوجه کشی بلدرچین ، لوازم مورد نیاز سالن بلدرچین ، آموزش برورش بلدرچین مولد ، کتاب آموزشی

 

 

دستگاه های جوجه کشی

 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله